Danskebåten og Kielfergen kan få felles havn
To nye utredninger viser at samlokalisering og Kielfergen og Danskebåten på Vippetangen, er samfunnsøkonomisk lønnsomt – og gir best klimaregnskap for Oslo.

Dette kommer frem i to ferske rapporter fra Samfunnsøkonomisk analyse og Asplan Viak. Utredningene er bestilt av Hav Eiendom as for Oslo Havn.
- Fjordbyen vinner på at fergene samles på Vippetangen, sier plan- og utbyggingsdirektør i Oslo Havn, Espen Dag Rydland.
Neste skritt for «Fjordbyen» i Oslo er å samle både Color Line og DFDS på Vippetangen i Oslo. Dermed vil reisende til eller fra Danmark og Tyskland, ha gangavstand til alle attraksjonene i Bjørvika, Kvadraturen og Oslo sentrum. Den korte avstanden til Oslo S, knytter utenlandsfergene til resten av landet.
En samlokalisering på Vippetangen innebærer at Color Line flyttes fra Hjortnes, som dermed frigjør det store Filipstad-området vest for Aker Brygge til bolig- og byutvikling.
Kommer best ut
Et annet alternativ for samlokalisering av utenlandsfergene, har vært Kongshavn sørøst i Oslo. Dette alternativet kommer dårligere ut i de to rapportene.
Beslutningen om plassering av ny fergeterminal, vil til slutt bli avgjort av bystyret i Oslo.
- Det estimeres opp mot 19 ganger høyere utslipp dersom Kongshavn blir lokasjon for ny fergeterminal, sier Heidi Neilson, seksjonsleder for Plan- og miljø i Oslo Havn.
Ved en samlokalisering på Vippetangen unngås negativ påvirkning av naturmangfoldet. Det er relativt små grep som må gjøres for å få plass til Color Line sammen med DFDS som allerede bruker denne havna. Økt biltrafikk fra to ferger, vil bli løst med flere grep for å forhindre kødannelser, viser nye utredninger.
1400 boliger
Samles utenriksfergene på Vippetangen, vil det gi mulighet for å fristille hele Filipstad-området til grønn, fremtidsrettet byutvikling, med inntil 1400 sentrumsnære boliger. Den samfunnsøkonomiske verdien av et slikt boligområde estimeres til cirka 6 milliarder kroner.
Kontakter
Espen Dag RydlandEiendomsdirektørOslo Havn KF
Tel:908 28 271Om oss
Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. En vanlig uke kommer det mellom 50 og 70 skip med gods og passasjerer til havna.
Følg pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo Havn KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Håndtrykk for grønn korridor1.11.2023 12:08:00 CET | Pressemelding
En maritim samarbeidsavtale mellom byene Oslo og Rotterdam, og én progressiv kunde som satser helhjertet på bærekraft, kan sikre grønn korridor.
Lanserte historisk turguide for Oslo havn26.10.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bli med på sju spennende turer i Oslo havn fra 1600-tallet og til i dag.
Havnekassa- hvor er milliardene blitt av?12.10.2023 11:11:29 CEST | Kronikk
De siste ti-årene er store havnearealer utviklet til byformål og Oslo Havn har fått betydelige salgsinntekter. Hvor er det blitt av alle pengene? Ligger de i havnekassa som gullpenger i en kiste? Eller er de allerede brukt opp?
Beredskapshavn vil gjøre byen tryggere10.10.2023 13:04:30 CEST | Pressemelding
Oslo må styrke beredskapen og trenger en ny felles havn for nødetatene.
Enova-støtte til landstrøm for cruise- og tankskip1.9.2023 07:31:11 CEST | Pressemelding
Oslo Havn får 20 millioner i støtte fra Enova til å bygge landstrømanlegg for cruiseskip på Filipstadkaia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom