Kystvaktskipet KV Bjørnøya døpt og overlevert til Sjøforsvaret
Kystvakten er en svært viktig ressurs for Norge som myndighetsutøver på havet. Fartøyene i Jan Mayen-klassen vil styrke Norges evne til å holde oversikt og kontroll i våre farvann. Fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth døpte fartøyet ved Vard Langsten i Tomrefjord i dag.
- Norge er et lite land i verden, men en stormakt på havet. Det er avgjørende at vi har god kontroll og beredskap i egne havområder. Kystvakten gjør en viktig jobb med å overvåke norske farvann. De har et nært og godt samarbeid med fiskerimyndighetene og bidrar til at vi har best mulig kontroll med ressursene som tas ut av havet. Det nye kystvaktfartøyet vil styrke Norges evne til å holde oversikt, beredskap og kontroll i våre farvann – dette er en viktig satsing for regjeringen, sier fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap).
I fjor utførte Kystvakten over tre tusen oppdrag, både militære og sivile. Blant annet nær 700 oppdrag til støtte for Politiet, og like mange til støtte for Kystverket. Jan Mayen-klassen har meget gode sjøgående egenskaper, og kan klare seg på sjøen i åtte uker uten etterforsyning av drivstoff og proviant.
- Dagens sikkerhetssituasjon er alvorlig, og det å ha god oversikt over våre store havområder er en høyt prioritert oppgave. For å ha den gode oversikten spiller Kystvakten en meget sentral rolle, og de nye fartøyene vil styrke vår rolle på havet betydelig, sier statssekretær i Forsvarsdepartementet Marie Lamo Vikanes (Sp).
De tre nye kystvaktfartøyene, KV Jan Mayen, KV Bjørnøya og KV Hopen, er en av de største forsvarsanskaffelsene i maritim sektor i Norge. Fartøyene skal erstatte Forsvarets tre fartøy i Nordkapp-klassen som ble bygget på 1980-tallet. De tre nye kystvaktfartøyene bygges av Vard Group og har en kostnadsramme på 7,2 milliarder kroner. Forsvarsmateriell står for anskaffelsen.
- Vårt oppdrag i Forsvarsmateriell er å utruste Forsvaret med relevant og tidsriktig materiell, og sammen skal vi støtte utvikling og drift av kystvaktskipet Bjørnøya gjennom hele dets operative tjeneste for Norge. Det er i kjernen av vårt oppdrag å gjennomføre teknisk avanserte anskaffelser i tett samarbeid med industrien. Vi har også denne gang fått erfare at vi har med en meget dyktig leverandør å gjøre i Vard Langsten, og vi i Forsvarsmateriell ser frem til fortsettelsen, sier investeringsdirektør i Forsvarsmateriell, generalmajor Øyvind Kvalvik.
- Dette er en stor dag for havnasjonen Norge. KV Bjørnøya vil sammen med søsterskipene gi styrket evne til myndighetsutøvelse og suverenitetshevdelse i norske havområder, sier Sjef Sjøforsvaret, kontreadmiral Oliver Berdal.
- Jan Mayen-klassen er topp moderne kystvaktfartøyer skreddersydd for å operere i verdens mest krevende havområder. Fartøyene er utrustet for en rekke ulike oppdrag, og kan operere i lang tid uten etterforsyning av drivstoff og proviant. Det er et stort og viktig løft for totalberedskapen når Sjøforsvaret i dag tar over KV Bjørnøya, sier kontreadmiralen.
- Igjen leverer Vard Langsten et ekstremt komplekst og sofistikert kystvaktfartøy. Jeg er veldig stolt over det teamet vårt sammen med et svært dyktig team i Forsvarsmateriell, har fått til sammen. Disse prosjektene er vanskelige å administrere og koordinere. Med et stort antall spesialdeler og systemer ombord, som skal fungere feilfritt og i harmoni, er dette ikke en lett oppgave å ta på seg. Prosjektteamet og kollegene våre i produksjonen, sammen med alle de gode leverandørene våre, har gjort sitt ytterste for å gjøre dette fartøyet klart i tide til overlevering til Forsvarsmateriell og Kystvakten. Takk til alle involverte, sier Ronny Opsjøn Langset, verftsdirektør og leder for Sjøforsvarsdelen i VARD.
- Med denne andre leveransen av de tre nye kystvaktfartøyene viser VARD evnen og styrken sin til å bygge marinefartøyer. Kompetansen vi har tilegnet oss ved å bygge fartøyene i Jan Mayen-klassen, viser at norsk industri er i stand til å levere de beste løsningene for Sjøforsvaret når den ledes av en teknologi-integrator slik som VARD. Norsk verftsindustri bør være kjernen i strategiene for sikring av førsteklasses fartøy og drift av marineflåten, sier Alberto Maestrini, administrerende direktør i VARD.
