Norske filmklassikere endelig tilgjengelig i egen strømmetjeneste

Nå kan du se klassikere som «Den Siste Fleksnes» (1974) og «Den forsvundne pølsemaker» (1941) sammen med nye filmfavoritter i strømmetjenesten Altibox X.

Dette er bare noen av 250 norske filmer som blir tilgjengelig i Altibox X den kommende tiden. (Bildecollage: Norsk Filmdistribusjon)

Altibox og Norsk Filmdistribusjon har inngått en avtale som innebærer at hele 250 norske kinofilmer blir tilgjengelig for alle med tv fra Altibox. Blant filmene som kommer, finner vi blant annet neste års norske Oscar-kandidat «Fedrelandet», «Den siste Fleksnes», «Døden på Oslo S», «Mongoland», «Kristin Lavransdatter» og populære familiefilmer som Knutsen & Ludvigsen, Blåfjell-filmene og kanskje den største norske juleklassikeren av dem alle; «Reisen til Julestjernen».

Den norske filmarven som nå blir tilgjengelig for alle med tv fra Altibox inkluderer blockbustere fra mer enn syv tiår. Mange av filmene har ikke tidligere blitt utgitt på strømmetjenester eller i andre kanaler på mange år.

- Det er veldig gledelig at svært etterspurte titler nå blir enkelt tilgjengelig for et bredt publikum, sier Svein Risberg i Norsk Filmdistribusjon og legger til at de eldre titlene også har blitt digitalt restaurert.

Blant filmene er ti av de 20 mest sette norske kinofilmer noensinne, men også kommende norske kinofilmer. Filmene kan ses i Altibox X, som er Altibox egen strømmetjeneste inkludert i abonnementet til alle med tv fra Altibox.

60 av filmene er allerede publisert i Altibox X, enda flere titler er på vei før jul og så vil det fylles på jevnt og trutt i de kommende månedene.

Altibox er Norges største tv-distributør med leveranser av tv-, underholdning og strømmetjenester til cirka 550 000 husstander. Det vil si at mer enn én million nordmenn nå får tilgang til den norske filmarven.

- Vi synes det er fantastisk å kunne gi kundene gledelige gjensyn med de mange norske filmskattene, sier produktsjef for underholdning i Altibox, Nan Karin Ulsnes.

For trailere, plakater og bilder, kontakt:
Martin Svalastog: 938 34 278 / martin@norskfilmdistribusjon.no

For intervjuavtaler kontakt: Andreas Veggeland 982 96 798 / Andreas.Veggeland@altibox.no

Altibox har levert internett-, tv- og telefonitjenester over fiber siden 2002. Gjennom samarbeid med regionale og lokale fiberleverandører har Altibox-partnerskapet til sammen over 800.000 aktive kunder hvorav om lag 50 000 er tilhørende i Danmark. Det betyr at mer enn 1,5 millioner nordmenn bruker tjenester fra oss. Altibox er Norges største leverandør av fiberbredbånd og har rundt 550.000 tv- strømme- og underholdningskunder. Altibox X er en inkludert strømmetjeneste for alle som har et tv-abonnement fra Altibox. Her får du eksklusivt innhold som du kun finner hos Altibox, i tillegg til herlige norske og nordiske serier, filmer og dokumentarer.

Om Norsk Filmdistribusjon (NFD)

Norsk filmdistribusjon er landets største og eldste uavhengige distributør av norsk film. Selskapet ble opprettet i 1990 og har bidratt til å slippe mange overraskende publikumssuksesser på kino i årenes løp. NFD har siden oppstarten prioritert nytenkende og ambisiøse filmskapere, og selskapet spilte en sentral rolle i at norsk kinofilm fikk en ny vår tidlig på 2000-tallet, med lanseringer av filmer som Morten Tyldums Buddy (2003), Aksel Hennies Uno(2004), Hans Petter Molands Gymnaslærer Pedersen (2006), Stian Kristiansens Mannen som elsket Yngve(2008), Nils Gaups Kautokeino-opprøret (2008) og Erik Skjoldbjærgs Nokas (2010).