Den Norske TuristforeningDen Norske TuristforeningDen Norske TuristforeningDen Norske Turistforening

Skredkvelder forener skiglede og snøskredfare

De over 30 arrangementene i skredkvelduka kickstarter en ny skisesong, og minner både fjellvante og ferskinger om trygg ferdsel i vinterfjellet.

Nå er det straks klar for årets uke med skredkvelder landet rundt. Den Norske Turistforening (DNT), Varsom – Snøskredvarslingen, CARE (ved UiT) og skimagasinet Fri Flyt gjentar suksessen fra i fjor. Sammen med ulike aktører står de for en arrangementsrekke fra Longyearbyen i nord til Kristiansand i sør.

–  Skredkunnskap er ferskvare og må vedlikeholdes. Derfor er jeg så glad for at folk kommer på skredkvelder, og at så mange ser viktigheten av å ha riktig kunnskap med seg ut på tur, sier Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i DNT.

Skredkvelduka tjuvstarter med skredkveld på Chateau Neuf i Oslo allerede 21. november. Se full oversikt over alle arrangementene under.

Skifilm, skiglede, skiterreng – og snøskred

Temaet for skredkveldene vil variere fra sted til sted, men de som kommer på skredkveld vil få gode tips å ta med seg når de setter kursen til fjells. I tillegg vises skifilmen Ambivalent av Erlend Remmen med Erik Verlo og Robert Robertsen.

– Vi mener filmskaperne klarer å fange det dilemmaet vi alle står i når vi fulle av skiglede og entusiasme også må forholde oss til snøskred som naturfare. For å unngå snøskred er det viktig at vi snakker om snøskred, understreker Audun Hetland i CARE

Skredkveldene passer både som nødvendig oppfriskning for erfarne toppturfolk, og som en introduksjon for nybegynnerne. I fjor ble det fullt hus på alle arrangementene.

Her er det skredkveld-arrangement:

21. november:

8. desember:

Hovden

Siri Hytten, DNT: tlf 48114514; siri.hytten@dnt.no
Heidi Bache Stranden, Varsom – Snøskredvarslingen (NVE): tlf. 9282182; hrb@nve.no
Audun Hetland, CARE: tlf. 93041612; audun.hetland@uit.no