Hver fjerde nordmann utsatt for digital svindel
I en fersk undersøkelse svarer over en million nordmenn at de har vært utsatt for digital svindel eller identitetstyveri. De yngre er mest utsatt.
Johannes Vallesverd er seniorrådgiver i Nkom og leder av en ny nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel. Han mener tallene er alarmerende.
—Det er veldig alvorlig at så mange rapporterer å ha blitt utsatt for digital svindel eller id-tyveri. Vi vet at det er veldig belastende for den enkelte, men det er også alvorlig for samfunnet som helhet.
Politiets innbyggerundersøkelse fra 2022 viste at identitetstyveri og bedrageri på internett er blant de hendelsene som norske borgere er mest bekymret for å bli rammet av. Det er gjerne godt organiserte kriminelle som utfører svindelen, og økt bruk av kunstig intelligens vil gjøre det enda vanskeligere å avsløre.
Vallesverd sier videre
—Det er avgjørende at myndigheter og andre jobber på tvers av sektorer nasjonalt og internasjonalt i sitt antisvindel-arbeid. Manglende tillit til digitale tjenester vil kunne gjøre digitaliseringen av samfunnet vanskeligere, samtidig som det også gjør noe med hvor mye vi stoler på andre mennesker, sier Vallesverd.
Undersøkelsen utført av Ipsos for Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) viser også at nær 50 prosent flere menn enn kvinner rapporterer å ha blitt utsatt for svindel eller id-tyveri. Av de spurte i aldersgruppen 18–29 år rapporterer hele 32 prosent det samme, mens tallet i aldersgruppen 40–59 år er på 20 prosent.
De høye tallene understøttes også NorSIS sin undersøkelse om Nordmenn og digital sikkerhetskultur hvor 26,6 %, av respondentene opplyser å ha opplevd å tape penger som følge av en svindel på nettet.
Nøkkelord
Kontakter
Johannes VallesverdSeniorrådgiver i NkomNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:95094409jmv@nkom.noRita Lund ThuneFungerende avdelingsdirektør for Kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Avdekket feilrapportering i program for forsterket ekom27.11.2024 09:36:12 CET | Pressemelding
Nkom har avdekket at Telia uriktig har mottatt 8,7 millioner kroner fra staten som kompensasjon for forsterkningstiltak i en rekke kommuner.
Black Week er i gang: – Ver på vakt!22.11.2024 14:26:53 CET | Pressemelding
Black Friday. Black Weekend. Cyber Monday. Black Month. Singles’ Day. Black Week. Alle konsepta har til felles at dei kan utnyttast av svindlarar som prøver å stele informasjon frå deg.
Tilsynsrapport truleg klar før jul21.11.2024 10:26:36 CET | Pressemelding
I haust har det vore fire hendingar som har ført til at folket har hatt avgrensa eller ingen moglegheit til å kontakte naudetatane. Nkom arbeider med tilsynsrapport som skal omfatte alle desse, og den skal etter planen vere klar før jul.
Problemer med å nå fram til nødnummer13.11.2024 12:15:15 CET | Pressemelding
For fjerde gang fører problemer i Telenors nett til at mange i hele Norge sliter med å komme gjennom på telefon til politi, brann og AMK.
Nye råd skal gi tryggere datasentertjenester8.11.2024 07:21:45 CET | Pressemelding
Myndighetene kommer med nye anbefalinger for kjøp av datasentertjenester i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom