Slik jobber Arbeidstilsynet med arbeidsulykker
Hvert år blir Arbeidstilsynet varslet om over 2000 arbeidsulykker i Norge. Men hva skjer egentlig etter at ulykkesmeldingen er mottatt, og hvordan jobber Arbeidstilsynet videre med ulykkesstatistikken?

– I snitt blir vi varslet om seks arbeidsulykker om dagen. Det kan være alt fra en klemt hånd, til en dødsulykke. Vi går gjennom alle varsel og vurderer om de skal følges opp med tilsyn, sier seksjonsleder Jan Petter Sæbø. Han er én av fire seksjonsledere som jobber med arbeidsulykker i Arbeidstilsynet.
Målet er å forebygge arbeidsulykker
Sæbø sier det overordnede målet er å lære og forhindre at arbeidsulykker skjer.
– Ofte er politiet de første på et ulykkessted. De etterforsker ulykken for å finne ut om det har skjedd noe straffbart, mens Arbeidstilsynet undersøker for å finne direkte og bakenforliggende årsaker. Vi har et godt samarbeid i disse sakene. Vi kan ikke følge opp alle arbeidsulykker, men må vurdere hvor det er størst forebyggingspotensial.
Les mer om hvilke ulykker som skal meldes inn til Arbeidstilsynet: Melde ulykke
Tall om arbeidsulykker
- Arbeidstilsynet mottar cirka 2300 varsler om ulykker hvert år.
- Omtrent 60 prosent av ulykker med alvorlig skade følges opp med tilsyn.
- I 2022 gjennomførte Arbeidstilsynet 881 tilsyn etter varsel om arbeidsulykker.
- I 52 prosent av disse tilsynene fant etaten brudd på regelverket.
Dette skjer når Arbeidstilsynet får varsel om en arbeidsulykke
1. Ulykken meldes inn
Arbeidsgiver har plikt til å varsle Arbeidstilsynet og nærmeste politimyndighet dersom en arbeidstaker omkommer eller blir alvorlig skadet i en arbeidsulykke, så fort som mulig. Også andre kan melde arbeidsulykker til Arbeidstilsynet. Arbeidsulykker kan meldes inn via nettportalen vår, eller ved å ringe ulykkestelefonen. Varselet skal alltid bekreftes skriftlig av arbeidsgiver. Den i Arbeidstilsynet som mottar melding om arbeidsulykken vil prøve å få inn en del viktig informasjon om ulykken, før vi registrerer varselet i det interne saksbehandlingssystemet vårt.
2. Skal arbeidsulykken følges opp?
Når en ulykkesmelding er registrert, blir ansvarlig seksjonsleder varslet. Han eller hun vurderer om ulykken skal følges opp med tilsyn.
Noen ganger er det behov for en befaring før vi planlegger og gjennomfører tilsynet.
3. Oppfølgning med tilsyn
Når vi følger opp en arbeidsulykke med tilsyn, ser vi blant annet på hva virksomheten bør gjøre for å forebygge lignende ulykker og sikre et forsvarlig arbeidsmiljø. Oftest blir det et såkalt stedlig tilsyn, der en inspektør gjennomfører tilsynet på det stedet hvor ulykken skjedde.
Noen ganger gjennomfører vi tilsynet som dokumenttilsyn. Da må arbeidsgiveren sende oss papirer og dokumentasjon, for eksempel lønnsslipper, timelister eller risikovurderinger.
4. Tilsynsrapport
Når vi er ferdige med å hente inn informasjon og har gjennomført tilsyn, gjør vi en analyse av det vi har funnet. Vi vurderer om det har skjedd brudd på regelverket i myndighetsområdet til Arbeidstilsynet, før vi sender rapporten til virksomheten. Etter tilsynet er gjennomført, tar det som oftest mellom tre og fem uker før tilsynsrapporten er klar. I de mest omfattende sakene kan det ta flere måneder før en rapport fra tilsynet er klar.
5. Veien videre
Virksomheten får en frist til å gi oss tilbakemelding, i tilfelle vi ikke har oppfattet saken riktig. Deretter fatter vi vedtak om hva virksomheten må gjøre innen en tidsfrist. Vi kan for eksempel pålegge arbeidsgiver å granske egen ulykke, gjennomføre nye risikovurderinger, eller lage eller oppdatere egne opplæringsrutiner. Hensikten med påleggene er å forebygge fremtidige helseskader eller ulykker. Virksomheten har rett til å klage på påleggene vi gir, innen en satt frist.
Hvordan bruker vi ulykkesstatistikken
Vi registrerer alle ulykkesmeldinger vi mottar, i det interne saksbehandlingssystemet vårt. Det brukes blant annet som kunnskapsunderlag når vi skal vurdere hvor vi skal utføre tilsyn og hvor det er størst mulighet til å forebygge skader.
Dette er et av de tiltakene som har gitt best effekt for å forebygge ulykker, sier seksjonsleder Tore Jeppe Sørhaug.
