Ikke mye å spare

I en tid hvor mange leter et muligheter for å kutte kostnader kan det være fristene å tenke at båten ikke trenger forsikring om vinteren. Men - det er generelt mindre båtskader om vinteren og det er hensyntatt i fastsetting av forsikringsprisene.

Sesongvariabel forsikringskostnad gjør at det ikke er så mye å spare på å si opp båtforsikirngen i vintermånedene, sier Sindre Ek i Söderberg & Partners.

Forsikringen koster mindre i vintermånedene

Det er vanlig at man betaler vesentlig mindre for båtforsikring i en vintermåned enn man gjør i en sommermåned. Det er ikke uvanlig at det koster 3 ganger så mye å forsikre en båt i en sommermåned enn det gjør i en vintermåned.

- Det er med andre ord ikke så mye penger å spare på å si opp og være uten båtforsikring om vinteren som mange tror. Til sammenligning er det tilsvarende prinsipp med sesongvariabel forsikringskostnad f.eks. for motorsykkel og snøskuter, der brukssesongen koster vesentlig mer å forsikre enn «opplagssesongen», sier Sindre Ek i Söderberg & Partners.

Her kan du lese om flere gode grunner for å beholde forsikringen.

Vurder kostnad mot risiko

- Vi anbefaler kunder som vurdere å si opp båtforsikringen sin i vinter til å vurdere hvilke konsekvenser en oppsigelse kan ha, både det gjelder hva man faktisk sparer og ikke minst risikoen i forhold til skader, avslutter Ek.

Söderberg & Partners etablerte seg i Norge i 2014 og kjøper her inn forsikringstjenester på vegne av våre kunder for NOK 9 mrd. årlig, noe som gjør den norske virksomheten til en av de største kjøperne av forsikring i det norske markedet. Vi er 350 ansatte i Norge, fordelt på Lysaker, Tønsberg, Kristiansand, Bryne, Bergen, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim, Fredrikstad, Raufoss, Bodø, Svolvær og Tromsø.