– Regjeringen roter det til, Stortinget bør rydde opp

Del

Om ett år og to måneder skal alle nye biler være elektriske.
– I stedet for å ta tilstrekkelige grep, roter regjeringen det til, sa Unni Berge fra Elbilforeningen på høring hos finanskomiteen i dag.

ROTER DET TIL: I stedet for å ta tilstrekkelig grep, roter regjeringen det til i elbilpolitikken, sa Unni Berge leder for kommunikasjon og samfunnskontak på dagens høring i finanskomiteen.
ROTER DET TIL: I stedet for å ta tilstrekkelig grep, roter regjeringen det til i elbilpolitikken, sa Unni Berge leder for kommunikasjon og samfunnskontak på dagens høring i finanskomiteen.

Stortingets mål er at alle nye personbiler og lette varebiler i 2025 skal være utslippsfrie. Elbilandelen i nybilsalget er nå på 83 prosent, for langt unna det som er målet om kort tid.

Blant de fleste privatpersoner er elbil det opplagte valget, men diesel er fortsatt hovedregelen blant varebiler, og så langt i år har kun 33 prosent valgt en elektrisk varebil.

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet å redusere trafikkforsikringsavgiften for fossilbilene. Elbilforeningen og flere er svært kritisk til avgiftsgrepet. I høringen beskrev Berge dette som direkte skadelig for det elektriske varebilmarkedet:

– Regjeringen foreslår å gi avgiftslettelser i trafikkforsikringsavgifta, men bare dersom bilen din forurenser, sa Berge til finanskomitéen.

Hun minnet om at diesel er normalen og ikke unntaket i varebilmarkedet.

– Og nå sier regjeringen til disse: Flott, da skal du få avgiftsrabatt.

Forurensende firmabil er det som lønner seg

Elbilforeningen er også bekymret for at veldig få velger elbil som firmabil, og tok opp dette i høringen.

I dag er skattereglene like, uavhengig om du har forurensende eller elektrisk firmabil. Reglene baserer seg på at arbeidsgiver dekker andre bilholdskostnader, som for eksempel dyrt drivstoff. Men denne fordelen har ikke elbilistene. Allikevel må de skatte av den.

– Denne skatten ber nærmest folk om å velge en forurensende bil, og er dermed et hinder for å nå 2025-målet.

– En første rask løsning er å gå tilbake til ordningen fra 2022 der skatten på elektrisk firmabil regnes utfra 80 prosent av kjøpsprisen, sa Berge til komitéen.

Nøkkelord

Kontakter

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye