Elkjøp Nordic

Elkjøp og Virke ba Statsministeren kutte momsen på reparasjoner

Oppfordringen til Statsminister Jonas Gahr Støre var klar da han besøkte Elkjøps verksted for å lære om reparasjoner og diskutere sirkulærøkonomi.

Janicke Otertjernet viser Jonas Gahr Støre en av dagens 750 reparasjoner hos Elkjøps verksted Elcare. Fredrik Tønnesen, konsernsjef for Elkjøp i Norden og Eli Sørheim Bjerkli, ordfører i Kongsvinger følger med i bakgrunn.

- Elkjøp og handelen er et avgjørende bindeledd mellom myndigheter, produsenter og forbrukere. Vi har et stort ansvar både for kunder, arbeidsplasser og miljø, og vi håper på hjelp fra myndighetene for å gjøre reparasjoner og det å ta vare på tingene sine enda mer attraktivt, sier Fredrik Tønnesen, konsernsjef for Elkjøp i Norden.

For å motta innspill til regjeringens pågående arbeid med sirkulærøkonomi og den varslede handlingsplanen, var Statsministeren invitert til Elkjøps verksted Elcare på Kongsvinger. Her forlenges livet til hundrevis av elektronikkprodukter hver dag. Sammen med Bernt Apeland, administrerende direktør i Virke, fikk Støre se og høre om mulighetene som ligger i å ta vare på den elektronikken en allerede har.

Vil reparere mer
Elkjøp tar imot over 550.000 elektroniske produkter for reparasjon i Norden hvert år. Interessen fra forbrukerne er stadig økende, og elektronikkgiganten ser et stort potensial for å reparere mer, oftere og bedre.

- For å lykkes med sirkulærøkonomi, må det lønne seg for både nordmenn og oss i Elkjøp. Vi vet at mange kunder ønsker å reparere produktene sine – men synes det er for dyrt. Vi tror at reduksjon av momsen på reparasjoner vil kunne bidra til å skape et marked der reparasjon blir et reelt alternativ for forbruker og næringsliv – som igjen vil trygge og skape nye arbeidsplasser, sier Tønnesen.

Ønsker tettere samarbeid
Elkjøp og Virke vektla viktigheten av samarbeid og handelens rolle i overgangen til en sirkulær økonomi.

- Ingen kan påvirke kundeadferd som oss handelsaktører. Samtidig vil handelsnæringen i mye større grad treffes av EUs handlingsplan for sirkulær økonomi enn tidligere klimapolitikk har gjort. Vi ønsker oss derfor et enda tetter samarbeid og oppfordrer til å etablere et Klimapartnerskap mellom myndighetene og handelsnæringen, sier Fredrik Tønnesen.

Fakta om Elcare

• Med tre store verksteder i Norge, Sverige og Finland er Elcare Nordic Nordens største reparasjonstjeneste for elektronikk.
  • Totalt i Norden reparerer 230 ansatte over 1500 elektronikkprodukter hver dag.
  • Elcare Kongsvinger en av de største arbeidsgiverne i regionen. Her reparerer 80 ansatte 750 produkter hver dag.
  • I tillegg til å være en merkeuavhengig servicepartner for Elkjøp, produsenter og andre forhandlere, tilbys også tjenester direkte til private forbrukere fra verkstedene.
  • Grunnlagt i Kristiansand i 1986, som InfoCare.
  • Elcare eies 100% av Elkjøp, som kjøpte selskapet i 2015.

Bilder

Det kan ligge 10 millioner gamle mobiltelefoner i skuffer og skap i norske hjem. Alle bør repareres eller resirkuleres. Hver og en telefon inneholder dyrbare materialer som kan brukes på nytt.
Last ned bilde
Teknikerne må bruke antistatiske klær og sko, for å ikke skade  produktene med statisk elektrisitet.
Teknikerne må bruke antistatiske klær og sko, for å ikke skade produktene med statisk elektrisitet.
Last ned bilde
Mange av teknikerne har skrudd på elektronikk i årevis. Noen begynte å skru allerede på barnerommet, som viser seg å være en veldig god skole.
Last ned bilde
Det som ikke lar seg fikse blir resirkulert. I hvert elektroniske produkt finnes verdifulle mineraler som  gjenbrukes. Slik stagges tapet av naturressursene.
Det som ikke lar seg fikse blir resirkulert. I hvert elektroniske produkt finnes verdifulle mineraler som gjenbrukes. Slik stagges tapet av naturressursene.
Last ned bilde
Mista telefonen i do eller velta kaffen over PC-en?  Ikke noe problem, denne tørkemaskinen suger opp all fukt fra elektronikken.
Mista telefonen i do eller velta kaffen over PC-en? Ikke noe problem, denne tørkemaskinen suger opp all fukt fra elektronikken.
Last ned bilde
Her ber Elkjøp og Virke Statsministeren kutte momsen på reparasjoner. F.v.: Kenneth Gundersen, Bernt Apeland, Eli Sørheim Bjerkli, Jonas Gahr Støre, Camilla Gramstad og Fredrik Tønnesen.

Følg pressemeldinger fra Elkjøp Nordic

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elkjøp Nordic på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Elkjøp Nordic

Elkjøp Nordic viser tidlige tegn på bedring i fortsatt beintøft marked18.12.2023 08:09:35 CET | Pressemelding

Halvårsresultatet til den nordiske elektronikkgiganten viser en solid fremdrift på tross av all motvind. Med effektive kostnadstiltak motvirker Elkjøp en fortsatt nedgang i markedet og løfter marginene tilbake til samme nivå som for to år siden. Halvveis i finansåret 23/24 viser resultatene at EBIT økte med 138 millioner kroner – mer enn en seksdobling sammenlignet med første halvår i fjor - til tross for en reduksjon i omsetning på -5,8%.