"A Prayer for Peace", ny singel av Kjetil Mulelid med Trygve Seim og Signe Emmeluth ute i dag.

Kjetil Mulielid´s nye album "Agoja" slippes neste år. Første singel, "A Prayer for Peace", kommer som en reaksjon på de store konfliktene vi ser i verden i dag. Med seg på singelen har han blant annet Trygve Seim og Signe Emmeluth, som bidrar med såre og sterke toner.

Photo: Jarle H. Moe

I lengre tid har jeg hatt et ønske om å lage en plate i eget navn hvor jeg gjør akkurat hva jeg vil, uten å tenke på sluttresultatet og det musikalske uttrykket musikken skal ha. I 2022 hadde jeg planen klar og spurte mange av mine gode venner og favorittmusikere om de ønsket å være med på den upolerte ferden. Jeg booket studio uten å vite veien videre på daværende tidspunkt, men de påfølgende dagene formet en musikalsk verden som ble klarere for hver strofe innspilt. Resultatet var på vei til å bli et melankolsk blikk på livet, blandet med en leken hyllest til min kommende neste generasjon - parallelt med albumprosessen ble jeg nemlig far for første gang. “Agoja” var det første tilnærmede ordet jeg hørte sønnen min si, og jeg har derfor valgt å kalle platen nettopp dette.

Første smakebit av albumet er låten «A Prayer for Peace». Den ble skrevet tidlig om morgenen den 24. februar 2022, like etter at Russland rykket inn i Ukraina. Det var aldri planen å slippe denne låten som en singel, da jeg føler den skiller seg litt ut fra resten av platen, men i dag føles den mer relevant enn noen gang, og å gi den ekstra plass føltes som det eneste riktige bidraget mitt i verdens håpløse uenigheter.

Med meg på denne låten har jeg fått noen utrolige musikere. Signe Emmeluth ble jeg først kjent med da vi begge studerte på den smått legendariske jazzlinja i Trondheim, og senere gjennom flere musikalske prosjekter. Hun har en helt rå energi og tilstedeværelse i musikken, og en inspirerende musikalsk personlighet som ikke er redd for å ta plass og dytte på grensene. Samtidig hadde jeg et ønske om at Trygve Seim sin store og melankolske klang skulle prege låten - en musiker jeg har sett opp til i flere år. Jeg kom frem til at en kombinasjon av disse to ville bli et svært interessant melodisk samspill. Andreas Winther på trommer og Bárður Reinert Poulsen på kontrabass utgjør resten av bandet på denne låta. Det er to av mine aller nærmeste musikalske samarbeidspartnere, som jeg har samarbeidet med i flere år, i f.eks. Kjetil Mulelid Trio (Andreas) og Wako (Bárður).

Som band hadde vi aldri spilt låta sammen før, men en kort introduksjon til mine tanker og ønsker for låta, førte til at den første gjennomkjøringen ga meg en tåre i øyet - det er denne versjonen du nå skal høre.”

- Kjetil Mulelid

Cover art: Andreas Gravdal Cover design: Nick Alexander

Kjetil Mulelid er en norsk pianist og komponist fra Hurdal i Akershus som har etablert seg som en innovativ jazzartist ved å blande sjangre som jazz, salmer og fri improvisasjon. I 2014 avsluttet han sine studier ved NTNU i Trondheim (Jazzlinja), og har siden den gang turnert regelmessig og spilt konserter med egen musikk i store deler av Europa, samt Japan og USA, med sine prosjekter. Han har medvirket på 20 album som komponist og utøver, fem av dem i eget navn, hvor samtlige har mottatt god kritikk og ros fra et internasjonalt pressekorps.

Photo: Jarle H. Moe
photo by Maya Skonseng