Nå vil også innbyggerne i Lørenskog få renere luft
Mandag 13. november reduseres fartsgrensen til 80 km/t på riksvei 159 i Lørenskog kommune. Strekningen med nedsatt fartsgrense går fra Karihaugen til Vittenbergtunnelen.

– Det har de siste årene vært målt høye nivåer svevestøv i Lørenskog kommune. Det er derfor nødvendig å gjennomføre tiltak, og miljøfartsgrensen er ett av tiltakene som skal bidra til å overholde de lovpålagte grenseverdiene for svevestøv, sier Elisabeth Syse, fagansvarlig for luftkvalitet i Transport øst, Statens vegvesen.
I 2022 senket Regjeringen grensene for hvor mye svevestøv som skal være tillatt i utelufta. Det betyr at terskelen nå er lavere for å sette i gang tiltak.
Miljøfartsgrense er positivt for helsen
Dersom alle senker farten til 80 km/t på den aktuelle strekningen, vil det bidra til å redusere konsentrasjonen av det helseskadelige svevestøvet.
– Nedsatt fart gir bedre luftkvalitet og reduserer helsebelastningen for befolkningen. Spesielt de som er i sårbare grupper for helseplager og som bor langs veien vil dra nytte av miljøfartsgrensen, sier Elisabeth Syse, fagansvarlig for luftkvalitet i Transport Øst, Statens vegvesen.
Det er godt dokumentert at lavere fart reduserer konsentrasjoner av svevestøv både fordi det produseres mindre støv, men også fordi lavere fart gir mindre turbulensvind fra kjøretøyene, noe som gjør at mindre støv virvles opp i lufta og spres.
Både elbiler og fossilbiler skaper svevestøv
De siste årene har forurensningen fra eksos falt kraftig blant annet som følge av at flere kjører elbil og strengere utslippskrav for dieselbiler. Selv om elbiler ikke slipper ut eksos, skaper de fortsatt svevestøv.
– Det skyldes at svevestøv i stor grad er knyttet opp til slitasje av asfalt, dekk og bremser, ikke bare eksosutslipp. Slitasjen øker med bruk av piggdekk, tyngre kjøretøy og større dekk. Lavere fart og bruk av piggfrie vinterdekk er to tiltak som vil gi mindre støv, sier Syse.
Luftkvalitet overvåkes 24/7
Luftkvaliteten i Norge overvåkes kontinuerlig gjennom 85 målestasjoner rundt om i hele landet. Hvis du lurer på hvordan luftkvaliteten er i ditt område, kan du gå inn på «I nærheten» i YR-appen til punktet «Luften rundt deg».
Kontakter
Elisabeth SyseAvdelingsingeniørStatens vegvesen, Utredning øst
Tel:40018199elisabeth.syse@vegvesen.noPressevakt Transport og samfunn
* Trafikksikkerhet og ulykkesstatistikk
* Trafikktall
* Fotobokser/fartskontroll
* Skilt
* Bompenger
* Trafikkstyring og beredskap
* Teknologi
* Klima og miljø
* Plansaker
* Nasjonale turistveger (Pressekontakt: 91104480)
* Norsk vegmuseum (Pressekontakt: 61285250)
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Farlige svinger blir tryggere for syklister12.9.2025 14:15:24 CEST | Pressemelding
"Ventebokser” og “sykkelfelt med buffer” er to nye grep som gir syklister bedre plass i trafikken.
Alta-tunneler får bedre lys12.9.2025 13:42:05 CEST | Pressemelding
Mandag 15. september starter arbeidet med å montere bedre lys i fire tunneler på E6 i Alta kommune. Vegen blir stengt i inntil to timer av gangen om natten.
Norges største tunnelprosjekt inviterer til leverandørdag og markedsdialog12.9.2025 12:20:18 CEST | Pressemelding
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle inviterer leverandører, entreprenører og samarbeidspartnere til leverandørdag og markedsdialog 21.–22. oktober i Bergen.
Målet er fortsatt byggestart i Rødsliane i høst12.9.2025 11:28:50 CEST | Pressemelding
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, sier rassikringsprosjektet fra Lovraeidet til Rødsliane på rv. 13 skal gjennomføres.
Tester gjenbruksmasser i asfalt11.9.2025 12:17:42 CEST | Pressemelding
På en 430 meter lang strekning av E39 i Trøndelag tester Statens vegvesen en asfalttype der over 60 prosent av steinmassene er resirkulerte gravemasser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom