MestergruppenMestergruppenMestergruppen

Kulør inngår samarbeid med Nordsjö Idé & Design

For å styrke faghandelen i Norge har Nordsjö Idé & Design-kjeden inngått en samarbeidsavtale med Kulør-kjeden.

Kjedeleder i Kulør, Jonhild Bjerkli, ser frem til å få nye medlemmer inn i kjeden. Foto: Bjørg Owren/Ifi

Avtalen innebærer at medlemmene i Nordsjö Idé & Design (NID) går inn i Kulør-kjeden fra 1. januar 2024. Samtidig vil Kulør-kjeden tilby malingsmerket Nordsjö i sitt sortiment.

Siden 2020 har NID samarbeidet med Mal Proff og Farveringen som begge eies av Mestergruppen-konsernet, og som i tillegg eier Kulør.

NID-kjeden eies av AkzoNobel-konsernet, som ser frem til et utvidet samarbeid med Mestergruppen.

- Vi gjør dette som et ledd i en konsolideringsprosess for å styrke faghandelen vår i Norge, sier Svein Reidar Sebjørnsen, salgsdirektør i AkzoNobel Coatings AS, og fortsetter:

- AkzoNobel har lenge hatt et godt samarbeid med Mestergruppen. Vi forventer et større vekstpotensial ved å slå sammen NID og Kulør. Dette vil også styrke Nordsjö-merkevaren vår.

Kjedeleder i NID, Jon Erik Thorstensen, ser positivt på overføringen av de 19 NID-medlemmene til Kulør-kjeden.

- Faghandelen har behov for å styrke seg i et stadig tøffere marked. Først og fremst har faghandelen behov for å bli større og sterkere med færre kjedekonsepter. For NID vil denne overføringen av våre medlemmer til Kulør øke den enkelte butikks konkurransekraft i kampen om kundene.

Kjedeleder i Kulør, Jonhild Bjerkli, ser frem til å få flere medlemmer inn i Kulør-kjeden.

- Til neste år vil vi ha totalt 74 medlemmer og vårt fokus vil være å jobbe videre med å utvikle innovative og bærekraftige tjenester for dem. Vi er veldig fornøyde med den nye avtalen med Nordsjö, og ser frem til å tilby gode betingelser, felles markedsføringskampanjer og andre medlemsfordeler, sier Bjerkli.

Om Kulør
Kulør ble opprettet i 2017 og har i dag 55 medlemsbutikker over hele Norge. Kulørs lokale medlemsbutikker tilbyr maling, gulv, tapet og produkter til oppussingsprosjekter. Kulør er Norges raskest voksende kjede innenfor malingsbransjen. Medlemmene har sterk lokal tilhørighet og stor valgfrihet når det gjelder sortiment og konsept. Kulør er eid av bolig- og byggevarekonsernet Mestergruppen.
Les mer her

Om Nordsjö Idé & Design
Nordsjö Idé & Design (NID) er en nordisk faghandelskjede som i Norge består av 19 butikker fra Mandal i sør til Nordreisa i nord. Medlemmene har sterk lokal tilhørighet og tilbyr maling, gulv og tapet samt tilhørende produkter til oppussingsprosjekter.
Les mer her

Kjedeleder i Kulør, Jonhild Bjerkli
Svein Reidar Sebjørnsen, salgsdirektør i AkzoNobel Coatings AS.
Jon Erik Thorstensen
Kjedeleder i NID Norge, Jon Erik Thorstensen.