Dyrevelferd gav salgshopp hos REMA 1000

Ferske salgstall fra REMA 1000 viser kraftig oppgang for salg av ansvarlig produsert, saktevoksende kylling.

Norsk Kylling

Det har kommet sterke reaksjoner etter at en «Uppdrag Granskning»-dokumentar fra SVT avslørte vannskjøtsel for hurtigvoksende kylling i svensk kyllingproduksjon. Etter avsløringene økte salget av de saktevoksende kyllingene fra Solvinge med 18 prosent hos REMA 1000 i forrige uke.

- Det er hyggelig å se at verdivalget vi har tatt om å kun selge ansvarlig produsert kylling stemmer med kundenes forventninger. Vår viktigste jobb er å levere mat av en høy kvalitet, produsert på en ansvarlig måte, til den laveste prisen til kundene våre, sier Pia Mellbye, salgs- og markedsdirektør i REMA 1000.

REMA 1000 er den eneste norske dagligvarekjeden som ikke selger den omstridte hurtigvoksende kyllingrasen Ross 308. Allerede i 2018 byttet REMA 1000 og Solvinge-produsenten Norsk Kylling til en ansvarlig produsert kyllingtype i alle sine fjøs. Kyllingrasen Hubbard vokser saktere, har en sunnere kroppsbygning og dokumentert bedre helse.

- Kylling som trives og vokser opp under gode forhold gir oss mat av bedre kvalitet. God dyrevelferd er alltid et viktig kriterium når vi produserer og selger produkter. En tredjedel av kyllingen som selges i Norge selges hos REMA 1000, så valgene vi gjør betyr noe for dyrevelferden, fortsetter Mellbye.

Hun roser Norsk Kylling for arbeidet de gjør, åpenheten de viser og hvordan de deler kunnskap. Produsenten har motbevist at det ikke er mulig å drive med ansvarlig kyllingproduksjon uten å øke prisene, slik mange hevder.

- Norsk Kylling åpnet dørene da SVT tok kontakt. Åpenhet og ansvarlig matproduksjon er to sider av samme sak, og svært viktig for å få forbrukernes tillit. Samtidig deler Norsk Kylling sine erfaringer og sin kunnskap, med mål om at andre kyllingprodusenter kan følge etter og vi kan få slutt på uverdige forhold innenfor produksjon av hvitt kjøtt, avslutter Pia Mellbye.

FAKTA:

• Solvinge som produseres av Norsk Kylling er den første storskala kyllingprodusenten i verden som har oppnådd ECC dyrevelferdsstandarden.

• Standarden er utarbeidet av europeiske dyrevernsorganisasjoner. Den inneholder blant annet krav til at kyllingene skal ha bedre plass og naturlig lys. I tillegg skal det brukes en kyllingtype som vokser saktere enn den som er vanligst i norsk kyllingproduksjon.

• Solvinge byttet allerede i 2018 til en mer saktevoksende kyllingtype som er svært aktiv, og som generelt er friskere. Byttet av kyllingtype ble omtalt som en revolusjon for norsk dyrevelferd av Dyrevernalliansen.