Elinor Batteries

Trondheimsselskap henter batteritopp

En av landets fremste batteriteknologer, Fengliu Lou, begynner som teknologidirektør i Elinor Batteries - Midt-Norges store batterisatsing. Fengliu Lou har sju års erfaring fra batteriselskapet Beyonder.

Fengliu Lou starter som teknologidirektør i Elinor Batteries 1. november 2023.
Fengliu Lou starter som teknologidirektør i Elinor Batteries 1. november 2023. Geir Mogen Elinor Batteries

– Elinor Batteries har etter mitt syn de aller beste forutsetningene for å lykkes internasjonalt. Jeg ser frem til å kunne bidra med min kompetanse som teknologidirektør i selskapet, sier Fengliu Lou.

Fengliu Lou starter som teknologidirektør i Elinor Batteries 1. november 2023. Han kommer fra stillingen som leder for forskning og utvikling i batteriselskapet Beyonder, der han har vært sentral siden starten i å utvikle selskapets teknologi. Til sammen har han mer enn 15 års erfaring med lithium-ion-batterier, produktutvikling og design av produksjonsprosesser.

Giga-fabrikk i Orkland

Elinor Batteries er selskapet som står bak planene om å bygge en batterifabrikk i Orkland kommune. Batterifabrikken skal etableres i Eiktyr Industripark, et stort industriområde som planlegges anlagt utenfor Orkanger. Her skal Elinor Batteries produsere batterier for stasjonær energilagring, et marked som vokser enormt internasjonalt i kjølvannet av omfattende elektrifisering og fornybarutbygging over hele verden.

Daglig leder i Elinor Batteries, Arne Fredrik Lånke, er svært fornøyd med nyansettelsen. Den nye teknologidirektøren har doktorgrad fra NTNU og kjenner defor teknologimiljøet i Trondheim godt. Elinor samarbeider på sin side tett med både  SINTEF og NTNU.

– Fengliu Lou er den jeg kjenner til i Norge med dypest kompetanse og forståelse for hvordan man designer moderne lithium-batterier, samtidig som han har jobbet med kommersialisering og produktutvikling mot et globalt marked siden den spede begynnelsen på den norske batteriindustrien, sier Lånke.

Tre suksessfaktorer

Fengliu mener Elinor Batteries har det som skal til for å lykkes.

– Det handler om geografi og lokasjon. Plasseringen i Midt-Norge sikrer både lave strømpriser og sikker og stabil tilgang på fornybar energi. Trondheims tunge forsknings- og kompetansemiljøer er tett på, og rekruttering av høyt utdannet arbeidskraft vil være lettere enn for andre, forklarer Fengliu.

Han trekker også frem at Elinor har det erfarne investeringsselskapet Valinor i ryggen, et selskap som har en bred portefølje av suksessfulle investeringer innen ulike fornybare industrier.

Fengliu Lou starter som teknologidirektør i Elinor Batteries 1. november 2023.