Færre ulykker etter krav om antistatiske slanger
Et konkret eksempel på hvordan Arbeidstilsynet jobber med ulykkesstatistikk, finner vi i oppdrettsnæringen. Mellom 2011 og 2015 registrerte Arbeidstilsynet en rekke alvorlige personskader på arbeidstakere som ble utsatt for elektriske støt når de håndterte fôrslanger. Dette var på fiskeoppdrett der fôrslangene måtte repareres, og det oppstod statisk elektrisitet i slangene da det ble blåst pellets fra flåten til merdene.
– Noen arbeidere fikk varige nerveskader da de skulle reparere slangene, for dette er arbeid som må gjøres manuelt. Det sier seksjonsleder for markedskontroll i Arbeidstilsynet, Tore Jeppe Sørhaug.
Ulykkene førte til at Arbeidstilsynet besluttet at alle fôrslanger måtte byttes ut med antistatiske fôrslanger innen september 2016. I tillegg ble fôringssystemet definert som en maskin, med hjemmel i maskinforskriften. Dette fordi en maskin skal være utstyrt med et system som leder bort statisk elektrisitet. Etter dette ble innmeldte personskader redusert til nærmest null.
– Eksempelet med fôrslanger viser hvordan vi jobber. Her var det åpenbart at de mange ulykkene skyldtes en konstruksjonsfeil. Etter at vi påla produsentene å etterleve forskriften, gikk antallet ulykker ned til null. Dette er et av de tiltakene som har gitt best effekt for å forebygge ulykker, sier Sørhaug.
Trygt arbeidsmiljø er arbeidsgivers ansvar
Det er arbeidsgiver som har ansvar for at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig og i samsvar med arbeidsmiljøloven. Arbeidstilsynet sjekker under tilsyn om virksomheten oppfyller kravene i arbeidsmiljøregelverket og hvordan de jobber med det systematiske HMS-arbeidet.
På Arbeidstilsynets nettsider kan du lese mer om arbeidsgivers plikter.
Arbeidsgiver har etter arbeidsmiljøloven §5-2 plikt til å melde fra til Arbeidstilsynet og nærmeste politimyndighet når det skjer en arbeidsulykke der arbeidstaker omkommer eller blir alvorlig skadet. Tabellen under viser alle varsler Arbeidstilsynet har fått de siste årene.
| Antall ulykker | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Totalsum |
| Område Nord | 490 | 474 | 513 | 464 | 1 941 |
| Område Vest | 492 | 509 | 637 | 519 | 2 157 |
| Område Øst | 682 | 723 | 769 | 702 | 2 876 |
| Område Sør | 370 | 398 | 447 | 407 | 1 622 |
| Utland | 7 | 2 | 2 | 6 | 17 |
| Område ikke fylt ut | 345 | 151 | 109 | 58 | 663 |
| Totalt antall ulykker | 2 386 | 2 257 | 2 477 | 2 156 | 9 276 |
Et viktig forbehold med denne statistikken er at den kun sier noe om antall ulykker som er meldt til Arbeidstilsynet. Vi vet at Arbeidstilsynet ikke blir varslet om alle arbeidsulykker som skal meldes, men vi registrerer alle varsler vi får inn.
Nøkkelord
Kontakter
Selena Konjhodzic ØverjordKommunikasjonsrådgiver
Tel:95967516selena.konjhodzic.overjord@arbeidstilsynet.noBilder


Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø utdypes i nye forskriftsbestemmelser19.12.2025 13:56:37 CET | Pressemelding
Når arbeidsmiljølovens krav til psykososialt arbeidsmiljø presiseres fra 1. januar, kommer det samtidig nye forskriftsbestemmelser. Bestemmelsene konkretiserer hvordan virksomhetene skal jobbe systematisk og forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet.
Flerspråklig chatbot skal gi bedre vern for utenlandske arbeidstakere19.12.2025 11:54:32 CET | Pressemelding
Arbeidstilsynet lanserer flerspråklig chatbot. Den nye løsningen kan svare på 12 språk og gjøre det enklere for utenlandske arbeidstakere å få korrekt og tilgjengelig informasjon på eget språk – et viktig tiltak for å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Bygningsplatene som er solgt i Norge inneholdt rundt fem prosent asbest19.12.2025 09:04:52 CET | Pressemelding
Analyser av de asbestholdige platene som er solgt i Norge, viser at platene inneholder mer asbest enn først antatt.
Disse regelverksendringene gjelder fra 1. januar18.12.2025 13:08:27 CET | Pressemelding
1. januar 2026 trer flere endringer i arbeidsmiljøregelverket i kraft. Endringene gir krav om HMS-kort i varebilbransjen og tydeliggjør reglene om psykososialt arbeidsmiljø. I tillegg kan jordbruksforetak leie inn avløsere og regel om bedriftsinterne aldersgrenser avvikles.
Snart blir reglene for psykososialt arbeidsmiljø tydeligere11.12.2025 14:18:11 CET | Pressemelding
Fra 1. januar presiseres arbeidsmiljølovens krav til et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Endringene skal gjøre det enklere for arbeidsgivere å forstå hva psykososialt arbeidsmiljø kan handle om, og hvordan de kan sikre et godt og trygt arbeidsmiljø for sine ansatte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom