Endringer i ledelsen i Granngården AB

Martina Axèll slutter som Landssjef/administrerende direktør i Granngården.

Foto: Granngården

Selskapet, som er heleid av Felleskjøpet Agri har cirka 1000 ansatte og 106 egeneide butikker i Sverige. I 2022 omsatte Granngården AB for tett innpå 2,5 milliarder kroner.

Axèll startet i stillingen som toppsjef for Granngården 1. april i år, men slutter etter uenighet med styret rundt hvordan selskapet skal ledes videre.

– Martina har tilført oss verdifull kommersiell og strategisk kompetanse, både i Granngården og i vår nordiske ledelse. Jeg er oppriktig lei meg for at vi må avslutte samarbeidet etter så kort tid, og ønsker Martina all lykke til videre i karrieren, sier Trond Fidje, styreleder for Granngården AB.

Martina Axèll inngikk sluttavtale med Granngården denne uka.

– Jeg er oppriktig glad i Granngården, men når vi er uenige om retningen videre, er dette den løsningen som er best for begge parter.  Jeg ønsker selskapet og eieren lykke til videre, sier Martina Axèll.

Felleskjøpet Agri kjøpte Granngården AB i 2016. I løpet av årene som har gått siden oppkjøpet har selskapet hatt god vekst og resultatutvikling, og har i dag en sterk posisjon i det svenske markedet innenfor satsingsområdene Landbruk, Kjæledyr, Hage og Hjem.

Martina Axèll går av som toppleder fra 15.11.23. Eivind Torkildsen overtar midlertidig som leder av Granngården, og vil sammen med Granngårdens ledergruppe fortsette det arbeidet som pågår med tilpasning av virksomheten i ett tøft marked og å legge til rette for fortsatt lønnsom vekst. Torkildsen er tidligere direktør for detaljhandel i Felleskjøpet Agri, og jobber i dag som kommersiell sjef Landbruk i Felleskjøpets Detaljhandelsdivisjon.

Rekrutteringsprosessen for å finne ny toppleder for Granngården AB vil bli iverksatt umiddelbart.

Martina Axèll slutter som toppleder i Granngården.

Felleskjøpet Agri har en omsetning på 20,2 milliarder i 2022 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av i rundt 39 000 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.