Sparbanken Västra Mälardalen: Delårsrapport 1 januari – 30 september 2023

Sparbanken Västra Mälardalen fortsätter att utvecklas positivt trots utmanande tider. Räntenettot ökar och nettoresultatet av finansiella transaktioner i kombination med kontrollerad kostnadsutveckling och låga kreditförluster ger en god resultatutveckling.

Banken guidar och hjälper i dessa oroliga tider
Sparbankens syfte och uppdrag är att hjälpa kunderna, både i goda och oroliga tider. Bankens medarbetare finns nära och tillgängliga för ekonomisk rådgivning utifrån varje kunds situation. Möten sker både fysiskt på kontoren och digitalt. Det egna, lokala Kundcentret är en enkel och snabb väg att nå banken.

Snart öppnar kontoret i Kungsör efter ombyggnation
Nu är det inte långt kvar, snart är rådgivningskontoret i Kungsör ombyggt och klart.
- Vi har byggt om för att anpassa för framtidens behov av bank. Vi ser fram emot att snart kunna välkomna våra kunder på rådgivning i Kungsör igen. Öppning beräknas till årsskiftet 2023/2024, säger Mikael Bohman, VD på Sparbanken Västra Mälardalen.

Sparbanken – stabil, stark och trygg
Sparbanken har fortsatt en mycket stark balansräkning med god kreditkvalitet och en betryggande kapitaltäckning med en total kapitalrelation på 25,40% per 2023-09-30 (24,19%) exklusive periodens resultat.

Affärsvolym
Bankens totala affärsvolym per 2023-09-30 uppgår till 30 251 951 tkr (29 232 665 tkr), vilket för jämförbara volymer är en ökning med 1 019 286 tkr eller 3,49%.

Resultat
Sparbankens rörelseresultat för perioden januari - september 2023 är 204 375 tkr (82 736 tkr).

Räntenettot ökar med 74% till 225 656 tkr (129 570 tkr) jämfört med föregående år. Provisionsnettot minskar med 4% till 51 165 tkr (53 134 tkr) jämfört med föregående år.

Nettoresultatet av finansiella transaktioner uppgår till 3 532 tkr (-40 973 tkr), varav realiserat 805 tkr. Den främsta förklaringen till ökningen är en positiv utveckling på världens finansmarknad som positivt
påverkar marknadsvärdet på bankens placeringar inom aktier och andelar. Under perioden har Sparbanken ändrat klassificering av bankens obligationsportfölj till att värderas till verkligt värde via övrigt totalresultat. Förändringen föranleder att värdeförändring på Sparbankens obligationer inte påverkar nettoresultat av finansiella transaktioner i samma utsträckning som föregående år.

Kostnaderna ökar med 8% till 100 602 tkr, vilket är 7 454 tkr högre än föregående år.

Kreditförlusterna uppgår till 10 724 tkr (6 961 tkr) och motsvarar 0,12% (0,08%) av ingående utlåning och kreditgarantier. Konstaterade förluster uppgår till 706 tkr (672 tkr).

Jämförelsesiffror inom parentes avser januari – september 2022.

Mikael Bohman, VD
Telefon 0221–344 58
Mobil 070–556 52 35
E-post mikael.bohman@sparbankenvm.se

Johan Grunditz, Finanschef
Telefon 0221-344 56
Mobil 070-261 48 21
E-post johan.grunditz@sparbankenvm.se

Denna information är sådan information som Sparbanken Västra Mälardalen är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande torsdag den 2 november 2023 kl. 08.00.

Fakta om Sparbanken Västra Mälardalen
Sparbanken Västra Mälardalen (organisationsnummer 578500-7120) är en lokal självständig Sparbank med säte i Köpings Kommun i Västmanlands län. Sparbankens verksamhet regleras främst av sparbankslagen (1987:619) och lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse och i övrigt av svensk rätt.
Ytterst ansvariga för Sparbankens verksamhet är Sparbankens 48 huvudmän. Dessa väljs enligt ett bestämt system och representerar Sparbankens kunder. Huvudmännen utövar sitt inflytande på Sparbanksstämman som är Sparbankens högsta beslutande organ. Sparbanksstämman beslutar om tillsättande av styrelse och revisorer. Styrelsen väljer inom sig ordförande och utser verkställande direktör.
Ordförande i Sparbankens styrelse är Lars-Erik Wige. Styrelsen består för närvarande av 9 ledamöter. Mikael Bohman är verkställande direktör i Sparbanken sedan 2005.

För mer information om Sparbanken Västra Mälardalen besök www.sparbankenvm.se.

798 Launches Folk Culture Sector of Square Art Festival, 110,000+ Visitors Reached During the Chinese New Year Vacation24.2.2024 03:00:00 CET | Press release

BEIJING, Feb. 24, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) -- 798 Art District announces today that the Folk Culture Sector of the 798 Square Art Festival will launch on February 24, 2024, at the CONCERTED SQUARE of 798 Art District in Beijing. This sector aims to bridge contemporary art with urban and rural folk culture. Visiting 798 during the Lantern Festival, you can experience the power of contemporary art intertwined with traditional folk customs and enjoy the familiar yet strange world of Chinese local culture. Event Poster February 24 is the Lantern Festival in China, and it marks the end of the Chinese New Year festivities. The New Year vacation in 798 was full of lively atmosphere. Throughout the Spring Festival, 15 exhibitions were ongoing in 798, including the Joy Art Museum's "Joy in the Year of the Dragon", IOMA Art Center's "Dragon Roaming the World and Prospering", MOCUBE's "Upon Arrival of Dragon", and Le Rime Gallery's "Jia Chen Mountain Chronicle". Based on statistics, there were over

Alvotech and Teva Announce U.S. Approval of SIMLANDI® (adalimumab-ryvk) injection, the first interchangeable high-concentration, citrate-free biosimilar to Humira®24.2.2024 02:15:00 CET | Press release

SIMLANDI is the first citrate-free, high-concentration biosimilar to be designated interchangeable to Humira in the U.S. SIMLANDI is the first biosimilar approval under the strategic partnership between Alvotech and Teva in the U.S. market SIMLANDI will qualify for interchangeable exclusivity in the U.S. for some concentration strengths Alvotech (NASDAQ: ALVO) and Teva Pharmaceuticals, a U.S. affiliate of Teva Pharmaceutical Industries Ltd. (NYSE and TASE: TEVA), today announced that the U.S. Food and Drug Administration (FDA) has approved SIMLANDI (adalimumab-ryvk) injection, as an interchangeable biosimilar to Humira, for the treatment of adult rheumatoid arthritis, juvenile idiopathic arthritis, adult psoriatic arthritis, adul Alvotech (NASDAQ: ALVO) and Teva Pharmaceuticals, a U.S. affiliate of Teva Pharmaceutical Industries Ltd. (NYSE and TASE: TEVA), today announced that the U.S. Food and Drug Administration (FDA) has approved SIMLANDI (adalimumab-ryvk) injection, as an interchan