Stille og utslippsfritt kai-arbeid i Mesta
To nye kranbiler driver stille og utslippsfritt arbeid med landstrøm når Mesta fikser kaiene langs Møre-kysten og i Trøndelag.
Mesta sørger for at ferjekaier er åpne og trygge både for personer, båter og annen trafikk. Til vedlikeholdet brukes forskjellig utstyr, men kranbilene er som regel alltid med. Etter idé fra en oppfinnsom og løsningsorientert ansatt, gjøres kranarbeidet nå utslippsfritt.
Ligge i forkant
De nyinnkjøpte kranbilene fra Volvo er etter prosjektlederens ide elektrisk drevet av et hydraulikkaggregat. Det betyr i praksis at dieselmotoren kun brukes når kranbilen kjører til kaiområdet. Når kranen skal brukes, kobles den til strøm via en industrikontakt.
- Det er artig å ligge i forkant, og gjøre de små skrittene i reduksjonen av utslipp, sier prosjektleder Michael Solhjem. Da nye kranbiler skulle bestilles, var han ikke i tvil om at han ville teste en elektrisk løsning. Valget falt på et flyttbart aggregat som det også er mulig å bruke på andre maskiner.
Utslippsfritt og stille
Kranbilene står i ro nesten hele dagen, men det må være en energitilførsel til kranen. Det vanligste er at kranene drives av dieselmotoren, noe som betyr at kranbilen går på tomgang hele dagen. Det medfører både støy og utslipp. Men ikke for Mestas nye kranbiler.
- Dette er en kjempemulighet til å vise at elektrifisering er mulig, og det gir oss en betydelig reduksjon i utslipp, poengterer Solhjem.
Utslippsfritt koster mer
Kranbilene med elektrisk kraftforsyning koster mer per kranbil enn tilsvarende rene dieselutgaver.
- Men de nye kranbilene gir målbare besparelser, forteller Solhjem. Mesta bruker et rapporteringssystem, der alle melder inn blant annet timer og dieselforbruk. På sikt vil man også kunne lese ut hvor store innsparingene blir og størrelsen på CO2-reduksjonen.
Ja til klimakrav
Mesta kjemper for og ønsker at det stilles mer klimakrav i kontraktene, men disse kranbilene er kjøpt inn uten særskilte miljøkrav i kontrakt.
- Ja, vi imøteser mer klimakrav i kontraktene. Men vi tester også ut ulike type elektriske maskiner for å redusere utslippene. Vi må hele tiden jakte på de gode løsningene, og det er da det er godt å ha innovative og løsningsorienterte ansatte, sier Tone Lauritzen, leder for bærekraft i Mesta.
Utslippsfritt kai-arbeid er bare en av flere endringer i Mesta. Tidligere har selskapet satt rekord i innkjøp av elektriske varebiler, og har flere elektriske maskiner i bestilling. Disse settes løpende ut i driften når de leveres.
Utslippsfritt kai-arbeid
Kranbilene har vært i bruk siden i vår og erfaringene er gode. For å kunne brukes kreves det 63 Amp industrikontakt. Det finnes de fleste steder. Men det kreves også oppgradert nett til NT 400 volt. Erfaringene til nå viser at kranbilen med strømaggregat har samme løftekapasitet, men alle funksjonene går litt saktere.
- Vi er likevel fornøyde med innkjøpet. Det er viktig å teste ut i praksis for å bidra til å utvikle de langsiktige utslippsfrie løsningene, påpeker Solhjem.
Kontakter
Hulda TronstadPressesjefMesta
Tel:99 26 18 16hulda.tronstad@mesta.noBenedikte Dhindsa SalvesenLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:91 72 27 87benedikte.salvesen@mesta.noBilder
Om oss
Mesta bygger, vedlikeholder og utvikler norsk infrastruktur på oppdrag fra offentlige og private kunder. Vi har et viktig samfunnsoppdrag: Vi får folk fram.
Mesta har nærmere 1800 ansatte som hver dag jobber for å sikre trygg og åpen infrastruktur i hele landet. Selskapet omsetter for over 6 milliarder kroner årlig. Mesta er eid av den norske stat, ved Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Mesta
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mesta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mesta
Tunge biogassbiler i arbeid for Mesta17.4.2024 09:05:55 CEST | Pressemelding
Mesta har satt inn fire nye, tunge biler på biogass på kontrakt gjennom vinteren. Erfaringene er gode - og delte.
Elektrisk hjullaster på Mestas saltlager11.4.2024 09:10:00 CEST | Pressemelding
En grønn og elektrisk hjullaster skyver stille på de enorme salthaugene i Mestas store salttelt på Tjuvholmen i Oslo.
Christina er Norges første lærling i veidriftsfaget22.3.2024 08:45:00 CET | Pressemelding
Christina Verpe Seland er Mestas og Norges første med fagbrev i veidrift og veivedlikeholdsfaget. Nå er hun veimester i Telemark.
En million meter rekkverk13.3.2024 09:10:00 CET | Pressemelding
Mesta har i løpet av de siste årene satt opp en million meter rekkverk langs norske veier. Rekkverk langs veien redder liv.
Gjenbruk av betong sparte en millon18.1.2024 10:03:30 CET | Pressemelding
Betong fra gamle hus i Bodø ble fyllmasse. Det førte til betydelig mindre transport, penger spart og reduserte CO2-utslipp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom