Kamp om råvarer i mote- og klesindustrien
Hele 35 nye bærekraftsreguleringer med direkte innvirkning på mote- og klesindustrien trer i kraft over de neste par årene. Nær 9 av 10 ledende merker, målt etter salg, har offentlig erklært dekarboniseringsmål for sine forsyningskjeder. Gitt at råvarer kan utgjøre så mye som 2/3 av et mote- og klesmerkes klimapåvirkning, er det viktig å sikre tilgang til grønne materialer. Men kampen om råvarene blir tøff; etterspørselen etter bærekraftige råvarer kan overstige tilbudet med så mye som 133 millioner tonn innen 2030, viser nye tall fra Boston Consulting Group (BCG).

- Mote- og klesmerker står overfor en todelt utfordring: de må både forberede seg på kommende forskrifter og lage en robust strategi for foretrukne råvarer - en som hjelper selskapene med å sikre seg tilførsel av bærekraftige materialer i mange år, sier Jocelyn Wilkinson, partner i BCG og medforfatter av rapporten Sustainable Raw Materials Will Drive Profitability for Fashion and Apparel Brands, skrevet sammen med Textile Exchange og Quantis.
Få innfrir kravene i dag
Basert på en gjennomgang av luksusmerker, anslår rapporten at bare 15 % av disse for øyeblikket overholder alle retningslinjene for en flaggskip-forskrift knyttet til bærekraft (i dette tilfellet, 2015 UK Modern Slavery Act).
Manglende overholdelse utgjør en reell trussel mot et merkes bunnlinje. Produkter kan bli nektet adgang til markeder inntil merkene tilfredsstiller nye krav og lover – noe som setter opptil 8 % av inntekten før renter og skatt i fare.
Ord, ikke handling
Til tross for at mange mote- og klesindustriselskaper har offentlig uttrykt mål om å redusere sitt klimaavtrykk, har råvareleverandørerene - for eksempel produsenter av bomull og lær - ennå ikke mottatt et sterkt nok signal om at merkevarer vil forplikte seg til og investere i deres produkter. Følgelig mangler råvareprodusenter og bønder insentiv til å ta på seg risikoen forbundet med å øke tilbudet, ifølge rapporten.
Uten skikkelige investeringer vil etterspørsels- og tilbudsgapet for foretrukne råvarer stige til så mye som 133 millioner tonn ved slutten av tiåret – det er mer enn seks ganger Indias produksjon av disse materialene i 2021.
- Mote- og klesmerker må umiddelbart iverksette tiltak for å sikre tilgangen på foretrukne råvarer og endre forretningsmodellene deres i bærekraftig retning, sier Philipp Meister, leder for mote og sportsvarer i Quantis og medforfatter av rapporten.
Det krever at selskapene revurderer produktporteføljer, styrker leverandørrelasjoner og bygger omstillingsevne i hele selskapet – noe som kan ta flere år, påpeker Meister.
Ikke råd til å ikke investere
Selv om disse investeringene kan bli oppfattet som en kostnadsbyrde, er de likevel avgjørende for et merkes troverdighet og potensielle avkastning i fremtiden, er rapportforfatternes budskap.
- Stilt overfor klimakrisen, det politiske landskapet og investor- og forbrukermakt, har aktører i mote- og klesindustrien ikke råd til å underinvestere, avslutter Beth Jensen, direktør for klima og påvirkning ved Textile Exchange.
Kontakter
Harald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Halvparten av spillstudioer bruker nå AI: – Dette endrer hele industrien10.12.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Gamingindustrien er på vei ut av nedgangstiden, viser en ny rapport fra BCG.
To nye Managing Director og Partner hos BCG Oslo17.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Boston Consulting Group (BCG) forfremmer Thomas Vikenes og Morten Bjørnson til Managing Director og Partner. Begge er basert ved BCGs Oslo-kontor.
79 prosent av forbrukere planlegger å handle på Black Friday – bruken av kunstig intelligens skyter fart3.11.2025 08:20:54 CET | Pressemelding
Nesten halvparten av forbrukerne vil bruke generativ AI for å finne de beste tilbudene. Samtidig uttrykker 8 av 10 bekymring for økte priser på nødvendighetsvarer, viser en ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG).
Ny BCG-rapport: Sikkerhet trumfer klima i energiomstillingen11.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Energisikkerhet og kostnadsnivå er for mange nå viktigere drivere for energiomstillingen enn klimamål, viser en ny rapport fra Boston Consulting Group (BCG).
KI er i ferd med å få fotfeste i arbeidslivet – men mye gjenstår29.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Kunstig intelligens (KI) får stadig større gjennomslag i næringslivet, men mange organisasjoner klarer fortsatt ikke å hente ut den fulle gevinsten av teknologien. Det viser en ny global studie fra Boston Consulting Group (BCG) og MIT Sloan Management Review.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom