Udviklingen i 3. kvt. 2023 var som forventet og de finansielle forventninger til helåret præciseres

Selskabsmeddelelse nr. 14-2023

1. november 2023

North Media CEO, Lasse Ingemann Brodt siger om udviklingen i 3. kvartal 2023:
”Jeg er tilfreds med, at vi formåede at fastholde et stabilt indtjeningsniveau i 3. kvartal 2023 på baggrund af en lidt faldende omsætning. I Digital Services leverede BoligPortal fortsat fremgang i omsætning og indtjening, og i Last Mile (FK Distribution) var indtjeningen på niveau med året før, mens omsætningen som forventet faldt mindre end i første halvår 2023. På baggrund af den udvikling indsnævrer vi forventningerne til helåret.”

Finansielle nøgletal:

DKK mio.3. kvartal3. kvartal år til dato
2023202220232022
Omsætning222,3228,0700,7736,2
EBIT29,729,1110,7129,2
Overskudsgrad13,4%12,8%15,8%17,5%
Afkast værdipapirer-8,6-18,7156,3-229,3
Pengestrømme fra driften40,130,0125,6123,2
Frie pengestrømme39,926,3121,2119,5

Udviklingen i forretningsområderne i 3. kvartal 2023
Last Mile (FK Distribution) leverede et driftsresultat (EBIT) på 28,2 mio. kr. mod 29,6 mio. kr. året før, mens omsætningen faldt 4,2%. Nedgangen i omsætning var som forventet lavere end i første halvår 2023 og var fortsat drevet af lavere volumen i tryksager og aviser. Sammenlignet med samme periode sidste år, hvor papirpriserne var rekordhøje, fastholdt kunder nu deres planlagte kampagner og nogle planlægger at øge distributionen af tryksager. Overskudsgraden på 15,6% var stabil.

Digital Services havde en omsætningsfremgang på 5,6%, drevet af en fortsat positiv udvikling i BoligPortal, som leverede 13% vækst. I BoligPortal steg indtjeningen 41%, men det kunne ikke opveje udviklingen i Ofir og Bekey og det samlede driftsresultatet (EBIT) i Digital Services faldt 32% til 2,1 mio. kr. Overskudsgraden faldt til 5,1%.

Stabil udvikling år til dato
Som ventet faldt koncernens omsætning i 3. kvartal år til dato, primært på grund af lavere volumen i Last Mile (FK Distribution). Last Mile havde en nedgang i omsætningen på 6,4%, mens Digital Services leverede 3,0% vækst, drevet af BoligPortal. Det lavere driftsresultat (EBIT) skyldtes primært udviklingen i Last Mile i 1. halvår 2023, mens indtjeningen i Digital Services var stabil.

Præcisering af finansielle forventninger til 2023
På baggrund af resultaterne 3. kvartal år til dato og bedre sigtbarhed i Last Mile, indsnævres koncernens forventninger til 2023. Omsætningen forventes nu at blive 940-960 mio. kr. (tidligere 935-970 mio. kr.). Driftsresultatet forventes at blive 145-160 mio. kr. (tidligere 135-160 mio. kr.).

I Last Mile (FK Distribution) præciseres omsætningen til 778-792 mio. kr. (tidligere 775-800 mio. kr.) og driftsresultatet (EBIT) til 148-158 mio. kr. (tidligere 145-160 mio. kr.). For Digital Services præciseres omsætningen til 162-168 mio. kr. (tidligere 160-170 mio. kr.) og driftsresultatet (EBIT) forventes at udgøre 5-10 mio. kr. (tidligere 0-10 mio. kr.), primært drevet af den positive udvikling i BoligPortal.

Telekonference

Kåre Wigh, CFO for North Media, præsenterer resultaterne på engelsk på en telekonference den 2. november kl. 13:00. Tilmelding via dette link. Resultaterne præsenteres på dansk på HC Andersen Capitals platform den 2. november 2023 kl. 15:00. Tilmelding via dette link.

Yderligere oplysninger:
CEO Lasse Ingeman Brodt, telefon +45 20 24 32 92
CFO Kåre Wigh, telefon +45 25 65 21 45

North Medias virksomheder driver platforme til transaktioner mellem erhvervsliv og forbrugere med særlig fokus på dagligvarer, lejeboliger, jobs og digitale adgangsløsninger. FK Distribution er Danmarks førende distributør af tilbuds-og ugeaviser, driver den digitale platform minetilbud og leverer logistikydelser. BoligPortal er Danmarks største formidler af lejeboliger og services til udlejere og lejere. Ofir formidler jobs i Danmarks bredeste univers. Bekey giver digital adgang til låste opgange og hoveddøre for hjemmeplejen og leverandører af dagligvarer, måltidskasser m.fl.

Vedhæftede filer

For at se dette indhold fra www.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
For at se dette indhold fra ml-eu.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Information om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

Flere pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

Borregaard ASA: Reporting of transactions in Borregaard ASA's shares made by person discharging managerial responsibilities27.2.2024 12:04:09 CET | Press release