Norskutviklet livredning i VR nominert til tre priser

Det norske programvareselskapet Making View AS er nominert til VRINN awards, under Nordic VR-forum. Kurset VR Aid gir simulering i førstehjelp, og er utviklet i samarbeid med Røde Kors.

KOMPRESJON: I førstehjelpskurset viser en indikator når deltaker har komprimert korrekt, så blodstrømmen når frem til vitale organer. Making View AS Bildet kan brukes vederlagsfritt i forbindelse med våre VR-kurs.

Realistisk trening
Juryen har nominert førstehjelpssimuleringen i flere kategorier. Kurset VR Aid gir trening i virkelighetsnære førstehjelpssituasjoner som hjertestans, kvelning, pustestopp m fl.
- Denne simuleringen gir også trening på livsviktig hjerte- og lungeredning med og uten hjertestarter. Å være trygg på disse prosedyrene kan bety forskjellen på liv og død når en situasjon oppstår i virkeligheten, sier produktsjef i Making View, sykepleier Hanne Skarstein.

Tre kategorier
Førstehjelpssimuleringen er nominert i de tre kategoriene beste XR treningssimulator,  beste helsesimulering og beste XR for utdanning.
- Vi er veldig glade for å bli nominert i så viktige kategorier, sier Making Views daglig leder Lars Gunnar Pedersen.

Økt trygghet
Kurset VR Aid presenteres for publikum under Nordic VR-forum i Hamar kulturhus, på hovedscenen, torsdag 16. november kl 9:55. Making Views gründer Are Vindfallet og Alexander Mackenzie fra Røde Kors Førstehjelp forklarer hvorfor og hvordan simuleringstrening i førstehjelp gir kunnskap og økt trygghet.

Bonus
- Det er meningsrikt å skape realistisk trening på livsviktig førstehjelp. At dette arbeidet kan resultere i en pris til Røde Kors´ viktige arbeid, blir i såfall det en fin bonus også for oss i Making View, sier Pedersen.

VRINN awards avholdes på Hamar kulturhus, onsdag 15. november. Hvem som vinner prisene i de til sammen åtte, ulike kategoriene, offentliggjøres fra kl 18:00.
Media ønskes velkommen.

Vi bygger alle kurs på VR-teknologi.

Å ta på seg en VR-brille er for mange en spektakulær opplevelse: Syn og hørsel tar deg til en helt annen virkelighet enn der du fysisk befinner deg. I tillegg bruker vi håndkontroller, så du for eksempel kan kjenne pasientens puls!