Delårsrapport för Cortus Energy AB (publ) januari - september 2023

TREDJE KVARTALET 2023, KONCERNEN

• Rörelseresultatet uppgick till -21,4 (-12,2) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -23,7 (-12,6) MSEK.
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,01 (-0,01) SEK.
  • Cortus AB inlämnade ny patentansökan för högre utbyten från biomassa till bioprodukter.
  • Styrelsen beslutar om en företrädesemission av konvertibler som vid fullteckning tillför bolaget ca 61,4 MSEK för emissionskostnader.
  • Vid det fjärde konverteringstillfället av konvertibler av serie KV2 konverterades aktier för ca 1,1 MSEK varav ränta utgjorde ca 0,1 MSEK vilket motsvarar 11 368 241 aktier á 10 öre.
  • Cortus AB slöt uppgörelse med Projektengagemang Industri & Energi Sverige AB rörande tvistiga leverantörsfakturor. Cortus AB kommer att erlägga ca 3,7 MSEK inkl ränta. Till beloppet tillkommer tvistiga ombudskostnader som ännu ej är fastställda av domstol.
  • Styrelseordförande Per-Olov Norberg avgav ett lånelöfte till Cortus Energy med ett belopp om 15 MSEK mot en marknadsmässig ersättning. Lånelöftet löper fram t o m mars 2024.
  • Bolaget har återupptagit leverans av syngas till Höganäs bandugn inför kommande längre driftprover. Integrerad drift i förgasningsanläggningen med leverans av syngas och fortsatt utbildning av Höganäs ABs driftspersonal till bandugn 24 pågår.

JANUARI – SEPTEMBER 2023, KONCERNEN

• Rörelseresultatet uppgick till -56,1 (-43,7) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -61,3 (-44,7) MSEK.
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,03 (-0,02) SEK.

Upplysningar om väsentliga händelser efter periodens utgång

• Cortus AB och Nordbex AB ingår Letter of Intent kring projektering av en stor anläggning för koldioxidnegativ elproduktion i södra Sverige (SE4). Cortus har fått en första beställning på en konceptuell studie för 0,5 MSEK av Nordbex AB.
  • Befintliga brygglån givna av styrelseordförande Per-Olov Norberg om 19,1 MSEK inklusive upplupen ränta, har fr o m 2023-11-01 efter kvittning av 3,8 MSEK vid teckning av KV3 omvandlats till ett långfristigt lån på 15,3 MSEK med löptid fram t o m 2025-10-31. Räntan uppgår till 8% per år.
  • Syngas från Cortus förgasningsanläggning har testats för första gången i en av Höganäs ABs järnsvampugnar.
  • En företrädesemission av konvertibler av serie KV3 slutfördes i oktober 2023 och tillförde bolaget ca 19,5 MSEK före emissionskostnader. Företrädesemissionen tecknades till ca 32 procent. Det konvertibla förlagslånet har en löptid på 27 månader med slutlig förfallodag 20 januari 2026 och löper med en årlig ränta om 13,5 procent.

För ytterligare information avseende Cortus Energy, kontakta:

Rolf Ljunggren, tf VD

www.cortus.se

Denna information är sådan information som Cortus Energy AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 27 oktober 2023 kl. 08.00 CET.

Om Cortus Energy

Cortus Energy AB utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-tekniken vilken förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-tekniken kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transporttillämpningar. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket innebär att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestanda. Cortus Energy har idag två WoodRoll® anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs.

Cortus Energys aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market. Mangold Fondkommission AB, e-post: ca@mangold.se, 08-503 015 50, är bolagets Certified Adviser.

798 Launches Folk Culture Sector of Square Art Festival, 110,000+ Visitors Reached During the Chinese New Year Vacation24.2.2024 03:00:00 CET | Press release

BEIJING, Feb. 24, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) -- 798 Art District announces today that the Folk Culture Sector of the 798 Square Art Festival will launch on February 24, 2024, at the CONCERTED SQUARE of 798 Art District in Beijing. This sector aims to bridge contemporary art with urban and rural folk culture. Visiting 798 during the Lantern Festival, you can experience the power of contemporary art intertwined with traditional folk customs and enjoy the familiar yet strange world of Chinese local culture. Event Poster February 24 is the Lantern Festival in China, and it marks the end of the Chinese New Year festivities. The New Year vacation in 798 was full of lively atmosphere. Throughout the Spring Festival, 15 exhibitions were ongoing in 798, including the Joy Art Museum's "Joy in the Year of the Dragon", IOMA Art Center's "Dragon Roaming the World and Prospering", MOCUBE's "Upon Arrival of Dragon", and Le Rime Gallery's "Jia Chen Mountain Chronicle". Based on statistics, there were over

Alvotech and Teva Announce U.S. Approval of SIMLANDI® (adalimumab-ryvk) injection, the first interchangeable high-concentration, citrate-free biosimilar to Humira®24.2.2024 02:15:00 CET | Press release

SIMLANDI is the first citrate-free, high-concentration biosimilar to be designated interchangeable to Humira in the U.S. SIMLANDI is the first biosimilar approval under the strategic partnership between Alvotech and Teva in the U.S. market SIMLANDI will qualify for interchangeable exclusivity in the U.S. for some concentration strengths Alvotech (NASDAQ: ALVO) and Teva Pharmaceuticals, a U.S. affiliate of Teva Pharmaceutical Industries Ltd. (NYSE and TASE: TEVA), today announced that the U.S. Food and Drug Administration (FDA) has approved SIMLANDI (adalimumab-ryvk) injection, as an interchangeable biosimilar to Humira, for the treatment of adult rheumatoid arthritis, juvenile idiopathic arthritis, adult psoriatic arthritis, adul Alvotech (NASDAQ: ALVO) and Teva Pharmaceuticals, a U.S. affiliate of Teva Pharmaceutical Industries Ltd. (NYSE and TASE: TEVA), today announced that the U.S. Food and Drug Administration (FDA) has approved SIMLANDI (adalimumab-ryvk) injection, as an interchan