Når alle de nye fartøyene er mottatt vil Kystvakten ha en fartøysstruktur på 15 fartøy. Hovedkvarteret for Kystvakten og ledelsen holder til på Sortland i Vesterålen, hvor det har vært kystvaktbase siden 1982. Kystvakten drives og bemannes av om lag 900 vernepliktige, lærlinger, spesialister, offiserer og sivilt ansatte. Året rundt opererer Kystvakten for å ivareta Norges interesser langs kysten og i norske havområder.
Bilder er tilgjengelig i Forsvarets mediebank.
Kontakter
Helene SynesVisekonstabel
Kommunikasjonsmedarbeider i Sjøforsvaret
Fakta om Jan Mayen-klassen
Dimensjoner
- Lengde overalt(LOA): 136,40 m
- Bredde: 22,00 m
- Dypgående: 6,20 m
- Deplasement: 10.400 t
Egenskaper
- Fart over 22 knop
- Isforsterket (Polar Class 6) Dette betyr at fartøyet kan operere i førsteårsis med innblanding av flerårsis
- Sjøgående egenskaper med evne til å utføre alle operasjoner til og med sjø 5 (2,5 til 4 meters gjennomsnittlige bølger)
- Utholdenhet 8 uker med normal driftsprofil
- «World Wide» operasjoner
- Forlegge inntil 100 personer
- CBRN beskyttelse
- Containerkapasitet på dekk
- Slepekapasitet
- To hurtiggående mann-overbord båter
- Hospitere to båter for bordingsoperasjoner/spesialoperasjoner
- Helikopterkapasitet (helikopterdekk dimensjonert for å lande med AW-101)
- Oljevernkapasitet
- Militært taktisk ledelsessystem (TMS) og luftkontrollradar/ helikopterkontrollkapasitet
- Militære kommunikasjonssystemer
- Enkel bevæpning (57mm kanon og mitraljøser)
- Sensorer
Innfasingsplan:
· KV Jan Mayen W310 Innfaset
· KV Bjørnøya W311 Innfases 2023
· KV Hopen W312 Innfases 2024
Om Forsvaret
På oppdrag frå politikarane løyser Forsvaret ei rekkje oppdrag for å halde Noreg trygt. Forsvaret er det sterkaste verkemiddelet norske styresmakter har. Politikarane har bede Forsvaret om å løyse fleire oppgåver på vegner av samfunnet. Vi har samanfatta oppgåvene våre i fem hovudoppdrag:
- Forsvare Noreg og Noregs allierte
- Overvake og drive etterretning
- Trygge grensene og sikre handlefridom for politikarane
- Samarbeide internasjonalt
- Støtte det sivile Noreg
Følg pressemeldinger fra Forsvaret
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Forsvaret på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Forsvaret
Flere utenlandske marinefartøy til Bergen for ubåtjakttrening30.1.2025 13:06:27 CET | Pressemelding
Den årlige øvelsen Arctic Dolphin 2025 er i gang. Fra 3. februar til 14. februar vil norske og allierte styrker trene på anti-ubåtkrigføring og sjefsutdanning i et krevende vintermiljø. Øvelsen gir verdifull trening for både ubåtmannskaper og fremtidige ubåtsjefer, samtidig som den styrker det allierte samarbeidet i Nord-Atlanteren.
Nå får flere tusen bileiere brev fra Forsvaret20.1.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
I dag sender Forsvaret ut digital melding til utvalgte eiere av kjøretøyer, maskiner og eiendom i Norge om forberedt rekvisisjon av deres eiendel.
Norsk luftvern er klare i Polen14.12.2024 12:06:14 CET | Pressemelding
Nå har norsk luftvern meldt seg klare til å beskytte et viktig logistikk-knutepunkt i Polen
Amerikanske og britiske luftstyrker samtrener med Norge4.12.2024 14:00:33 CET | Pressemelding
Kampfly, bombefly og tankfly fra USA, Storbritannia og Norge opererer nå sammen i Norge for å trene på å beskytte nordområdene.
Årets marineøvelse, Arctic Advance, er nå i gang13.11.2024 15:59:45 CET | Pressemelding
De neste ukene vil Sjøforsvaret øve og trene langs norskekysten i forbindelse med årets marineøvelse. Øvingsområdet strekker seg fra Bergen i sør til Loppa i nord, med hovedvekten av aktivitetene i Nord-Norge. Enkelte fartøyer vil tidvis gå til kai i Tromsø, Bodø og Harstad for etterforsyning og hvile.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom