Geelmuyden Kiese henter inn svensk public affairs-veteran

Geelmuyden Kiese, GK, styrker seg i Sverige. Jonas Hellman, som har vært sjef for myndighetskontakt i det svenske kommunikasjonsbyrået Prime og medgrunnlegger av analyseselskapet United Minds, blir ny seniorrådgiver i GK Sverige.

Jonas Hellman og Carolin Wiken
GKs nye seniorrådgiver Jonas Hellman sammen med administrerende direktør i GK Sverige, Carolin Wiken.

Sverige er en av Norges største handelspartnere og Jonas Hellman vil inngå i det svenske teamet som også håndterer norske, nordiske og internasjonale kunder.

Dette er den andre nestoren innen myndighetskontakt rådgivningsselskapet rekrutterer på kort tid, etter at det tidligere i år knyttet til seg den tidligere partisekretæren i det svenske Centerpartiet, Michael Arthursson.

Jonas Hellman har en erfaring få andre i bransjen kan måle seg med. Han kommer til å bidra til ytterligere å styrke vårt arbeid innen myndighetskontakt i Sverige. Det kommer våre kunder både i Sverige, Norge og Danmark til å merke fremover, sier Carolin Wiken, adm.  direktør i Geelmuyden Kiese Sverige.

I løpet av sin 19 år lange karriere i Prime-konsernet har Jonas Hellman har flere nøkkelroller, blant annet som sjef for politikk- og myndighetskontakt/public affairs-avdelingen. Hans internasjonale erfaring, særlig fra USA og India, gjør ham til en populær rådgiver og spesialist på internasjonale relasjoner.

Hellman har i mange år hatt hovedansvaret for Primes tilstedeværelse under Almedalsveckan, som er Sveriges svar på Arendalsuka. Han har også organisert nettverkslunsjer med politikere og prosjektledet kundereiser til USA og Storbritannia for å følge valgkampene på stedet.

Jonas Hellman startet sin karriere som lederskribent i Svenska Dagbladet. Han har også jobbet med politiske kommunikasjon for arbeidsgiverorganisasjonen SAF (nå Svenskt Näringsliv og tilsvarende NHO i Norge), blant annet som taleskriver for SAF-s daværende styreleder og administrerende direktør.

– Å få Jonas Hellman med på laget er stort for oss i Sverige. Jonas’ omfattende erfaring og dype kunnskap innen politikk og myndighetskontakt/public affairs vil bli verdifullt for våre kunder. Han forstår kompleksiteten i politisk kommunikasjon og vil gi våre kunder en fordel i deres arbeid, sier Carolin Wiken.

Brenner for skandinavisk samarbeid

Jonas Hellman er dypt engasjert i spørsmål som berører Öresund-regionen, og har tatt til orde for økt samarbeid mellom Sverige og Danmark. Videre gleder han seg til å bli aktiv i Norsk Svensk Handelskammer hvor Geelmuyden Kiese er et aktivt medlem. Skandinavisk samarbeid kommer til å være en del av hans arbeidsoppgaver i GK. Flere kunder har allerede valgt å samkjøre sitt kommunikasjonsarbeid på tvers av landene.

– Det er veldig spennende å bli en del av Geelmuyden Kiese, et byrå jeg har fulgt med på i mange år, og som både har bredde og spiss i tilbudet sitt. GK har mange erfarne rådgivere, og det er stort potensial for større samarbeid mellom kontorene i Stockholm, København og Oslo. Jeg merker allerede nå hvor høy aktivitet det er i GK, og jeg ser frem til å få være med å styrke byråets posisjon ytterligere, blant annet gjennom å utvikle et skarpt, skandinavisk PA-tilbud, avslutter Jonas Hellman.

Jonas Hellman og Carolin Wiken

Holdingselskapet Paritee kjøpte GK Gruppen ved årsskiftet 2021/2022. Selskapet har som ambisjon å vokse i Norden og en rekke europeiske markeder. Bak Paritee står en rekke bransjenestorer i kommunikasjon- og strategirådgivningsbransjen i Norden.

Det sentrale selskapet i Paritee i dag er samfunnsbyrået Geelmuyden Kiese som ble etablert i 1989 og har mer enn 140 ansatte fordelt på kontorer i Oslo, København og Stockholm. Selskapet er Skandinavias største kommunikasjonsbyrå. Se mer på: www.paritee.com og www.gknordic.com

Fortsetter å styrke det politiske teamet: Olaf Thommessen blir assosiert partner hos Geelmuyden Kiese26.6.2024 12:30:00 CEST | Pressemelding

26. juni 2024, Oslo – Olaf Thommessen, som i det siste året har vært selvstendig rådgiver, blir assosiert partner i Geelmuyden Kiese fra 1. juli. Olaf Thommessen har vært nestleder og folkevalgt for Venstre og vil bidra som rådgiver innen politikk- og myndighetskontakt, finansiell kommunikasjon, ESG, bærekraft, miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold.