TV 2 med plan for kostnadskutt
Tidligere i høst ga sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes beskjed om at TV 2 skal redusere kostnadene med om lag 400 millioner kroner. I dag ble planen lagt frem.

I likhet med resten av mediebransjen har TV 2 opplevd økte priser på kjøp av innhold og produksjon, og et krevende reklamemarked. På toppen av høy inflasjon og en svekket norsk krone mistet TV 2 i år også momsfritak tilsvarende 150 millioner kroner, som eneste redaktørstyrte medium i Norge.
I dag presenterte TV 2 tiltakene som til sammen skal redusere utgiftene i selskapet med om lag 400 millioner kroner.
– Vi har snudd alle steiner i hele TV 2 og legger nå frem en ansvarlig plan for å komme i mål med kostnadsreduksjonen. Dette er vanskelige, men helt nødvendige grep i det som er en tøff tid. Men vår strategi og våre ambisjoner ligger fast. Vi skal oppfylle våre forpliktelser som allmenkringkaster og fortsette å investere i nye digitale løsninger. Og viktigst av alt, målet er at seerne vil merke så lite som mulig av de kostnadsreduksjonene vi nå skal gjennomføre, sier sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2 Olav T. Sandnes.
Programredaktør Trygve Rønningen sier at TV 2 vil satse langsiktig og ambisiøst på godt norsk innhold fremover også, til tross for kostnadskutt. Ingen av de største og mest populære satsingene vil berøres.
– Vi kutter der seerne merker det minst. Så de største norske titlene blir ikke borte. Men vi har gått gjennom hele innholdsporteføljen og justerer publiseringsplanene våre. Så gjør vi i tillegg nye, og litt annerledes avtaler med våre internasjonale samarbeidspartnere. På den måten sikrer vi kvalitetsinnhold til en lavere kostnad, sier Rønningen.
Alle avdelinger i TV 2 må kutte kostnader, også nyhetsavdelingen. Nyhetsredaktør Karianne Solbrække sier at en konsekvens er at nyhetskanalen TV 2 Nyheter nå må produseres med færre ressurser.
– Vi må klare oss med færre journalister i Nyhetene, og må derfor blant annet ta ned ressursbruken på TV 2 Nyheter på dagtid. Det er selvsagt vanskelig for oss, men vi vil gjøre alt vi kan for at vi fortsatt skal levere på det viktige nyhetsoppdraget vårt, sier Solbrække.
I tillegg til kutt i kostnader, ble det tidlig klart at dette også ville få konsekvenser for bemanningen i TV 2. I dag ble det kjent at mellom 45 og 50 ansatte må slutte. Samlet sett må TV 2 klare seg med 120 færre årsverk. Dette inkluderer fast ansatte, midlertidige, frilansere og konsulenter. Flere av disse årsverkene er allerede redusert ved kutt i eksterne årsverk, ved at ledige stillinger ikke har blitt besatt, noen har allerede sluttet, og i september la mediehuset frem tilbud om gavepensjon til medarbeidere over 60 år.
I dag la også TV 2 frem tilbud om sluttpakker.
– Vi blir færre ansatte og mister gode kolleger. Dette er selvsagt vanskelig for alle i TV 2. Gjennom hele høsten har vi hatt god dialog med de tillitsvalgte. Nå håper vi tilbud om gode sluttavtaler vil gjøre overgangen så skånsom som mulig for de som ikke lenger skal være med videre, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeld.
Kontakter
Tara Salarinezhad NilsenKommunikasjonssjef
For spørsmål om mediehuset TV 2, våre datterselskaper og internkommunikasjon.
Kontaktperson for TV 2s leder- og redaktørgruppe.
Om oss
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Våren på TV 2: Gjensyn med millionsuksesser, mer aktualitet og fotball-VM i sikte9.12.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Etter et 2025 med flere millionsuksesser, deriblant «Nepobaby» som satte nye dramarekorder, lover TV 2-sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes en vår fylt med variert underholdning, store sportsøyeblikk og nyheter døgnet rundt. Ett av høydepunktene i vår er realitysuksessen «Spillet», som er tilbake med ny kjendissesong – der Birgit Skarstein, Stian Blipp og Aylar Lie er blant spillerne.
PRIV. TIL RED.: Digital visning av TV 2s vårslipp 9. desember9.12.2025 08:00:00 CET | Presseinvitasjon
I dag arrangerer TV 2 sitt vårslipp for våren 2026. Media gis også muligheten til å følge presentasjonen digitalt.
«Boksen» er tilbake i helt ny utgave8.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
– Sesong 2 er noe av det beste jeg har vært med på å lage, sier programleder Mads Hansen om den nye sesongen av «Boksen», som kommer på TV 2 Play og TV 2 Direkte i februar. Her er de nye deltakerne.
Jon Martin Henriksen leder TV 2s nye humorkonkurranse «Ligaen»7.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Morten Ramm, Jenny Skavlan, Truls Svendsen, Tete Lidbom og Helene Olafsen er plukket ut til å kjempe om tittelen som den mest minneverdige atleten i et format som kombinerer knallhard konkurranse med humoristiske tvister. Det splitter nye humorkonseptet ledes av Jon Martin Henriksen og har premiere i februar.
Ny og tøffere sesong av «Vokteren»6.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
På nyåret er den populære realityserien «Vokteren» tilbake – i en enda tøffere og mer intens utgave. Målet er å bestige «kongen av Sunnmørsalpene», også kjent som Kolåstinden (1432 moh.), der én million kroner venter på toppen. Her er de 14 nye deltakerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom