Elanders AB: Delårsrapport januari – september 2023

Januari – september 2023

• Omsättningen uppgick till 10 292 (10 875) Mkr. Det motsvarade en organisk omsättningsminskning om åtta procent, om förvärv samt nedlagd verksamhet exkluderas och oförändrade valutakurser används. Minskningen var till stor del hänförlig till koncernens Air & Sea-verksamhet och berodde på en normalisering av fraktpriserna.
  • Justerad EBITA ökade till 638 (635) Mkr, vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 6,2 (5,8) procent.
  • I periodens redovisade resultat ingick engångsposter om -81 (32) Mkr. Merparten av dessa var hänförliga till de felaktigheter som uppmärksammades i ett av koncernens bolag i Nordamerika och som korrigerades i första kvartalet. Resterande del avsåg avsättning under andra kvartalet för ytterligare tilläggsköpeskilling för ett förvärv som utvecklats bättre än förväntat. Föregående års engångsposter utgjordes huvudsakligen av en omvärdering av andelar i intresseföretag i samband med en fusion.
  • Justerat nettoresultat uppgick till 223 (315) Mkr, motsvarande 6,19 (8,52) kronor per aktie. Minskningen berodde huvudsakligen på ökade räntekostnader.
  • Redovisat nettoresultat uppgick till 156 (347) Mkr, motsvarande 4,32 (9,42) kronor per aktie.
  • Operativt kassaflöde ökade till 1 558 (715) Mkr.
  • Cash conversion ökade till 113 (54) procent.

Tredje kvartalet 2023

• Omsättningen uppgick till 3 253 (3 979) Mkr. Det motsvarade en organisk omsättningsminskning om elva procent, om förvärv samt nedlagd verksamhet exkluderas och oförändrade valutakurser används. Minskningen var till stor del hänförlig till koncernens Air & Sea-verksamhet och berodde på en normalisering av fraktpriserna.
  • Justerad EBITA uppgick till 211 (224) Mkr, vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 6,5 (5,6) procent.
  • I periodens resultat ingick engångsposter om 0 (-8) Mkr. Föregående års engångsposter var hänförliga till avsättning för ytterligare tilläggsköpeskilling för ett förvärv som utvecklats bättre än förväntat.
  • Justerat nettoresultat uppgick till 66 (124) Mkr, motsvarande 1,83 (3,33) kronor per aktie. Minskningen berodde huvudsakligen på ökade räntekostnader.
  • Redovisat nettoresultat uppgick till 66 (115) Mkr, motsvarande 1,83 (3,10) kronor per aktie.
  • Operativt kassaflöde ökade till 510 (229) Mkr.
  • Cash conversion ökade till 106 (59) procent.

Ytterligare information om Elanders finns tillgänglig på vår hemsida, www.elanders.com, eller kan efterfrågas via e-post från info@elanders.com.

Frågor kring denna rapport kan ställas till:

Magnus Nilsson
Vd och koncernchef
Tel. 031 - 750 07 50

Andréas Wikner
Ekonomidirektör
Tel. 031 - 750 07 50

Elanders AB (publ)
(org.nr. 556008-1621)
Flöjelbergsgatan 1 C
431 35 Mölndal
Tel. 031 - 750 00 00

Denna information är sådan information som Elanders AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 oktober 2023 kl. 13.00 CET.

BW Energy: Fourth Quarter and Full Year Results 202328.2.2024 07:30:00 CET | Press release

FOURTH QUARTER AND FULL YEAR RESULTS 2023 HIGHLIGHTS Q4 EBITDA of USD 133.4 million and net profit of USD 80.2 millionFull-year revenue of USD 0.5 billion (+83%) with EBITDA of USD 241.0 million (+56%) and net profit of USD 81.0 million (+80%)Q4 gross production of 3.03 million barrels with 2.48 million net to BW EnergyFour liftings of 2.7 million barrels (net BWE) at average realised price of USD ~82 per barrelAchieved combined production milestone of 50,000 operated barrels per day in OctoberMaintained a strong balance sheet with cash position of USD 194 millionCompleted acquisition of FPSO Cidade de VitóriaDiscovery of Hibiscus SouthMoU signed with Cosco Shipping Heavy Industry for FPSO BW Maromba upgrade BW Energy, operator of the Dussafu Marin licence in Gabon and the Golfinho cluster offshore Brazil, reported EBITDA for the fourth quarter of 2023 of USD 133.4 million, up from USD 49.7 million in the third quarter of 2023, due to increased production and liftings. Gross production

Ageas reports full-year results 202328.2.2024 07:30:00 CET | Press release

Ageasreportsfull-yearresults 2023 Excellent commercial performance in Non-Life across all segments and double-digit growth in Life in ChinaNet Operating Result at EUR 1,166 million, reflected by an excellent Operational Capital GenerationCash position increased significantly to EUR 959 millionProposed total dividend of EUR 3.25 per share, up more than 8%. Final dividend of EUR 1.75 per share KeyFigures (Group)ResultNet Operating Result of EUR 1,166 million, representing a 16.2 %Return on EquityNet Result of EUR953 millionOperational Capital Generation of EUR1,803 millionOperational Free Capital Generation of EUR 1,162 millionInflows (at constant exchange rate)Inflows grew 8% at constant exchange rates, amounting to EUR 17.1 billion driven by the excellent commercial performance in Non-Life and strong sales in Life in ChinaLife inflows stood at EUR 11.2 billion with lower inflows in Belgium and Europe, compensated by growth in AsiaNon-Life inflows grew 17 % at constant exchange rates an