Slik løser du nabokrangelen

- De fleste krangler handler om dårlig kommunikasjon og historie vi bærer med oss over tid.

God og åpen dialog er viktige puslebiter for å løse nabokonflikten. Slik går du fram, steg for steg. Frende Forsikring

Det sier produktsjef i Frende Forsikring, Øystein Øren. En fersk undersøkelse Norstat har gjort for Frende viser at 20 prosent har kranglet med naboen i løpet av de siste fem årene.

Flest krangler handler om bråk eller støy, etterfulgt av trær eller hageutfordringer. Trusler er på 3. plass, mens byggesaker og konflikter rundt veier eller tilkomst havner like utenfor pallen.

Den viktige begynnelsen
- Kommunikasjon mellom naboer kan være kjempevanskelig. Mange konflikter starter med misforståelser, eller en ugrei tone når folk snakker sammen første gang de tar opp et problem, sier Øren.

- En direkte og krevende tilnærming blir ofte helt feil mottatt, sier Siri B. Horn. Hun er daglig leder i Mekle, som samarbeider med en rekke norske forsikringsselskaper om saker som blir meldt inn på rettshjelpsforsikringen på hus- og innboforsikringer. Rundt en tredjedel av sakene som kommer til Mekle handler om nabobråk. Da hjelper jurister partene å komme til enighet.

Ser ikke skogen for bare trær
Siri B. Horn forklarer steg for steg hvordan du bør håndtere en konflikt om klassikeren med trær som skygger for utsikten eller solforholdene hos deg.

Vi begynner med hva du ikke skal si: “Nå stjeler treet ditt alt lys og utsikt fra eiendommen min, og det bryter naboloven. Jeg vil at det beskjæres og har allerede kontaktet en arborist som har kommet med et forslag. Hvis du ikke aksepterer det, går jeg til advokat og krever at hele treet fjernes."

- De fleste av oss vil naturlig sette seg på bakbeina når krav og ultimatum blir stilt uten at vi får mulighet til å påvirke situasjonen, sier Horn.

- Men du som nabo tenker gjerne at motparten bør godta det med en gang. Du har jo til og med tatt kontakt med noen som kan fikse jobben, sier Øystein Øren.

- Så blir du gjerne overrasket og skuffet over at naboen ikke ser verdien i forslaget ditt. Mens naboen sitter igjen med inntrykk av at du må være en spesielt vanskelig person, sier Siri B. Horn.

Slik bør første møte være
Inviter heller naboen på en kaffe og prøv en åpen og forsiktig tilnærming. Du kan si: "Takk for at du ville komme. Jeg vil at vi skal ha et godt naboforhold, men jeg har en sak jeg har lyst til å ta opp med deg og håper vi kan ta en liten prat om det."

- Her ber du om tillatelse til å diskutere et problem, noe som gir den andre parten en følelse av kontroll. De får også forberedt seg litt mentalt og oppfatter at du er opptatt av relasjonen deres. Det kan skape en atmosfære av tillit, sier Horn fra Mekle.

Så sier du: “Du har et stort og flott tre på eiendommen din som jeg forstår at du sikkert setter pris på. Samtidig tar treet mye av utsikten min, spesielt på vinteren når jeg knapt får sollys innendørs. Det påvirker også ettermiddagssolen hos meg om sommeren.”

Deretter lar du naboen kommentere før du kommer med noe mer. Har du flaks forstår naboen problemet og foreslår en løsning med det samme.

- De fleste er mye vennligere innstilt til et forslag de selv har kommet med. Bare tenk på det selv, hvordan ville du håndtert det hvis du bare fikk beskjed om hva du skulle gjøre, sier Øren i Frende.

Oppfordre til samarbeid
Hvis ingen forslag dukker opp kan du prøve: "Jeg forstår at du gjerne vil beholde treet. Jeg er åpen for ulike løsninger. Kanskje vi kan vurdere å snakke med en arborist sammen? For å se om det finnes en måte å beskjære treet på som hadde fungert for oss begge?"

- Ved å vise forståelse og oppmuntre til samarbeid, blir forslaget ditt mindre truende. Det er større sannsynlighet for at du får gjennomslag, sier Siri B. Horn.

Men av og til er det helt fastlåst, og da er det lurt å oppsøke profesjonell hjelp. Da får du en tredjepart som kan snakke fra begge sider.

- Ofte kan en prat med noen som ikke er følelsesmessig involvert løse krangelen. Neste steg er eventuelt å ta det til retten, men nabokrangler bør vi klare å holde unna rettsapparatet, sier Øystein Øren i Frende Forsikring.

Siri B. Horn
Mekle
siri.horn@mekle.no

God og åpen dialog er viktige puslebiter for å løse nabokonflikten. Slik går du fram, steg for steg. Foto: Frende Forsikring.
Øystein Øren, produktsjef hos Frende Forsikring. Foto: Frende Forsikring.
Siri B. Horn, daglig leder, Mekle. Foto: Mekle.