Rekordstøtte fra Coops kunder til Rosa sløyfe og brystkreftsaken
I oktober støttet Coops kunder Rosa sløyfe-aksjonen ved å kjøpe frukt og grønt, utvalgte hygieneprodukter, rosa gjenbruksnett og donasjonsvarer. Resultatet er rekorddonasjon på over 13,2 millioner kroner til kampen mot kreft.

– Vi er stolte av å være en av hovedpartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen. Det er en viktig jobb som gjøres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen, og vi er glade for å kunne bidra med synlighet og oppmerksomhet rundt aksjonen, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.
Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning. I år er temaet for Rosa sløyfe-aksjonen "Forskning nytter". Én av ti norske kvinner utvikler brystkreft i løpet av livet. Mer forskning vil bidra til bedre behandling, lengre overlevelse og økt livskvalitet for dem som er, og blir, rammet av brystkreft.
Donasjonsvarene slo an
Coops kunder og medlemmer har sammen samlet inn 13,2 millioner kroner til årets aksjon. Det er det meste en enkelt samarbeidspartner noen gang har samlet inn i løpet av den rosa måneden.
– Det er helt fantastisk, og jeg vil takke alle våre kunder og medlemmer som har vært med å samle inn penger til kampen mot brystkreft. Jeg vil også få takke alle samvirkelagene og deres butikkansatte rundt om i landet som har farget butikkene rosa og engasjert seg i brystkreftsaken. Blant annet var det hele nesten 700 ansatte som deltok i årets Rosa sløyfe-løp rundt om i landet, sier Engedal.
Sunt kosthold er et av de viktigste tiltakene for å forebygge kreft, og derfor gir Coop én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober til Rosa sløyfe-aksjonen. Blant annet har rundt 1,2 millioner avokadoer og 520 000 mangoer forlatt Coops butikker i løpet av oktober. Coops kunder har også støttet aksjonen ved å kjøpe utvalgte hygieneprodukter og donasjonsvarer, og ved å bruke donasjonsknappen i Coop-appen og de selvbetjente kassene.
– Spesielt de rosa gjenbruksnettene og årets designsløyfe har vist seg å være veldig populære, og salget av disse produktene har stått for nesten halvparten av årets donasjon, sier Engedal.
Forskning nytter
Kreftforeningen og Brystkreftforeningen som samarbeider om Rosa sløyfe-aksjonen, er storfornøyde med årets bidrag fra Coops kunder.
– Hovedmålet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft, samt å støtte brystkreftforskning. Og forskning nytter, i dag overlever ni av ti som får diagnosen brystkreft. Bare i år kan vi regne med at det dør 300 færre mødre, søstre, kjærester, venner og kollegaer enn for 20 år siden. Tenk hvor mange dette berører, sier aksjonsleder Marit Sophie Egge.
– Det engasjementet vi ser fra alle ansatte i Coop er helt fantastisk. Synligheten og engasjementet som Coop bidrar med, har gjort at aksjonen er så stor som den er i dag. Vi er utrolig takknemlige for at Coop støtter Rosa sløyfe hvert år. At Coop i år har bidratt med 13,2 millioner til årets aksjon, og til sammen nærmere 80 millioner siden samarbeidet vårt startet, er virkelig imponerende. Pengene har hjulpet og vil hjelpe utrolig mange kvinner i fremtiden, sier hun.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder


Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Grillsesongen er i gang – her er årets grillnyheter fra Coop!25.4.2025 13:24:20 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og grillsesongen nærmer seg med stormskritt. Når solen titter frem og grillen endelig skal fyres opp igjen, er det mange som gleder seg til å prøve noe nytt. Coop utvider sitt allerede prisbelønte grillsortiment med en rekke spennende nyheter, utviklet med tanke på norske grillvaner og kundenes smakspreferanser.
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
Extra: Kutter prisen igjen!31.3.2025 07:04:29 CEST | Pressemelding
Spinnvilt salg etter priskutt hos Extra – nå kommer det nye frukt- og grøntvarer på tilbud.
Extra feirer med 50 prosent priskutt på «Alltid 8»24.3.2025 07:00:55 CET | Pressemelding
Etter å ha mottatt Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere kosthold, markerer Extra milepælen med et kraftig priskutt.
Rekordvekst for lavpriskjeden Extra21.3.2025 07:02:00 CET | Pressemelding
Coops lavpriskjede Extra økte markedsandelen med 0,6 prosentpoeng i 2024 og har aldri før hatt høyere omsetning enn i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom