Sterk økning i avgifter på elbil
På tre år har avgiftene på flere vanlige elbiler økt med mellom 12 000 og 110 000 kroner. - De siste tre årene har avgiftene kommet raskt både på å kjøpe og eie elbil. Det er en uheldig utvikling, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

I 2022 var det avgiftsfritt å kjøpe elbil, mens 2020 var det siste avgiftsfrie året for å eie en elbil. Fra nyttår i år ble det innført kjøpsavgifter og moms på elbiler. For biler under 500 000 kroner må du betale vektavgift, og biler over 500 000 får i tillegg moms på kjøpesummen over 500 000. Dette har gjort elbilene flere titalls tusen kroner dyrere.
- Selv en moderat elbil har gått opp 12 000 kroner på grunn av vektavgiften, sier Handagard.
Sviktende bilsalg
I vårt eksempel har vi plukket ut en Peugeot e-208 som har gått opp nær 12 000 kroner i pris. Storselgeren Tesla Model Y som så vidt bikker 500 000 kroner har fått avgift og moms på nær 26 000 kroner i tillegg. Premiumbilene Audi Q8 e-tron og BMW iX xDrive50 har gått opp henholdsvis 71 457 kroner og 116 677 kroner.
- Avgiftsøkningene kombinert med prisstigning og renteøkninger har ført til at utskiftningen av bilparken til elbiler går tregere, mener Ingunn Handagard.
Hun viser til at bilsalget har gått kraftig ned det siste året. Både husholdningenes økonomiske situasjon og de økte avgiftene kan spille inn. Hittil i år er bilsalget ned 9,4 prosent målt mot fjoråret, viser tall fra OFV. Derfor mener NAF det er viktig å ikke skru opp avgiftene på elbiler nå. I forslaget til statsbudsjett vil regjeringen holde vektavgiften på elbil på dagens nivå.
- Når regjeringen skal komme til enighet med SV om budsjettet, må de ikke finne på å øke vektavgiften på nye biler, sier Handagard.
Dyrere å eie elbil
For tre år siden betalte elbiler ingenting i trafikkforsikringsavgift, bedre kjent som årsavgiften. Siden da har denne avgiften blitt innført raskt. Får regjeringen det som den vil, kommer du til å betale mer i årsavgift for en elbil enn en bensin- eller dieselbil i 2024.
- Regjeringen har nå i to statsbudsjett stukket store kjepper i hjulene for å nå målet om å kun selge elbiler som nye biler fra 2025, sier Handagard. - Vi mener avgiften på å eie elbil ikke burde være høyere enn avgiften på å eie en bensin- eller dieselbil, sier hun.
Det har også blitt dyrere å kjøpe brukt elbil. Tidligere var det ingen omregistreringsavgift. Så kom en rask innføring med delvis omregistreringsavgift i mai 2022, før det ble full omregistreringsavgift for brukte elbiler fra 1. januar 2023.
Slik har elbilavgiftene økt på ulike elbilmodeller:
Modell |
Pris før moms og vektavgift |
Kjøps-avgift nybil 2023 (vekt-avgift) |
Pris med moms og vekt-avgift |
Kjøps-avgift nybil + trafikk-forsikrings-avgift |
Omreg-istrering-avgift og trafikk-forsikrings-avgift |
Moms |
Vekt-avgift |
Trafikk- forsikrings-avgift |
Omreg-istrerings-avgift |
Peugeot e-208 GT |
342962 |
11938 |
354900 |
15095 |
9838 |
0 |
11938 |
3157 |
6681 |
Tesla Model Y |
516832 |
22695 |
539527 |
25852 |
9838 |
4208 |
18487 |
3157 |
6681 |
Audi Q8 e-tron |
675100 |
68300 |
743400 |
71457 |
9838 |
43175 |
25125 |
3157 |
6681 |
BMW iX xDrive50 |
855980 |
113520 |
969500 |
116677 |
9838 |
88395 |
25125 |
3157 |
6681 |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noLenker
Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Kø, tid og pris skaper irritasjon på hurtigladerne7.12.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Høye priser, lang ladetid og ladekø er de tre største utfordringene for elbilister som skal hurtiglade. - Det må bli enklere, raskere og billigere å lade elbilen når man er på tur, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nå får du bedre rettigheter når du kjøper bruktbil av forhandler6.12.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Fra nyttår endres forbrukerkjøpsloven som regulerer salg mellom forbruker og bilforhandler. - Nå blir det tryggere å kjøpe bruktbil fra forhandler. Bilkjøperne har blitt hørt på viktige punkter, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Unngå startvansker i kulda - Lad opp det lille batteriet i elbilen1.12.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Startvansker er den hyppigste årsaken til at NAFs bilbergere må rykke ut, også til elbiler. - Det lille batteriet i elbilen må også være i toppform for å komme seg gjennom kuldeperioder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Derfor er det viktig å sjekke bruktbilen nøye30.11.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Det er flere fallgruver når du skal kjøpe bruktbil. - De dyreste feilene kan koste deg mer enn du betalte for bilen. Derfor er det ekstremt viktig å undersøke bilen nøye før du kjøper den, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Politikerne må rydde opp i veivedlikeholdsproblemet29.11.2023 11:42:57 CET | Pressemelding
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité støtter Riksrevisjonens kritikk av drift og vedlikehold av veiene i Norge. - Dette er en marsjordre fra Stortinget til de som forhandler statsbudsjett i disse dager. De må få bedre kontroll på vedlikeholdet av veiene og mer for pengene slik at veiene blir tryggere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom