Universal Music annonserer samarbeid med nystartede Miktam Records – et nytt hjem for norske indieartister

Miktam Records signerer distribusjonsavtale med Universal Music Norge.

I et globalt musikkmarked med høy etterspørsel etter norske artister med stort særpreg vil Miktam Records være en ledestjerne for nye artister på trappene av verdensherredømme. Labelet står allerede bak den seneste utgivelsen til duoen KROKODILES, og er klare for å signere flere unike talenter i 2024.

Miktam Records er stiftet av Michael Jones, og distribueres av Universal Music Norge.

– Jeg er veldig glad for å kunne kjøre opp Miktam Records sammen med Universal Music. Det er så mye spennende og ikke minst fantastisk bra norsk musikk om dagen, og flere av våre største internasjonale eksporter de siste par årene har jo vært innenfor indiesjangeren. Nå vil jeg gjerne også legge til at mitt indie-begrep er bredt, og at artister innenfor alle sjangere er velkommen her, så lenge det har noe av den egenarten, låtteften og det internasjonale potensialet vi ser etter i en Miktam-artist, sier Jones.

Head of Universal Music Distribution Services Sindre Solheim sier om samarbeidet:

– Vi ser stort potensiale for norsk musikk som eksportartikkel, og ser samarbeidet med Miktam Records som en glimrende mulighet til å hjelpe nye norske artister ut i verden.

Fra venstre: Kristoffer Aase (A&R Universal), Michael Jones (Miktam), Sindre Solheim (Virgin Norge), Pål Sindre Brunstad (Universal)

Om oss

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, Alessandra, Ramón, Olivia Rodrigo, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Marstein, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Taylor Swift, The Rolling Stones m.fl.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universal Music Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Ny musikk fra Astrid S, Kings of Leon, Selena Gomez og Norah Jones.23.2.2024 11:26:42 CET | Pressemelding

Astrid S slipper sin nye singel "First To Go" – ute 23. februar! Kings Of Leon har annonserer sitt niende studioalbum Can We Please Have Fun, ute 10. mai. Fokussingelen "Mustang" er allerede ute og har fått en musikkvideo som setter tonen for det kommende prosjektet. Albumet er spilt inn hos Dark Horse studio i Nashville og er produsert av deres nye samarbeidspartner, Kid Harpoon. Det Grammy-vinnende rockebandet har også annonsert sin kommende turné i USA og avslører at de internasjonale datoene snart vil bli tilgjenglige. Norah Jones har delt sin nyeste låt "Staring At The Wall", det andre sporet som har blitt sluppet fra kommende album Visions, ute 8. mars. Låten har fått en tilhørende musikkvideo som er regissert av Jones og Kyle Paas, som viser klipp fra studioet og hennes håndskrevne tekst. I likhet med singelen "Running", som hun slapp i januar, er låten et samarbeid med produsenten og multi-intrumentalisten Leon Michels. “This is one of my favorites”, sier Jones om den nye låten

Astrid S slipper sin nye singel First To Go – ute 23. februar!22.2.2024 13:14:41 CET | Pressemelding

Hør låten her fra kl. 00.01: https://AstridS.lnk.to/FirstToGo Astrid S følger opp «Two Hands» med en splitter ny låt. First To Go er en frigjørende sang som handler om overgangen fra tenårene til midten av tjueårene. Astrid S er endelig i førersetet, og ser alt mye klarere: «Siden jeg debuterte som artist da jeg var 16 år, har ulike folk prøvd å fortelle meg hva jeg skal gjøre og hvem jeg skal være. Den handler om den frigjørende erkjennelsen da jeg innså jeg ikke er avhengig av noen andre, og hvor befriende det er å la noen gå videre. Og det beste av alt: I'M NOT MAD, I'M THE HAPPIEST I'VE EVER BEEN!» - Astrid S Hold hendene på rattet og gjør deg klar for en joyride! Mer om Two Hands, First To Go og kommende musikk: Tekstmessig har Astrid funnet ny energi i låtskrivingen og er mer leken enn noensinne. Bilmetaforene florerer og vi cruiser rundt til historier om forelskelse, frihetsfølelse, hjertesorg, begjær og vennskap som tar slutt. Vi stopper innom bensinstasjonen for litt casual li