41 % av detaljhandel kan gå over nett - og ikke over disk - i 2027
Etter enorm vekst gjennom pandemien, møtte mange selskaper innen detaljhandel og forbruksvarer en markant nedgang i salgsveksten på nett i 2022. Til tross for at flere forbrukere vender tilbake til fysiske butikker, er e-handelen fortsatt anslått å utgjøre 41 % av det globale detaljsalget innen 2027. Dette er en betydelig økning fra andelen på bare 18 % i 2017, ifølge ny forskning fra Boston Consulting Group (BCG).
- Handelsmønsteret har gjennomgått en varig endring, sier Sverre Martinsen, Managing Director og Partner ved BCGs Oslokontor.
Ifølge den ferske studien Winning Formulas for E-Commerce Growth økte e-handelssalget med 3 % i Europa og 7 % i både USA og Asia i 2022. Det er kun elektronikk europeere har handlet mindre av på nett i 2022 enn tidligere år.
Norge følger den internasjonale trenden
Dette er i tråd med funnene fra andre kvartal fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Under overskriften Veksten i netthandelen avtar skriver SSB at det «[e]tter flere år med kraftig oppgang i nordmenns netthandel med internasjonale betalingskort, har veksten avtatt noe. Omsetningen med norske internasjonale betalingskort over internett var 15 prosent høyere i 2. kvartal 2023 enn i samme kvartal i fjor, mot henholdsvis 40 og 25 prosent i de samme kvartalene for periodene 2020-2021 og 2021-2022».
Ikke alle e-handelsbedrifter er rigget for vekst
BCG har også sett på hvilke bedrifter som ikke opplevde en nedgang i salget etter rekordåret 2020 og som forventer å vokse videre 2027. Det som skiller selskapene som lykkes fra de som har opplevd nedgang eller stagnasjon kan brytes ned i fire fortrinn:
-
Større investeringer i digital teknologi og e-handel. 70 % av selskapene som lykkes investerer mer enn 10 % av inntektene sine i utvikling og innovasjon.
-
Mer modne teknologiløsninger, som i stor grad benytter tredjeparts e-handelsplattformer
-
En rekke markedsinitiativer, inkludert målrettede kampanjer, sortimentsutvalg og prisjustering
-
Vinnere får med hele selskapet i omstillingen mot å være netthandelsbasert med smidige, tverrfunksjonelle og autonome team.
- Selv om det er store forskjeller mellom selskaper som vokser videre og de som henger etter, er mange markeder fortsatt år unna full modenhet i netthandelen. Gapet kan tettes ved å dedikere mer ressurser og kapital i utvikling - og omstilling - av organisasjonen, avslutter Martinsen.
Kontakter
Sverre MartinsenManaging Director og PartnerBCG
Tel:+47 (958) 96780Martinsen.Sverre@bcg.comHarald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Generativ AI hjelper nordmenn med å finne de beste tilbudene under årets Black Week14.11.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Flere forbrukere enn noensinne tar i bruk generativ AI (GenAI) som et verktøy for å finne de beste tilbudene. I en fersk global undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) fremkommer det at 38 % av respondentene allerede har brukt eller planlegger å bruke GenAI i løpet av Black Friday, Cyber Monday og Singles’ Day.
Europeiske forbrukere bruker mindre penger selv om inflasjonspresset avtar22.10.2024 11:30:00 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) viser at forbrukere over hele Europa blir skvist fra flere kanter. 73 % av de spurte sier at prisen på varer og tjenester har økt i første halvdel av 2024. Samtidig har ikke lønninger og sparing holdt tritt: 25 % av de spurte sa at inntekten deres falt i første halvdel av 2024, og 28 % klarer ikke spare like mye som før.
BCG-rapport: Leverandørkjeder er største kilde til klimagassutslipp – men mindre enn 2 av 10 selskaper har konkrete mål for utslippsreduksjon4.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nye funn fra Boston Consulting Group (BCG), i samarbeid med CDP, avslører at utslipp i leverandørkjeden (Scope 3) er hele 26 ganger større enn selskapenes direkte operasjonelle utslipp (Scope 1 og 2). Til tross for dette har kun 15 % av selskapene som rapporterer til CDP satt konkrete mål for reduksjon av Scope 3-utslipp.
Store forskjeller i avkastningen blant energiselskapene8.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Totalavkastning i energisektoren fra 2019 til 2023 avslører betydelige forskjeller i verdiskapningen – fra 6 % til 48 % på tvers av subsektorer. Det viser en fersk analyse fra konsulentselskapet BCG.
Veikart til økt lønnsomhet i havvindsektoren: Ny rapport fra BCG og PEAK Wind4.7.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Optimalisering av drifts- og vedlikeholdspraksiser innen havvind kan forbedre både den operasjonalle ytelsen og lønnsomheten, skriver Boston Consulting Group og PEAK Wind i en fersk analyse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom