Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB (publ): Fasticon avyttrar STF/BFAB

Byggmästarens dotterföretag Fasticon, där Byggmästaren äger ca 91 procent, har tecknat avtal om att avyttra STF Ingenjörsutbildning AB (”STF”) till Presto AB.

Inom STF finns också BFAB – Bygg och fastighetsbranschens fortbildningsinstitut AB (”BFAB”). STF/BFAB utgör idag Fasticon-gruppens utbildningsverksamhet där öppna och företagsanpassade kurser, diplomutbildningar och certifieringar erbjuds inom el, energi, bygg och fastighet. Utbildningsverksamheten inom STF/BFAB, som förvärvades av Fasticon under 2018, omsätter på helårsbasis ca 40 miljoner kronor med en EBITDA om ca 7 MSEK. Kvarvarande bemannings- och rekryteringsverksamhet inom Fasticon Kompetens omsätter på helårsbasis ca 170 miljoner kronor med en EBITDA om ca 20 MSEK (samtliga siffror K3). Avyttringen av STF förväntas vara genomförd innan årsskiftet.

”Under VD Henrik Olssons ledning har Fasticon under senare år väsentligt förbättrat såväl sitt erbjudande som sin finansiella prestation i termer av tillväxt, resultat och kassaflöde. Fasticon Kompetens är tydlig marknadsledare med branschledande lönsamhet inom bemannings- och rekryteringstjänster till främst privata och kommunala fastighetsägare och förvaltare. Även inom STF/BFAB är positionen stark, men utbildningsmarknaden är under förändring och verksamheten bedöms kunna utvecklas bättre i ett större sammanhang med mer resurser och där är Presto ett utmärkt hem. Fasticons resurser kommer efter genomförd avyttring att fokuseras på att utveckla, bredda och fördjupa bemannings- och rekryteringstjänster i befintliga och nya vertikaler.” Tomas Bergström, VD Byggmästaren

För ytterligare information, vänligen kontakta Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB:s VD Tomas Bergström på +46 70 317 80 92

Denna information lämnades för offentliggörande av bolagets verkställande direktör den 16 november 2023 kl 08:30.

Byggmästarens B-aktier handlas sedan 2014 på Nasdaq First North GM Sweden (ISIN SE0006510491).

Avanza Bank AB är Byggmästarens Certified Adviser. Kontaktuppgifter till Avanza Bank AB Email: ca@avanza.se, Telefon: 08-409 421 20.

Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB (publ)

Organisationsnummer: 556943-7774
Adress: Sturegatan 18, 114 36 Stockholm

Ir@byggmastaren.com

www.byggmastaren.com

Attachment

To view this piece of content from www.globenewswire.com, please give your consent at the top of this page.
To view this piece of content from ml-eu.globenewswire.com, please give your consent at the top of this page.

About GlobeNewswire by notified

Subscribe to releases from GlobeNewswire by notified

Subscribe to all the latest releases from GlobeNewswire by notified by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from GlobeNewswire by notified

Application to delist from Nasdaq First North Growth Market Denmark submitted24.2.2024 14:17:57 CET | Press release

Copenhagen, Feb. 24, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) -- Announcement no. 3-2024 Hypefactors has submitted an official application to delist from Nasdaq First North Growth Market Denmark. A decision backed by 98,42% of the share capital represented at the Extraordinary General Meeting held on 23. February 2024 Delisting requires the final approval from Nasdaq. The details of​ the delisting ​procedure and ​consequenses for shareholders is stated in the company announcement 01-2024. ---- About Hypefactors A/S Hypefactors is an AI based reputation and corporate trust technology company, providing a tech platform to support better media intelligence and reputation/trust management. Hypefactors combine data, analytics, technology, and tools to provide a unified and easy-to-use experience. With all the tools to automate and ease the work, and all the facts to document the results. In addition to media monitoring across the different media channels, the platform provides access to several facts, incl. a

798 Launches Folk Culture Sector of Square Art Festival, 110,000+ Visitors Reached During the Chinese New Year Vacation24.2.2024 03:00:00 CET | Press release