Sterkt resultat for Å Energi – varsler stor satsing på vannkraft

Fornybarkonsernet leverer et solid resultat for tredje kvartal. – Nå rigger vi oss for en milliardsatsing på vannkraft, sier konsernsjef Steffen Syvertsen.

Kraftverk, elv, dam, skog. Foto.
I august åpnet Å Energi Fennefoss kraftverk. Det er det første nye kraftverket som konsernet har åpnet på syv år. Nå varsler Å Energi en satsing på mer fornybar energiproduksjon fra vannkraft. Foto: South Coast

Det underliggende driftsresultatet for tredje kvartal er på 5 389 millioner kroner, mot 3 569 millioner kroner i fjor. Resultatet etter skatt er 1 551 millioner kroner og er høyere enn hele 2022-resultatet. Tilsvarende resultat i tredje kvartal i fjor var på 1 113 millioner kroner.

– Det er snart ett år siden vi fusjonerte Agder Energi og Glitre Energi og ble Å Energi. I en urolig og uforutsigbar tid leverer vi sterke resultater og kan vise til en solid operativ drift. Det at vi er tilstede i hele verdikjeden gjør oss mer robust og gir et godt utgangspunkt for videre vekst, sier Steffen Syvertsen, konsernsjef i Å Energi.

Et skritt i riktig retning for mer vannkraft
Regjeringen har i forslag til statsbudsjettet for 2024 fjernet høyprisavgiften. Avgiften, som ble innført som en del av skatteskjerpelsen for vannkraft i fjor, har medført at flere vannkraftprosjekter er satt på vent.

– Vi er fornøyde med at regjeringen har tatt til seg budskapet fra fornybarbransjen og fjerner høyprisbidraget i sitt forslag til statsbudsjett. Avviklingen gir oss noe av forutsigbarheten tilbake og er et skritt i riktig retning for mer vannkraft. Samtidig bør også nivået på grunnrenteskatten tilbakeføres til ordinært nivå, dersom vi skal ha evnen til å virkeliggjøre de store kraftløftene som er nødvendig, sier Syvertsen.

Å Energi har planer om flere vannkraftprosjekter som inkluderer nye kraftverk, oppgraderinger og effektutvidelser. Flere av disse kan være ferdigstilt innen 2030. Til sammen utgjør dette investeringer for vel 11 milliarder kroner.

Et viktig samfunnsoppdrag
Stormen «Babet» herjet på Agder helgen 20. – 22. oktober. Vindkast med orkan styrke førte til store ødeleggelser i strømnettet. Totalt var 25 000 kunder uten strøm samtidig, og til sammen har nesten 80 000 vært utsatt for strømbrudd. Glitre Nett har hatt hektiske dager med feilretting og reparasjoner. Flere steder måtte strømnettet bygges opp på nytt på grunn av de omfattende skadene på stolper og linjer.

– Jeg er imponert over hvordan de som er berørt, og samfunnet på Agder, har håndtert denne helgen. Som konsernsjef er jeg særlig stolt over folkene våre som har stått på for å løse krevende oppgaver, med høyt fokus på sikkerhet, sier Syvertsen.

– Helgen var en sterk påminnelse om hvor viktig samfunnsoppgave vi har som selskap. Måten vi løser det på viser at vi kan håndtere jobben, sier konsernsjefen og minner om at konsernet har hatt stort fokus på videreutvikling av strømnettet de senere årene, og vil ha enda større fokus på dette fremover.

På lag med industrien
Å Energi inngikk nylig to fastpriskontrakter med industriselskapene Eramet og Borregaard. Syvertsen mener kontraktene viser hvordan selskapet tar samfunnsansvar ved å gi industrien forutsigbarhet i en tid preget av stor usikkerhet.

– Det viser at vi tilbyr konkurransedyktige kraftpriser til viktige selskaper som sikrer arbeidsplasser og vekst, samt reduserer utslipp gjennom elektrifisering, avslutter Syvertsen.

Mann i kontorlandskap. Foto.
Konsernsjef Steffen Syvertsen i Å Energi.
Kraftverk, elv, dam, skog. Foto.