Krevende feilretting etter uværet på Agder
Uværet «Babet» med orkan styrke i vindkastene har ført til store ødeleggelser i strømnettet på Sørlandet. Glitre Nett har hatt en hektisk helg med feilretting, og fortsatt er noen kunder uten strøm.
− Vi har fremdeles noen kunder igjen som ikke har fått tilbake strømmen, og har stor forståelse for at det er krevende for dem det gjelder. Vi jobber nå på spreng med å rette de gjenstående feilene så fort som mulig, og må bare beklage de ulempene dette medfører. Det har vært en massiv feilsituasjon, og montører som har jobbet ute med å få strømforsyningen tilbake har gjort en flott jobb under krevende forhold, sier Tore Morten Wetterhus, administrerende direktør i Glitre Nett.
Totalt har Glitre Nett hatt mer enn 100 feil i høyspentnettet i løpet av helgen, og mer enn 1000 registrerte hendelser i lavspentnettet. Kystnære strøk fra Risør i øst til Flekkefjord i vest var mest utsatt, og på det meste var nærmere 27.000 kunder uten strøm. Fra fredag ettermiddag til søndag kveld har nærmere 82.000 kunder hatt strømbrudd i kortere eller lengre tid.
− Glitre Nett satt beredskap fredag for å være mest mulig forberedt på uværet. Likevel ble omfanget langt større enn vi hadde forutsett. Den kraftige vinden kom fra nord øst, og når det fortsatt er mye lauv på trærne har det ført til at enorme mengder trær er blåst ned og ligger over linjene. Det har gjort feilrettingsarbeid svært krevende, sier Tore Morten Wetterhus.
− Vi har fortsatt over 250 personer ute i felt for å rette feil. Det er både skogryddere, montører fra entreprenørselskap, samt egne ressurser. I tillegg har vi hatt ekstra mannskaper på driftssentralen og kundesenteret vårt. De har stått på døgnet rundt, og gjort en fantastisk innsats. Takket være bevisst fokus og gode vurderinger har vi ikke hatt hendelser med personskade under arbeidet med feilrettingen, forteller Tore Morten Wetterhus.
Glitre Nett advarer fortsatt publikum mot å være i nærheten av strømlinjer som ligger langs bakken. Disse kan være strømførende og berøring kan være livsfarlig. Hold avstand og meld fra til vårt kundesenter på telefon 38607272. Du bør også ta kontakt dersom du ikke tidligere har meldt inn at du ikke har strøm, og det ikke er registrert i kartet vårt på websiden.
Nøkkelord
Kontakter
Nils Tore AuglandKommunikasjonssjefGlitre Nett
Tel:91867182nils.tore.augland@glitrenett.noBilder
Om Glitre Nett
Glitre Nett er Norges nest største nettselskap, og sørger hver dag for at mer enn 320.000 nettkunder får strømmen levert. Vi skal sørge for at samfunnet skal fungere, både i dag og i fremtiden. Derfor er moderne teknologi og smarte energiløsninger en viktig del av vår hverdag. Glitre Nett er et resultat av fusjonen mellom Agder Energi Nett og Glitre Energi Nett. Selskapet har totalt mer enn 30.000 km med strømnett, mer enn 12.000 nettstasjoner, og 133 transformator- og koblingsstasjoner i Agder og i Buskerud. Glitre Nett har vel 350 ansatte , og er et heleid datterselskap i Å Energi.
Følg pressemeldinger fra Glitre Nett
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Glitre Nett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Glitre Nett
Nettselskapene samarbeider om naturtiltak11.10.2024 13:12:22 CEST | Pressemelding
Glitre Nett har som mål å bli naturpositiv fra 2030. I samarbeid med de ti andre største nettselskapene i Norge, har selskapet nå utarbeidet felles prinsipper for utregning av arealbeslag.
Nye nettleiepriser fra 1. oktober12.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Glitre Nett setter opp nettleieprisene fra 1. oktober. For en kunde med et årsforbruk på 20.000 kWh vil dette bety en økning på omtrent 75 kr per måned.
Styrker arbeidet med kundedialog og energikoordinering12.8.2024 07:22:24 CEST | Pressemelding
Glitre Nett styrker arbeidet med god kundedialog og tett samarbeid med samfunnsaktører, kommuner og fylkeskommuner. Fire nye energikoordinatorer er nå på plass, og skal bidra til å sikre at kundene velger en gunstigst mulig lokalisering og løsning med tanke på tilgang på både energi og effekt.
Kapasitetsutfordringer i strømnettet1.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Etterspørselen etter stadig mer effekt utfordrer kapasiteten i strømnettet. I takt med elektrifiseringen av samfunnet øker forbruk og uttak, og dette har økt dramatisk de siste årene. Ved Timenes transformatorstasjon i Kristiansand innfører Glitre Nett nå begrensninger på nye tilknytninger og økning av effektuttak for næringskunder.
Dronebefaring av linjenettet24.6.2024 07:58:17 CEST | Pressemelding
Glitre Nett sjekker hvert år linjenettet ved bruk av drone. Dette er en del av nettselskapets kontinuerlige arbeid for å sikre en pålitelig strømforsyning. Dronebefaringen gir oversikt over hvor det er nødvendig å reparere eventuelle skader på stolper, linjer og andre elektrotekniske installasjoner samt å drive målrettet linjehogst.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom