Espen Berg presenterer "Water Fabric", et vakkert og grensesprengende nytt album.

Ni eksepsjonelt sterke trio- og soloalbum har gjort Espen Berg (40) til én av de mest sentrale og toneangivende norske jazzmusikerne i dag. Med Water Fabric, som slippes på Odin Records i dag, viser Espen helt nye sider av seg selv som komponist. Musikken har han skrevet for et håndplukket lag bestående av seks profilerte, norske musikere med bakgrunn fra både jazz, klassisk, nordisk folkemusikk og indisk klassisk musikk. Denne sammensetningen gjenspeiler Espens evne til å kunne gjøre ethvert musikalsk uttrykk til sitt eget, og med Water Fabric har han skapt et melodiøst, grensesprengende, og pustende verk som både oser av spilleglede og som samtidig utviser en dyp respekt for tradisjoner og håndverk.

LYTT HER

Espen Berg, piano og komposisjoner
Harpreet Bansal, fiolin
Hayden Powell, trompet og flügelhorn
Ellie Mäkelä, bratsj
Per Oddvar Johansen, trommer
Joakim Munkner, cello

Water Fabric ble opprinnelig bestilt av Jazzfest Trondheim i 2020, i samarbeid med Maijazz og Oslo Jazzfestival, og ble urfremført på disse tre festivalene i 2022. Selve tittelen favner bredt som en analogi til vann i alle mulige slags tilstander, teksturer og sjatteringer, og den er lånt fra et stykke som Espen skrev i 2005 og senere arrangerte for strykekvartett. Med Water Fabric vender han igjen tilbake til kammermusikk-formatet, men denne gangen med modenhet og utallige erfaringer rikere.

I 2017 skrev Espen bestillingsverket MAETRIX for Trondheim Jazzorkester og Moldejazz - et monstrøst verk dominert av komplekse rytmer, men samtidig med en inviterende og melodiøs tilnærming. Dette verket la mye av grunnlaget for den musikalske utviklingen i Espen Berg Trio og er også med på å prege musikken i Water Fabric. I tillegg har Espen tatt med seg verdifull kunnskap fra sitt soloprosjekt som utelukkende er basert på fri improvisasjon. Flere av komposisjonene i Water Fabric har røtter i spontankomponert materiale, som ivaretar tilstedeværelse, spontanitet og stemning, men som samtidig er uperfekt og upolert av natur.

Water Fabric ble spilt inn i Rainbow Studio i Oslo i januar 2023, er støttet av Fond for lyd og bilde og Fond for utøvende kunstnere, og gis ut av Odin Records hos Grappa Musikkforlag.

Photo: Espen Berg, Cover: Nick Alexander

Espen Berg turnerer jevnlig i Europa og Asia med Espen Berg Trio, som solopianist, med Hildegunn Øiseth Quartet, A Tonic For The Troops og i duo med Silje Nergaard. I 2022 ga han ut soloalbumet The Trondheim Concert, som europeisk musikkpresse har sidestilt med de legendariske solokonsertene til Keith Jarrett og omtalt som én av de fineste improviserte solopiano-konsertene det siste tiåret (UK Vibe). Med sin trio har han solgt ut konsertsaler i Tokyo, Kyoto, Guangzhou og Aten, og havnet på listen over årets beste utgivelser i Downbeat (2019). Espen mottok Norges største jazzstipend i 2016 og er offisiell Steinway Artist.

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Andre språk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Hulbækmo og Jacobsen familieorkester med en leken og humørfylt singel fra nytt album.16.2.2024 09:00:00 CET | Pressemelding

«Hans sin vals» er som tittelen antyder en låt som er komponert av Hans Hulbækmo. Er det en oppfølging av «Hans sin låt», som var et av sporene på orkesterets debutalbum, «På snei», som ble utgitt 2017? Kanskje det, den har i hvert fall den samme musikalske lekenheten som alltid har vært et av kjennetegnene på Hulbækmo & Jacobsen familieorkester, med en sterk melodi, innslag av improvisasjon og et fargerikt instrumentarium. På denne låta høres Tones harpe, Alf’s munnspill, Hans Fredrik’s fløyte og Hans sin krukketromme, og den gir en liten pekepinn på hva som kan høres på resten av RUDSNURRKNURR, albumet som låta er hentet fra, og som blir lansert den 15. Mars

Hulbækmo & Jacobsen family orchestra releases "Hans sin Vals" from their upcoming album16.2.2024 09:00:00 CET | Press release

"Hans sin Vals (Hans's Waltz)" is, as the title suggests, a composition by Hans Hulbækmo. Is it a follow-up to " Hans sin låt (Hans's Song)", which was one of the tracks on the orchestra's debut album, "På snei," released in 2017? Perhaps so, as it shares the same musical playfulness that has always been a hallmark of the Hulbækmo & Jacobsen family orchestra, featuring a strong melody, elements of improvisation, and a colorful array of instruments. On this track, you'll hear Tone's harp, Alf's harmonica, Hans Fredrik's flute, and Hans's udu drum, providing a glimpse of what to expect on the rest of RUDSNURRKNURR, the album from which the track is taken, set to be released on March 15.