Kan bli krise-år for togpendlerne
Ett av fem tog til og fra Oslo i rushtid er forsinket eller innstilt så langt i år. - Flere tog i rute er nødvendig for å nå målene om å få flere reisende til å velge kollektivt fremfor bil, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Hittil i år er 18,5 prosent, nær ett av fem, tog til og fra Oslo i rushtid forsinket eller innstilt. En stor del av forsinkelsene skyldes signalfeil, feil på kontaktledninger eller på sporet. Når ett tog blir forsinket skaper det ofte også følgefeil i form av flere forsinkelser.
- Rushtiden er den viktigste tiden på døgnet for pendlerne, men togtilbudet er ofte ustabilt, sier Handagard.
Mye av jernbanenettet er slitent og trenger vedlikehold. Likevel legger regjeringen opp til at vedlikeholdsetterslepet på jernbanen skal øke neste år i sitt forslag til statsbudsjett.
- Dette kan derfor bety flere forsinkede tog. To ting må skje. For det første må det brukes mer penger på å vedlikeholde jernbanenettet. For det andre må det på plass nye ordninger slik at ansvaret for forsinkelser fordeles mellom de ulike aktørene i sektoren, sier hun.
Må gi de reisende refusjon
I en ny rapport som er overlevert samferdselsminister Jon Ivar Nygård pekes det på svakheter ved hvordan sektoren er organisert, på manglende sanksjonsmuligheter mellom togselskapene og Bane Nor og manglende incentiver for Bane Nor til å bedre sine ytelser.
- Flere tog må gå i rute. For å få til det, mener vi det må nye virkemidler plass. Vi etterlyser en automatisk refusjonsordning som gjør at du får penger tilbake på månedsbilletten dersom togene på din strekning er forsinket. I dag er det for vanskelig å søke refusjon, sier Handagard.
En automatisk refusjonsordning vil være et kraftig incentiv til aktørene i togsektoren, mener NAF. I dag får ikke de mange forsinkelsene og innstillingene konsekvenser i form av at de reisende får kompensasjon.
Ved forsinkelser kan man i dag søke 50 prosent refusjon på billetten. På korte strekninger gjelder dette bare hvis toget er mer enn en halv time forsinket. NAF mener refusjonen må skje automatisk, ved fradrag i prisen på neste periodekort eller ved utbetaling av beløpet ved utløp av periodekortet.
- Du må ha rett til refusjon også for kortere forsinkelser enn 30 minutter. Det gir mye sterkere incentiv til å bedre punktligheten når selskapene må kompensere for de gjentatte, kortere forsinkelsene, sier Handagard.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder

Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
– Bilen er tilbake på hverdagsreisen27.10.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang i bilbruk til og fra arbeid, kan trenden ha snudd, viser NAFs nye Trafikantbarometer. – Bilen er tilbake. Det er nå en klar økning i andelen som svarer at de bruker bilen til jobb, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom