Nordmenn prioriterer å reise – også i nedgangstider
I en ny undersøkelse gjort av reisearrangøren Apollo svarer 40 prosent at de til tross for økonomiske nedgangstider kommer til å reise like mye som før. Samtidig oppgir nesten 9 av 10 at de aldri har lånt penger for å finansiere en feriereise.

Det er lite nordmenn verdsetter mer enn ferie. Til tross for en generell prisøkning og et utfordrende økonomisk år for mange, viser en ny undersøkelse* fra reisearrangøren Apollo at 4 av 10 planlegger å reise likt som før.
At ferien forblir en prioritet gjenspeiles også i Apollos egne tall, hvor salget nå ligger 25 prosent høyere sammenliknet med samme tid i fjor. Størst er økningen blant barnefamilier, hvor salget har økt hele 30 prosent i 2023.
- Det har vært høy etterspørsel rundt reiser gjennom hele året, men det tok seg spesielt opp i våres og ikke minst nå i forkant av vinteren. Det er ingen tvil om at mange ble skuffet over sommerværet her hjemme, og nå gruer seg ekstra til et langt, kaldt og mørkt vinterhalvår, sier Beatriz Rivera, Kommunikasjonssjef i Apollo.
En helseprioritering
At vi prioriterer å reise selv i nedgangstider handler derimot ikke bare om behovet for varmegrader, snarere tvert om: For nordmenn har det å reise blitt en helseprioritering.
I undersøkelsen* oppgir halvparten at de ikke skulle hatt noe å se frem til, dersom de sluttet å reise. Hver femte skulle kjenne seg umotivert og rastløse, og hele 16 prosent svarer at de ville vært rent ulykkelige. Samtidig mener 34 prosent at reiser forsterker relasjonen til venner og familie – og like mange sier at det å reise simpeltent gjør dem lykkelige.
- I en hektisk hverdag strekker tiden sjeldent til. Grunnen til at vi prioriterer reiser så høyt, også i nedgangstider, bunner derfor først og fremst i et fundamentalt behov for tid og rom til å dyrke kvalitetstid med våre nærmeste, oppleve spennende ting og ikke minst bare kunne være, sier Rivera.
Dette kutter vi ned på
I undersøkelsen* svarer hele 87 prosent at de aldri har lånt penger for å finansiere en feriereise. For å ha råd og mulighet til å opprettholde reisevanene våre velger mange heller å avstå fra hverdagslige «pengeslukere» - som restaurantbesøk (34 %), bestille take away (29 %), og kjøpe nytt interiør (27 %) og nye klær (23 %). Skjønnhetsbehandlinger, konserter, taxiturer og streamingtjenester er også ting vi kutter ned på, når økonomiske prioriteringer må tas for å kunne reise.
- Det er ikke tilfeldig at en stor andel av øyeblikkene vi aldri glemmer er knyttet til en ferie, eller en reise. Det er da vi oppdager nye kulturer, dufter og smaker og virkelig har tid til å gjøre ting sammen. Det åpner naturligvis opp for helt unike minner og opplevelser vi smiler, ler og samles rundt i mange år etterpå, sier Rivera.
*Undersøkelsen ble gjennomført av Norstat på vegne av Apollo i august 2023. Undersøkelsen hadde over 1000 respondenter i alderen 18-70 år i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Kontakter
Beatriz RiveraKommunikasjonssjef
Tel:22 33 45 00beatriz.rivera@apollo.noOm Apollo
Apollo er en av Nordens ledende reisearrangører med en million reisende i året. Vi arrangerer tradisjonelle pakkereiser, treningsreiser, cruise, storbyferier og fleksible pakkereiser der du selv velger reisemål, reiselengde og hotell.
Sammen med spesialistarrangørene Golf Plaisir, Lime Travel og Xtravel samt treningshotellet Playitas er Apollo en del av gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi jobber aktivt med bærekraftige reiser og har vært Travelife-sertifisert siden 2016. Les mer på www.apollo.no.
Følg pressemeldinger fra Apollo
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Apollo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Apollo
De 10 største reisetrendene for 20269.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
2026 blir året der vi reiser mer personlig, mer lekent og med litt mer mening. Her er de ti sterkeste trendene ekspertene mener vil prege reiselysten neste år.
Apollo øker på Torp – og Kreta topper listen!2.12.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
Apollos salg av sommerreiser fra Torp er opp hele 50 prosent mot samme tid i fjor. Kreta troner topplisten - og det er sjarmerende, familiedrevne hoteller som lokker mest.
Stavanger går mot strømmen – velger Kroatia2.12.2025 08:15:00 CET | Pressemelding
Salget av Apollos sommerreiser fra Sola er opp 45 prosent. Samtidig skiller Stavanger seg ut som eneste flyplass i landet der Kroatia troner topplisten!
Kreta gjør comeback fra Molde!2.12.2025 08:10:00 CET | Pressemelding
Endelig er Apollo tilbake med direktefly fra Årø til Norges mest ettertraktede øy.
Sporty bergensere løfter feriesalget2.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Salget av Apollos sommerreiser for 2026 er opp hele 50 prosent fra Flesland. Kreta troner topplisten - og bergenserne utmerker seg som landets mest sporty!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom