Hedvig Nordeng tildelt Sanitetskvinnenes kvinnehelseforskningspris

Professor Nordeng får prisen for sin viktige forskning på sikkerhet i legemiddelbehandling av gravide, ammende og barn.

Professor Hedvig Nordeng.
Professor Hedvig Nordeng. Foto: Per Åge Eriksen Sanitetskvinnene

Hedvig Nordeng er professor farmakoepidemiologi ved Farmasøytisk Institutt, Universitetet i Oslo. Hun har gjennomført flere banebrytende forskningsprosjekter i Norge og internasjonalt. Forskningen hennes har spesielt fokusert på sikkerhet i bruk av legemidler i svangerskapet, og hun har studert en rekke forskjellige legemiddelgrupper som antidepressiva, smertestillende, migrenemidler, kvalmestillende og antibiotika. Det er Sanitetskvinnenes sentralstyre som deler ut prisen på 100.000 kroner, til en forsker eller forskergruppe som har utmerket seg på feltet kvinnehelseforskning. Det legges også vekt på formidling og deltakelse i samfunnsdebatten.

- Vi har lagt vekt på at Nordeng i en årrekke har frambrakt kunnskap som har bidratt til tryggere legemiddelbehandling av gravide og småbarn. Hun har også utmerket seg som en god formidler og har vært pådriver for en informasjonstjeneste for gravide og ammende, sier Marit Bjørnstad, organisasjonsleder i Sanitetskvinnene.

Nordeng har drevet formidling av forskningen sin i ulike kanaler med et lett forståelig språk og hun ble tildelt utmerkelsen Årets farmasøyt i 2016. Hun har vært professor siden 2012.  Nordengs post.doc om legemiddelbruk i svangerskap og etter fødsel ble finansiert av Sanitetskvinnene, og hun har vært hovedveileder på flere doktorgradsprosjekter Sanitetskvinnene har støttet. Et nytt satsingsområde for henne nå er utvikling hos barn etter eksponering for legemidler i fosterlivet. Hun leder også prosjektet EU COVID-19 som studerer risiko, beskyttende faktorer og sykdomsutfall i sju europeiske land. Hun vil også undersøke pandemien konsekvenser for befolkningens mentale helse. Denne kunnskapen vil være til nytte under framtidige pandemier.

Hedvig Noreng fikk overrakt prisen av Elisabeth T. Swärd, spesialrådgiver for forskning i Sanitetskvinnene