41 % av detaljhandel kan gå over nett - og ikke over disk - i 2027
Etter enorm vekst gjennom pandemien, møtte mange selskaper innen detaljhandel og forbruksvarer en markant nedgang i salgsveksten på nett i 2022. Til tross for at flere forbrukere vender tilbake til fysiske butikker, er e-handelen fortsatt anslått å utgjøre 41 % av det globale detaljsalget innen 2027. Dette er en betydelig økning fra andelen på bare 18 % i 2017, ifølge ny forskning fra Boston Consulting Group (BCG).

- Handelsmønsteret har gjennomgått en varig endring, sier Sverre Martinsen, Managing Director og Partner ved BCGs Oslokontor.
Ifølge den ferske studien Winning Formulas for E-Commerce Growth økte e-handelssalget med 3 % i Europa og 7 % i både USA og Asia i 2022. Det er kun elektronikk europeere har handlet mindre av på nett i 2022 enn tidligere år.
Norge følger den internasjonale trenden
Dette er i tråd med funnene fra andre kvartal fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Under overskriften Veksten i netthandelen avtar skriver SSB at det «[e]tter flere år med kraftig oppgang i nordmenns netthandel med internasjonale betalingskort, har veksten avtatt noe. Omsetningen med norske internasjonale betalingskort over internett var 15 prosent høyere i 2. kvartal 2023 enn i samme kvartal i fjor, mot henholdsvis 40 og 25 prosent i de samme kvartalene for periodene 2020-2021 og 2021-2022».
Ikke alle e-handelsbedrifter er rigget for vekst
BCG har også sett på hvilke bedrifter som ikke opplevde en nedgang i salget etter rekordåret 2020 og som forventer å vokse videre 2027. Det som skiller selskapene som lykkes fra de som har opplevd nedgang eller stagnasjon kan brytes ned i fire fortrinn:
-
Større investeringer i digital teknologi og e-handel. 70 % av selskapene som lykkes investerer mer enn 10 % av inntektene sine i utvikling og innovasjon.
-
Mer modne teknologiløsninger, som i stor grad benytter tredjeparts e-handelsplattformer
-
En rekke markedsinitiativer, inkludert målrettede kampanjer, sortimentsutvalg og prisjustering
-
Vinnere får med hele selskapet i omstillingen mot å være netthandelsbasert med smidige, tverrfunksjonelle og autonome team.
- Selv om det er store forskjeller mellom selskaper som vokser videre og de som henger etter, er mange markeder fortsatt år unna full modenhet i netthandelen. Gapet kan tettes ved å dedikere mer ressurser og kapital i utvikling - og omstilling - av organisasjonen, avslutter Martinsen.
Kontakter
Sverre MartinsenManaging Director og PartnerBCG
Tel:+47 (958) 96780Martinsen.Sverre@bcg.comHarald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder



Lenker
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
79 prosent av forbrukere planlegger å handle på Black Friday – bruken av kunstig intelligens skyter fart3.11.2025 08:20:54 CET | Pressemelding
Nesten halvparten av forbrukerne vil bruke generativ AI for å finne de beste tilbudene. Samtidig uttrykker 8 av 10 bekymring for økte priser på nødvendighetsvarer, viser en ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG).
Ny BCG-rapport: Sikkerhet trumfer klima i energiomstillingen11.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Energisikkerhet og kostnadsnivå er for mange nå viktigere drivere for energiomstillingen enn klimamål, viser en ny rapport fra Boston Consulting Group (BCG).
KI er i ferd med å få fotfeste i arbeidslivet – men mye gjenstår29.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Kunstig intelligens (KI) får stadig større gjennomslag i næringslivet, men mange organisasjoner klarer fortsatt ikke å hente ut den fulle gevinsten av teknologien. Det viser en ny global studie fra Boston Consulting Group (BCG) og MIT Sloan Management Review.
Nordmenn kutter snacks og alkohol – men er likevel Europas mest optimistiske forbrukere10.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Mens kontinentet sliter med økonomisk uro og forbrukertillit på lavbluss, går nordmenn inn i andre halvdel av 2025 med godt mot – og klarere prioriteringer.
Sirkularitet i skala kan øke topplinjen med 20 prosent26.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Stadig flere selskaper investerer i sirkulære forretningsmodeller, men få lykkes med å kombinere sirkularitet med lønnsom vekst. En ny artikkelserie fra Boston Consulting Group (BCG) viser at med riktig strategi kan sirkularitet bidra til økt inntekt, reduserte kostnader og lavere miljøpåvirkning.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom