Norsk Fysioterapeutforbund: - Unødvendig å lære riktig løfteteknikk

Fysioterapeuter bør ikke bruke tid på å lære pasienter med ryggplager riktig løfteteknikk. Det mener Norsk Fysioterapeutforbund.

- Du trenger ikke lære riktig løfteteknikk, mener Carolina Lybäck-Forsbacka. Hun er leder i faggruppen for Arbeids og folkehelse i Norsk Fysioterapeutforbund.

I dag, mandag 16. oktober, la forbundet frem 15 anbefalinger i forbindelse med Kloke valg-kampanjen. Kampanjen har som mål å redusere undersøkelser og behandling som ikke har nytte og i verste fall kan skade.

- Riktig løfteteknikk og såkalte ryggskoler har blitt et innarbeidet begrep. I perioder har vi i stor grad lært bort løfteteknikker til arbeidstakere som har tunge manuelle oppgaver i jobben. Dessverre er det unødvendig læring, sier Carolina Lybäck-Forsbacka.

Hun er leder i faggruppen for Arbeids- og folkehelse i Norsk Fysioterapeutforbund.

Folkehelserapporten 2022 – utgitt av Folkehelseinstituttet – viste at muskel- og skjelettplager rammer de fleste av oss i løpet av livet. Ryggsmerter er den vanligste tilstanden og koster samfunnet mest.

- Det kan være fristende å tenke at vi kan forebygge arbeidsrelaterte ryggplager med å løfte riktig. Det viser seg at det ikke har forebyggende effekt. Det viktigste er at du bruker teknikker som passer for deg, og at arbeidsplassen organiserer arbeidet på en slik måte at ikke totalbelastningen blir for stor for den enkelte, sier Lybäck-Forsbacka.

Norsk Fysioterapeutforbund anbefaler også at fysioterapeuter i størst mulig grad motiverer pasienter med ryggsmerter til å jobbe.

- Mange vil ha helsegevinst av å delta i det fysiske og sosiale arbeidsmiljøet. Å være i arbeid kan være helsefremmende, også for de som har ryggsmerter. Derfor anbefaler vi at pasienten bør forsøke å opprettholde normal aktivitet, eller gjenoppta normal aktivitet så fort som mulig. Gradert sykmelding kan eventuelt brukes, sier Lennart Bentsen.

Han er leder for faggruppen for manuellterapi i Norsk Fysioterapeutforbund. De har utarbeidet fire anbefalinger for behandling av pasienter med muskel- og skjelettplager. Manuellterapeuter er fysioterapeuter med tilleggskompetanse innen muskel- og skjelettlidelser.

Om kloke valg

• Kampanje startet av Legeforeningen i 2018

• Målet er å redusere undersøkelser og behandling som pasienter ikke har nytte av og i verste fall kan skade

• Følgende profesjoner er med i Kloke valg-kampanjen: Leger, helsesykepleiere, tannleger, kiropraktorer, optikere, jordmødre, radiografer og farmasøyter og fysioterapeuter

• kampanjen bygger på den internasjonale Choosing Wisely kampanjen

Anbefalingene fra Norsk Fysioterapeutforbund

• Unngå opplæring i riktig løfteteknikk for å forebygge ryggplager hos arbeidstakere med manuell håndtering

• Unngå manuell lymfedrenasje når det ikke gir dokumentert effekt

• Unngå bekkenbunnstrening hos fysioterapeut hvis resultatene har uteblitt etter daglig styrketrening av bekkenbunnsmusklene i 4-6 måneder. Pasienten bør henvises til utredning i spesialisthelsetjenesten

• Unngå å anbefale alternative, kommersielle og potensielt kostbare behandlingsalternativer uten dokumenter klinisk effekt for behandling av bekkenbunnsplager som urininkontinens og underlivsprolaps

• Unngå unødvendig tidlig diagnostisering av rectus diastase (delte magemuskler) hos nybakte mødre

• Unngå å fortelle nybakte mødre med mild og moderat rectus diastase (delta magemuskler) at det kan være årsaken til eventuelle plager i bekkenbunn og smerter i bekkenledd og korsrygg

• Unngå å behandle normalvarianten av symptomfri myk/fleksibel plattfot hos barn

• Unngå kortvarig manuell passiv strekk av spastisk muskulatur uten tilleggsbehandling (som botox og kirurgi), herunder inngår ikke langvarig tøyning i for eksempel ståstativ

• Unngå manipulering av spedbarns nakker ved torticollis (en medfødt eller ervervet feilstilling av hodet som følge av stram muskulatur)

• Unngå psykomotorisk fysioterapi hvis pasienten ikke vil ha nytte av behandlingen

• Unngå sykemelding hvis det er mulig å opprettholde yrkesrettet aktivitet for pasienter med psykiske plager

• Unngå å bruke begreper som kan gi uheldig sykdomsforståelse og føre til uhensiktsmessige helsevalg for pasienter med muskel- og skjelettplager

• Unngå billeddiagnostikk for muskel- og skjelettplager når det ikke er mistanke om underliggende eller alvorlige sykdom

• Unngå sykemelding hvis det er hensiktsmessig å opprettholde yrkesrettet aktivitet for pasienter med muskel- og skjelettplager

• Unngå å henvise til kirurgi av muskel- og skjelettplager der rehabiliteringstiltak er sidestilt eller bedre enn operasjon

Norsk Fysioterapeutforbund (NFF)

Norsk Fysioterapeutforbund (NFF) organiserer rundt 10 000 autoriserte fysioterapeuter og fysioterapistudenter. NFF varetar medlemmenes faglige og økonomiske interesser.