NorgesGruppen, Coop og REMA 1000 velger BankAxept i digitale kanaler
Norges tre største dagligvareaktører, NorgesGruppen, Coop og REMA 1000, vil innføre eBetaling med BankAxept i sine kundeapper. – Dette er en stor milepæl for både oss og dagligvarehandelen, og en seier for norsk teknologi, sier Kjetil Bøe, leder for betaling i BankID BankAxept.
Betaling med BankAxept er i dag tilgjengelig i over 90.000 butikker i Norge, og 80 prosent av alle kortbetalinger skjer med det norske betalingskortet. Dagligvarehandelen utgjør 40 prosent av volumet, men for kjøp gjennom dagligvarehandelens apper benyttes i dag kun internasjonale betalingskort. Det gir høyere kostnader og er noe både handelen og norske forbrukere taper på.
God butikk for matbutikkene og forbrukerne
– Dagligvarekjedene vil få lave BankAxept-priser, uansett om forbrukerne betaler digitalt med en app eller med plastkortet. Dermed kan dagligvarehandelen gi gass på digitale betalinger, uten at det koster skjorta. Dette kommer også forbrukerne til gode, siden økte kostnader for butikkene over tid gjerne resulterer i høyere priser ut til forbruker, sier Bøe.
Satsingen på digitale kanaler betyr at BankAxept kan beholde posisjonen i markedet når stadig flere betalinger skjer digitalt.
– Vi skal fortsette å være en lyttende og innovativ betalingspartner for handelen i fremtiden. Vi kjenner det norske markedet best og kan lage lokale tjenester og tilpasninger, mens de internasjonale betalingsaktørene gjerne lager en løsning som skal fungere internasjonalt. Sammen med handelen og finansbransjen har vi sørget for å at vi har en unik norsk betalingsløsning som alltid er oppe, mens kostnadene holdes nede, sier Bøe.
Dagligvarekjedene heier på BankAxept
– NorgesGruppen og BankAxept jobber nå sammen for å skape en sømløs handleopplevelse for våre Trumf-medlemmer som ønsker å betale med mobil i våre butikker hos Meny, Spar, Joker og KIWI. Vi har valgt BankAxept fordi vi heier på den norske betalingsløsningen og ser frem til å lansere den enkleste, tryggeste og billigste digitale betalingen til kundene våre neste år. Vi har valgt å starte kun med BankAxept og derfor er det viktig at alle bankene blir med fra start og lar våre og bankenes kunder få glede av det vi bygger sammen, sier Odd Birkenes, leder for verdiøkende tjenester i NorgesGruppen.
– En million kunder betaler allerede med Coopay. Med BankAxepts nye betalingsløsning, vil det bli samme gode handleopplevelse som i dag for kundene. Men butikkene våre vil merke stor forskjell på betalingskostnadene, fordi det vil være billigere å bruke BankAxept. Og da blir det enklere for Coop og holde prisene nede, sier Kristian Bjørseth, leder for finansielle tjenester og ID i Coop Norge.
– REMA 1000 skal ha de laveste prisene, og da må vi ha de laveste kostnadene. I tillegg skal vi ha den beste handleopplevelsen. Ved å støtte BankAxepts arbeid med betaling i digitale kanaler, er vi på god vei til å realisere begge. BankAxept hjelper oss å holde prisene lave, sier Erik Marcus Torkildsen, ansvarlig for ID og Betaling i REMA 1000.
Dagligvareaktørene har samarbeidet tett med BankAxept og Aera om utviklingen av den nye løsningen.
– Aera tar i bruk BankAxepts nye plattform, som sikrer at betaling og identifikasjon skjer på en effektiv, trygg og enkel måte. Den nye digitale lommeboken er implementert hos de tre store dagligvareaktørene og gjør det nå mulig å ta i bruk BankAxept som betalingsmiddel i deres egne digitale kanaler, sier Øyvind Apelland, leder for Aera Payment & Identification.
Bankene på vei
Allerede fra start vil rundt 70 prosent av bankkundene kunne betale med BankAxept-kortet i dagligvarehandelens apper. BankAxept ønsker å få alle bankene med så raskt som mulig og er i god dialog med resten av bankene om dette.
– Skal BankAxept lykkes også i fremtiden, må både handelen og bankene velge å hegne om det norske betalingskortet, slik at ikke globale betalingsaktører vinner kampen, slik de gjør i land etter land. Står vi sammen, vil vi lykkes med å beholde et norsk alternativ, sier Bøe.
Om BankAxept:
BankAxept har 30 års erfaring med rimelig og enkel kortbetaling i Norge. BankAxept er en del av BankID BankAxept AS, som ble etablert i 2022. BankAxept er den norske kortbetalingen som foretrekkes av handelen på grunn av pris, stabilitet og lokale løsninger som er etterspurt i markedet. 8 av 10 kortbetalinger i fysiske butikker skjer med BankAxept-kort, og det gjøres 1,6 milliarder kjøp årlig med 7 millioner BankAxept-kort. Digitale (tokeniserte) kort levert av BankAxept benyttes i Danmark og Italia allerede. BankAxept jobber også med flere norske banker om å tilby BankAxept i Apple Pay.
Om Aera Payment & Identification
Aera ble i 2016 etablert av handelen, for handelen. Aera leverer både identifikasjonstjenester og betalingsløsninger til butikk, netthandel og app for å ivareta handelens interesser innenfor betaling og identifikasjon, sikre identifikasjon av kunden i butikk samt opprettholde høy effektivitet og et fortsatt lavt kostnadsnivå innenfor betaling. Aera håndterer i dag ca 30 % av alle betalingstransaksjoner i Norge og leverer innovative løsninger som Coopay.
Nøkkelord
Kontakter
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder
Om oss
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge, og andre verdiøkende tjenester som kjenn-din-kunde med Kundesjekk og Kontakttjenester i butikk.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,4 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Full støtte til BankAxept: Butikkene kan forhåndsvelge BankAxept ved mobilbetaling24.10.2024 14:36:34 CEST | Pressemelding
Finanstilsynet gir full støtte til BankAxepts tolkning av regelverket for betalingskort med flere varemerker. – Dette er en stor seier for den norske betalingsinfrastrukturen i kampen mot internasjonale giganter, sier Øyvind Westby Brekke, adm. direktør i BankID BankAxept.
Kundesjekk går inn i opplæringsmarkedet for antihvitvask21.10.2024 09:02:32 CEST | Pressemelding
Antihvitvaskingsaktøren Kundesjekk, eid av BankID BankAxept, inngår et strategisk partnerskap med rådgivningsselskapet FCPA. De skal tilby opplæring innen antihvitvask for å bekjempe økonomisk kriminalitet.
BankID BankAxept kjøper danske Criipto26.9.2024 12:03:08 CEST | Pressemelding
BankID BankAxept AS kjøper den danske eID-forhandleren Criipto ApS. Selskapet styrker med det sin europeiske posisjon, og tilføyer en unik produktplattform til sin portefølje.
NorgesGruppen lanserer Trumf Pay med BankAxept-betaling28.8.2024 08:41:00 CEST | Pressemelding
Mange nordmenn kan nå spare ekstra Trumf-bonus når de betaler med Trumf Pay i butikken.
Nå kan du bruke digital legitimasjon på byen12.8.2024 06:47:36 CEST | Pressemelding
PSS Securitas åpner for digital legitimasjon i BankID-appen. – Med skanning av ID-kortet i BankID-appen, får vi enda større trygghet for at kundene er gamle nok, sier Christofer Næsheim, en gründerne bak vaktselskapet PSS Securitas.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom