Læreren og ChatGPT

Professor Eyvind Elstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitet i Oslo har i sin nye bok «Læreren møter ChatGPT» dykket ned i denne komplekse tematikken.
Skolen må stadig forholde seg til ny teknologi
Professoren understreker at læring ikke handler om å gjøre produksjonsprosessen mer effektiv slik som i næringslivet, men om det å lære mest mulig:
−Du kan få et essay om Hamlet av ChatGPT på ti sekunder, men det vil ikke i seg selv gjøre at eleven lærer noe. Eleven som bruker programvaren til å få oversatt en tekst fra spansk til norsk vil ikke nødvendigvis ha lært spansk, forklarer forskeren.
Lærerne trenger støtte
− Siden vi foreløpig ikke har så mye forskning på temaet, tilsier det at lærerne trenger støtte, poengterer Elstad.
Professoren fremhever at det er grunn til å tro at verktøy som ChatGPT vil kunne være gunstig for læring på noen områder, men ikke alle.
For eksempel når elevene skal skrive egne tekster, kanverktøyet kan foreslå forbedringer, og det kan avlaste læreres arbeid.
− Ofte svarer samtaleroboten forbausende bra, men det tekstgrunnlaget den er basert på er ikke nødvendigvis tilpasset en norsk samfunnskontekst.
For eksempel kan den svare helt feil om norske samtidsforfattere. I slike tilfeller bør heller elever basere seg på andre kilder.
− Elever trenger også kritisk kompetanse for å vurdere om svarene som samtaleroboter gir har en politisk slagside, fremhever professoren.
For spørsmål og utfyllende kommentarer:
Professor Eyvind Elstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO. Telefon: 453 40 613.
Nøkkelord
Kontakter
Eyvind ElstadProfessor ved Institutt for skoleforskning og lærerutdanning, Universitetet i Oslo.
eyvind.elstad@ils.uio.noMagnus HeieKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Tel:97605224magnus.heie@ils.uio.noBilder

Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Institutt for lærarutdanning og skoleforsking (ILS) er Noregs leiande miljø innan fagdidaktikk, utdanningsleiing og praksisrelevant skoleforsking.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
— Den følelsen av å sitte hjemme mens alle andre er på skolen, er helt for jævlig4.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Alle er enige om at det er viktig å på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen? En professor og en fagteamleder i PPT gir deg svar i rykende fersk podkastepisode.
Podkast: Hvorfor går jenter med ADHD «under radaren»?7.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Før trodde vi det kun rammet guttebarn, men nå vi at et stort antall jenter og kvinner har ADHD. Allikevel settes diagnosen tre ganger så hyppig hos gutter som hos jenter. Hvorfor er det slik?
– Er ikke mye foran skjermer i klasserommet11.9.2024 07:20:00 CEST | Pressemelding
– Mange er bekymret for skjermbruken på skolen, men vi ser faktisk at elevene ikke sitter så mye foran skjermer, forteller professor Lisbeth M. Brevik.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom