2 CV: Ikonet fyller 75 år

Del

Komfortabel, rimelig og ekstremt fleksibel - Citroën 2 CV gjorde bilisme oppnåelig for massene. I år feires 75 årsjubileet.

2023 markerer 75-årsjubileet til en av Citroëns sine mest ikoniske modeller: 2 CV. Den ble designet på Citroëns designkontor Rue du Théâtre i Paris og finjustert på testsenteret i La Ferté-Vidame. Første gang den ble vist var på bilutstillingen i Paris, 7. oktober 1948. 

Fra 1948 og frem til 1990 rullet totalt 5.114.969 ut fra samlebåndet, inkludert 1.246.335 varebiler. De aller siste 2 CVen forlot Mangualde-fabrikken i Portugal 42 år etter lanseringen. Klokken 16 den 27. juli 1990.

Opprinnelsen
Prosjektet "TPV" ("Toute Petite Voiture - eller veldig liten bil) ble født i midten av trettiårene.
Målet var å gi folk med lavere inntekt muligheten til å kjøpe en økonomisk, allsidig bil. Allerede i 1937 så den første kjørbare prototypen av TPV-prosjektet dagens lys. Den veide bare 370 kg og hadde bare ett frontlys, ettersom lovgivningen på denne tiden ikke krevde to. Bilen kunne frakte opptil fire personer og 50 kg bagasje med en maksimal hastighet på 50 km/t – da som nå, var komfort svært viktig for Citroën.

250 preproduksjonsmodeller var bygget før bilutstillingen i Paris høsten 1939. Krigsutbruddet satte imidlertid en stopper for dette. I frykt for at de skulle bli unyttet av fienden, ble modellene som allerede var bygget ødelagt – alle unntatt fire som i hemmelighet ble oppbevart på Citroëns testsenter i La Ferté-Vidame.

Ikonet

Da den gikk i produksjon i juli 1949, var 2 CV en liten bil med en 9 hk, 375 cc, luftkjølt, boxer-motor som ga den en toppfart på 50 kilometer i timen. Citroën hadde revolusjonert bilindustrien med en billig og allsidig bil.

Den unike karosseriformen traff perfekt i en stor del av befolkningen. Bilens enorme suksess kan nok også tilskrives det uendelige spekteret av bruksområder, sånn som at setene enkelt kunne tas ut av bilen, hvor lettkjørt den var, smidigheten i trange bygater og selvsagt - komfort. I tillegg var 2 CV svært billig i drift, noe som gjorde den til den til en bestselger.

For den som tror at det å vente på levering av bil er noe vi bare har opplevd med elbiler, i 1950 flommet ordrene inn, og presset leveringstiden opp til 6 år.

En avantgarde-ånd, og genial teknologi, sørget for at den forble en sentral del av bilfloraen i mange år.

2 CV er en tidløs modell som har blitt et veritabelt sosialt fenomen, og tiltrekker seg samlere fra hele verden. Derfor ser du selvsagt fortsatt ofte biler ute på veien, selv om de fleste eierne nå foretrekker å bruke bilen først og fremst på sommertid.

En rekke spesialutgaver

Totalt ble det produsert ti ulike spesialutgaver av 2 CV i Frankrike, men mange av dem fant også veien til Norge og andre europeiske land. De inkluderte navn som Spot, Charleston og Cocorico. Underveis gjennomgikk også 2 CV en rekke endringer, inkludert lanseringen av varebilen, kjent som 2 CV AU i 1951, og deretter 2 CV AZ i 1954, utstyrt med en 12 hk motor.

I tillegg fikk 2 CV-en kjøre på, og utenfor,  veier over hele verden takket være forskjellige ekspedisjoner. Blant de mest kjente er den 16.500 kilometer lange turen fra Paris-Kabul-Paris i 1970, den 13.500 km lange ekspedisjonen fra Paris-Persepolis året etter og ikke minst den 8.000 kilometer lange turen gjennom Afrika, fra Abidjan på Elfenbenskysten til Tunis i 1973.

I Norge er det, ifølge OFV, for tiden 552 registrerte 2 CV, men vi må anta at det finnes noen flere som venter på å komme tilbake på veien.

Kontakter

Bilder

2 CV 4 x 4 «Sahara», med firehjulstrekk og to motorer som gjør den i stand til å forsere stigninger på over 40 prosent i sanden.
2 CV 4 x 4 «Sahara», med firehjulstrekk og to motorer som gjør den i stand til å forsere stigninger på over 40 prosent i sanden.
Last ned bilde
2 CV 4 x 4 «Sahara», med firehjulstrekk og to motorer som gjør den i stand til å forsere stigninger på over 40 prosent i sanden.
2 CV 4 x 4 «Sahara», med firehjulstrekk og to motorer som gjør den i stand til å forsere stigninger på over 40 prosent i sanden.
Last ned bilde
2 CV 4 x 4 «Sahara»
2 CV 4 x 4 «Sahara»
Last ned bilde
2 CV 4 x 4 «Sahara»
2 CV 4 x 4 «Sahara»
Last ned bilde
2 CV 6 av Hermès, kledd av Hermès innvendig og utvendig, ble vist på bilutstillingen i Paris i 2008 for å markere 60-årsdagen til 2 CV-en.
2 CV 6 av Hermès, kledd av Hermès innvendig og utvendig, ble vist på bilutstillingen i Paris i 2008 for å markere 60-årsdagen til 2 CV-en.
Last ned bilde
2 CV 6 av Hermès, kledd av Hermès innvendig og utvendig, ble vist på bilutstillingen i Paris i 2008 for å markere 60-årsdagen til 2 CV-en.
2 CV 6 av Hermès, kledd av Hermès innvendig og utvendig, ble vist på bilutstillingen i Paris i 2008 for å markere 60-årsdagen til 2 CV-en.
Last ned bilde
2 CV 6 av Hermès, kledd av Hermès innvendig og utvendig.
2 CV 6 av Hermès, kledd av Hermès innvendig og utvendig.
Last ned bilde
2 CV 6 av Hermès
2 CV 6 av Hermès
Last ned bilde
2 CV 6 Spécial, en av de siste 2 CV-ene som ble produsert på Levallois-fabrikken i 1988
2 CV 6 Spécial, en av de siste 2 CV-ene som ble produsert på Levallois-fabrikken i 1988
Last ned bilde
2 CV 6 Spécial, en av de siste 2 CV-ene som ble produsert på Levallois-fabrikken i 1988
2 CV 6 Spécial, en av de siste 2 CV-ene som ble produsert på Levallois-fabrikken i 1988
Last ned bilde
2 CV 6 Spécial, en av de siste 2 CV-ene som ble produsert på Levallois-fabrikken i 1988
2 CV 6 Spécial, en av de siste 2 CV-ene som ble produsert på Levallois-fabrikken i 1988
Last ned bilde
2 CV 6 Spécial, en av de siste 2 CV-ene som ble produsert på Levallois-fabrikken i 1988
2 CV 6 Spécial, en av de siste 2 CV-ene som ble produsert på Levallois-fabrikken i 1988
Last ned bilde
2 CV A, en av 250 prototyper bygget i 1939 for bilutstillingen, som endte opp med å bli kansellert på grunn av andre verdenskrig. En av de fire gjenværende bilene ved Citroën Conservatoire.
2 CV A, en av 250 prototyper bygget i 1939 for bilutstillingen, som endte opp med å bli kansellert på grunn av andre verdenskrig. En av de fire gjenværende bilene ved Citroën Conservatoire.
Last ned bilde
2 CV A, en av 250 prototyper bygget i 1939 for bilutstillingen, som endte opp med å bli kansellert på grunn av andre verdenskrig. En av de fire gjenværende bilene ved Citroën Conservatoire.
2 CV A, en av 250 prototyper bygget i 1939 for bilutstillingen, som endte opp med å bli kansellert på grunn av andre verdenskrig. En av de fire gjenværende bilene ved Citroën Conservatoire.
Last ned bilde
2 CV A, en av 250 prototyper bygget i 1939 for bilutstillingen, som endte opp med å bli kansellert på grunn av andre verdenskrig. En av de fire gjenværende bilene ved Citroën Conservatoire.
2 CV A, en av 250 prototyper bygget i 1939 for bilutstillingen, som endte opp med å bli kansellert på grunn av andre verdenskrig. En av de fire gjenværende bilene ved Citroën Conservatoire.
Last ned bilde
2 CV A, en av 250 prototyper bygget i 1939 for bilutstillingen, som endte opp med å bli kansellert på grunn av andre verdenskrig. En av de fire gjenværende bilene ved Citroën Conservatoire.
2 CV A, en av 250 prototyper bygget i 1939 for bilutstillingen, som endte opp med å bli kansellert på grunn av andre verdenskrig. En av de fire gjenværende bilene ved Citroën Conservatoire.
Last ned bilde
2 CV A Berline (1950), identisk med den som ble avduket av Pierre Boulanger ved åpningen av bilutstillingen i Paris i 1948.
2 CV A Berline (1950), identisk med den som ble avduket av Pierre Boulanger ved åpningen av bilutstillingen i Paris i 1948.
Last ned bilde
2 CV A Berline (1950), identisk med den som ble avduket av Pierre Boulanger ved åpningen av bilutstillingen i Paris i 1948.
2 CV A Berline (1950), identisk med den som ble avduket av Pierre Boulanger ved åpningen av bilutstillingen i Paris i 1948.
Last ned bilde
2 CV A Berline (1950), identisk med den som ble avduket av Pierre Boulanger ved åpningen av bilutstillingen i Paris i 1948.
2 CV A Berline (1950), identisk med den som ble avduket av Pierre Boulanger ved åpningen av bilutstillingen i Paris i 1948.
Last ned bilde
2 CV A Berline (1950), identisk med den som ble avduket av Pierre Boulanger ved åpningen av bilutstillingen i Paris i 1948.
2 CV A Berline (1950), identisk med den som ble avduket av Pierre Boulanger ved åpningen av bilutstillingen i Paris i 1948.
Last ned bilde
2 CV AZU, en 2 CV varebil produsert fra 1954 til mars 1978, har stor lastekapasitet og bakre "skapdører" for enkel lasting.
2 CV AZU, en 2 CV varebil produsert fra 1954 til mars 1978, har stor lastekapasitet og bakre "skapdører" for enkel lasting.
Last ned bilde
2 CV AZU, en 2 CV varebil produsert fra 1954 til mars 1978, har stor lastekapasitet og bakre "skapdører" for enkel lasting.
2 CV AZU, en 2 CV varebil produsert fra 1954 til mars 1978, har stor lastekapasitet og bakre "skapdører" for enkel lasting.
Last ned bilde
2 CV AZU, en 2 CV varebil produsert fra 1954 til mars 1978, har stor lastekapasitet og bakre "skapdører" for enkel lasting.
2 CV AZU, en 2 CV varebil produsert fra 1954 til mars 1978, har stor lastekapasitet og bakre "skapdører" for enkel lasting.
Last ned bilde
2 CV AZU, en 2 CV varebil produsert fra 1954 til mars 1978, har stor lastekapasitet og bakre "skapdører" for enkel lasting.
2 CV AZU, en 2 CV varebil produsert fra 1954 til mars 1978, har stor lastekapasitet og bakre "skapdører" for enkel lasting.
Last ned bilde
2 CV Spot, Citroëns første spesialutgave, hvorav 1.800 ble bygget med tofarget polstring og karosseri basert på et design av stylist Serge Gevin.
2 CV Spot, Citroëns første spesialutgave, hvorav 1.800 ble bygget med tofarget polstring og karosseri basert på et design av stylist Serge Gevin.
Last ned bilde
2 CV Spot, Citroëns første spesialutgave, hvorav 1.800 ble bygget med tofarget polstring og karosseri basert på et design av stylist Serge Gevin.
2 CV Spot, Citroëns første spesialutgave, hvorav 1.800 ble bygget med tofarget polstring og karosseri basert på et design av stylist Serge Gevin.
Last ned bilde
2 CV Spot, Citroëns første spesialutgave, hvorav 1.800 ble bygget med tofarget polstring og karosseri basert på et design av stylist Serge Gevin.
2 CV Spot, Citroëns første spesialutgave, hvorav 1.800 ble bygget med tofarget polstring og karosseri basert på et design av stylist Serge Gevin.
Last ned bilde
2 CV Spot, Citroëns første spesialutgave, hvorav 1.800 ble bygget med tofarget polstring og karosseri basert på et design av stylist Serge Gevin.
2 CV Spot, Citroëns første spesialutgave, hvorav 1.800 ble bygget med tofarget polstring og karosseri basert på et design av stylist Serge Gevin.
Last ned bilde
2 CV på ekspedisjon gjennom Afrika på begynnelsen av 70-tallet.
2 CV på ekspedisjon gjennom Afrika på begynnelsen av 70-tallet.
Last ned bilde
We all scream for ice cream!
We all scream for ice cream!
Last ned bilde
Praktisk og ekstremt fleksibel!
Praktisk og ekstremt fleksibel!
Last ned bilde
Ut på tur med Citroën 2 CV.
Ut på tur med Citroën 2 CV.
Last ned bilde
En av flere spesialmodeller - Cocorico.
En av flere spesialmodeller - Cocorico.
Last ned bilde
En av flere spesialmodeller - Cocorico.
En av flere spesialmodeller - Cocorico.
Last ned bilde
Charleston er en legendarisk spesialmodell av 2 CV.
Charleston er en legendarisk spesialmodell av 2 CV.
Last ned bilde
Charleston er en legendarisk spesialmodell av 2 CV.
Charleston er en legendarisk spesialmodell av 2 CV.
Last ned bilde
Charleston er en legendarisk spesialmodell av 2 CV.
Charleston er en legendarisk spesialmodell av 2 CV.
Last ned bilde
Charleston er en legendarisk spesialmodell av 2 CV.
Charleston er en legendarisk spesialmodell av 2 CV.
Last ned bilde
På tur med hele familien.
På tur med hele familien.
Last ned bilde
70-tallet bød på friske farger - også på 2 CV.
70-tallet bød på friske farger - også på 2 CV.
Last ned bilde
For en usikt.
For en usikt.
Last ned bilde
2 CV ga folk flest rimelig tilgang på bilglede.
2 CV ga folk flest rimelig tilgang på bilglede.
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye