Når kommer løftet for kvinnehelse? – Markering foran Stortinget 18.10

Hele kvinnehelse-Norge vil onsdag kl. 16 demonstrere utenfor Stortinget og kreve at kvinners helse endelig blir tatt på alvor. Sanitetskvinnene vil overrekke politikerne 20 000 underskrifter i protest mot at kvinnehelsesatsningen ikke kom.
Vi står sammen for kvinnehelse. Foto: Shutterstock

Vi krever en reell satsning på kvinnehelse i Norge nå! Nok et statsbudsjett uten kvinnehelseløft var den siste dråpen. Dette var regjeringens mulighet til å følge opp og ta kvinnehelse på alvor – men det kom ingen friske penger til forskning på kvinnehelse eller et skikkelig løft i behandlingstilbudet.

29 organisasjoner og støttespillere er tilsluttet. Vi skal lage menneskelig lenke rundt løvebakken og Sanitetskvinnene vil overrekke politikerne 20 000 underskrifter i protest mot at kvinnehelsesatsningen ikke kom. Politikere fra alle partiene er invitert til å ta imot underskriftene og svare kort på hva de vil gjøre for likestilling i helse. Disse kommer:

Høyre (H) med Sandra Bruflot, Venstre (V) med Guri Melby, Arbeiderpartiet (Ap) med Tove Elise Madland, Sosialistisk Venstreparti (SV) med Marian Hussein, Miljøpartiet De Grønne (MDG) med Lan Marie Berg, Kristelig Folkeparti (KrF) med Olaug Bollestad og Senterpartiet (Sp) med Lisa Marie Ness Klungeland.

I tillegg blir det appeller fra pasientorganisasjoner, politiske organisasjoner og støttespiller Charlotte Hvide Smith. Norsk Sykepleierforbunds trommekorps kommer også. Generalsekretær i Sanitetskvinnene Malin Stensønes vil være ordstyrer.

Bakgrunn

I mars fikk vi en norsk offentlig utredning (NOU) som viste at vi ikke har likestilling i helse i Norge i dag. Utredningen viste store forskjeller i behandlingstilbudet for kvinner og menn i Norge, men vi ser ikke tilstrekkelige grep i Statsbudsjettet for å gjøre noe.

Opptil en av fem kvinner har en kronisk lidelse i vulva, men vi har kun tre vulvaklinikker i Norge. 1 av 10 kvinner har endometriose. Likevel tar det gjennomsnittlig 7 år å få en diagnose. Hjertesykdom er dødsårsak nummer 1 blant kvinner i Norge, men mange medisinstudenter lærer ikke at symptomene kan arte seg helt annerledes hos kvinner.

Utredningen på kvinnehelse anbefaler 75 tiltak. Dette forventer vi at Stortinget følger i den videre behandlingen av kvinnehelse.Vi krever blant annet:

• 100 millioner årlig i friske penger til et eget program for kvinnehelse i Forskningsrådet

•  Bedre behandlingstilbud for store pasientgrupper som endometriose, adenomyose, vulvalidelser, PCOS, PMDD, lipødem, listen kan fortsette.

•  Et godt føde- og barseltilbud som setter kvinnen i fokus og sikrer god oppfølging før, under og etter fødsel.

• At kvinneperspektivet løftes i utformingen av helsevesenet vårt. Kjønnsnøytralitet skaper forskjeller

• Og selvsagt nok jordmødre, sykepleiere, leger og andre fagfolk for å kunne gi likeverdig helsehjelp til alle!

Vi står sammen for kvinnehelse. Foto: Shutterstock