Kamp om råvarer i mote- og klesindustrien
Hele 35 nye bærekraftsreguleringer med direkte innvirkning på mote- og klesindustrien trer i kraft over de neste par årene. Nær 9 av 10 ledende merker, målt etter salg, har offentlig erklært dekarboniseringsmål for sine forsyningskjeder. Gitt at råvarer kan utgjøre så mye som 2/3 av et mote- og klesmerkes klimapåvirkning, er det viktig å sikre tilgang til grønne materialer. Men kampen om råvarene blir tøff; etterspørselen etter bærekraftige råvarer kan overstige tilbudet med så mye som 133 millioner tonn innen 2030, viser nye tall fra Boston Consulting Group (BCG).
- Mote- og klesmerker står overfor en todelt utfordring: de må både forberede seg på kommende forskrifter og lage en robust strategi for foretrukne råvarer - en som hjelper selskapene med å sikre seg tilførsel av bærekraftige materialer i mange år, sier Jocelyn Wilkinson, partner i BCG og medforfatter av rapporten Sustainable Raw Materials Will Drive Profitability for Fashion and Apparel Brands, skrevet sammen med Textile Exchange og Quantis.
Få innfrir kravene i dag
Basert på en gjennomgang av luksusmerker, anslår rapporten at bare 15 % av disse for øyeblikket overholder alle retningslinjene for en flaggskip-forskrift knyttet til bærekraft (i dette tilfellet, 2015 UK Modern Slavery Act).
Manglende overholdelse utgjør en reell trussel mot et merkes bunnlinje. Produkter kan bli nektet adgang til markeder inntil merkene tilfredsstiller nye krav og lover – noe som setter opptil 8 % av inntekten før renter og skatt i fare.
Ord, ikke handling
Til tross for at mange mote- og klesindustriselskaper har offentlig uttrykt mål om å redusere sitt klimaavtrykk, har råvareleverandørerene - for eksempel produsenter av bomull og lær - ennå ikke mottatt et sterkt nok signal om at merkevarer vil forplikte seg til og investere i deres produkter. Følgelig mangler råvareprodusenter og bønder insentiv til å ta på seg risikoen forbundet med å øke tilbudet, ifølge rapporten.
Uten skikkelige investeringer vil etterspørsels- og tilbudsgapet for foretrukne råvarer stige til så mye som 133 millioner tonn ved slutten av tiåret – det er mer enn seks ganger Indias produksjon av disse materialene i 2021.
- Mote- og klesmerker må umiddelbart iverksette tiltak for å sikre tilgangen på foretrukne råvarer og endre forretningsmodellene deres i bærekraftig retning, sier Philipp Meister, leder for mote og sportsvarer i Quantis og medforfatter av rapporten.
Det krever at selskapene revurderer produktporteføljer, styrker leverandørrelasjoner og bygger omstillingsevne i hele selskapet – noe som kan ta flere år, påpeker Meister.
Ikke råd til å ikke investere
Selv om disse investeringene kan bli oppfattet som en kostnadsbyrde, er de likevel avgjørende for et merkes troverdighet og potensielle avkastning i fremtiden, er rapportforfatternes budskap.
- Stilt overfor klimakrisen, det politiske landskapet og investor- og forbrukermakt, har aktører i mote- og klesindustrien ikke råd til å underinvestere, avslutter Beth Jensen, direktør for klima og påvirkning ved Textile Exchange.
Kontakter
Harald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Generativ AI hjelper nordmenn med å finne de beste tilbudene under årets Black Week14.11.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Flere forbrukere enn noensinne tar i bruk generativ AI (GenAI) som et verktøy for å finne de beste tilbudene. I en fersk global undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) fremkommer det at 38 % av respondentene allerede har brukt eller planlegger å bruke GenAI i løpet av Black Friday, Cyber Monday og Singles’ Day.
Europeiske forbrukere bruker mindre penger selv om inflasjonspresset avtar22.10.2024 11:30:00 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) viser at forbrukere over hele Europa blir skvist fra flere kanter. 73 % av de spurte sier at prisen på varer og tjenester har økt i første halvdel av 2024. Samtidig har ikke lønninger og sparing holdt tritt: 25 % av de spurte sa at inntekten deres falt i første halvdel av 2024, og 28 % klarer ikke spare like mye som før.
BCG-rapport: Leverandørkjeder er største kilde til klimagassutslipp – men mindre enn 2 av 10 selskaper har konkrete mål for utslippsreduksjon4.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nye funn fra Boston Consulting Group (BCG), i samarbeid med CDP, avslører at utslipp i leverandørkjeden (Scope 3) er hele 26 ganger større enn selskapenes direkte operasjonelle utslipp (Scope 1 og 2). Til tross for dette har kun 15 % av selskapene som rapporterer til CDP satt konkrete mål for reduksjon av Scope 3-utslipp.
Store forskjeller i avkastningen blant energiselskapene8.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Totalavkastning i energisektoren fra 2019 til 2023 avslører betydelige forskjeller i verdiskapningen – fra 6 % til 48 % på tvers av subsektorer. Det viser en fersk analyse fra konsulentselskapet BCG.
Veikart til økt lønnsomhet i havvindsektoren: Ny rapport fra BCG og PEAK Wind4.7.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Optimalisering av drifts- og vedlikeholdspraksiser innen havvind kan forbedre både den operasjonalle ytelsen og lønnsomheten, skriver Boston Consulting Group og PEAK Wind i en fersk analyse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom