Norsk Fysioterapeutforbund

Norsk Fysioterapeutforbund: - Unngå sykemeldinger for pasienter med psykiske lidelser og ryggsmerter

Pasienter med psykiske lidelser og pasienter med ryggsmerter bør ikke nødvendigvis sykemeldes. Det mener Norsk Fysioterapeutforbund som i dag – mandag 16. oktober - legger frem 15 anbefalinger om kloke valg.

Lennart Bentsen, leder i faggruppen for manuellterapi i Norsk Fysioterapeutforbund.

- Det å være i arbeid er ofte helsefremmende. Vi må derfor unngå å sykeliggjøre normale kroppslige reaksjoner som følge av livets belastninger. Vi fysioterapeuter bør ta sikte på å støtte pasienten slik at de klarer å fungere sosialt og hensiktsmessig, sier Kjerstin Vindenes.

Hun er leder for faggruppen for psykomotorisk fysioterapi i Norsk Fysioterapeutforbund.

Også lederen for faggruppen for manuellterapi (fysioterapeuter med spesialkompetanse innen muskel- og skjelettlidelser), Lennart Bentsen, mener sykemelding bør unngås i de tilfellene hvor det er hensiktsmessig å opprettholde yrkesrettet aktivitet.

- Mange vil ha helsegevinst av å delta i det fysiske og sosiale arbeidsmiljøet. Å være i arbeid kan for mange med ryggsmerter faktisk være hensiktsmessig. Derfor anbefaler vi at pasienten bør forsøke å opprettholde normal aktivitet, eller gjenoppta normal aktivitet så fort som mulig. Gradert sykmelding kan eventuelt brukes, sier Bentsen.

Norsk Fysioterapeutforbund anbefaler også at det ikke brukes bildediagnostikk for muskel- og skjelettplager når det ikke er mistanke om underliggende eller alvorlig sykdom. De anbefaler også å unngå å gi pasienten beskjed om at «du har dårlig holdning eller svak kjernemuskulatur».

- Slike begreper – eller advarsler mot normal aktivitet som løfting og feil sittestilling - kan gi assossiasjoner til at noe er iboende feil eller skjørt i kroppen. Det kan føre til pessimistiske oppfatninger om egen kropp og gjøre pasienten unødig bekymret. Vi opplever også at pasienter unngår aktivitet som følge av slike uttalelser, sier Bentsen.

Norsk Fysioterapeutforbund anbefaler også å unngå psykomotorisk fysioterapi hvis pasienten ikke vil ha nytte av behandlingen.

- Psykomotorisk fysioterapi tar utgangspunkt i en helhetlig tilnærming, og tar sikte på å fremme balanse og samspill mellom kropp, tanker og følelser. Behandlingen inkluderer ulike faktorer som kan påvirke pasientens helse, slik som kroppsholdning, bevegelsesmønstre, muskelspenninger, stress og emosjonelle tilstander. Det handler om endringsprosesser over tid og pasienten må være motivert for endring, sier Vindenes.

Hun mener pasient og fysioterapeut sammen må finne ut om psykomotorisk fysioterapi er rett behandling på riktig tidspunkt.

Om kloke valg

• Kampanje startet av Legeforeningen i 2018

• Målet er å redusere undersøkelser og behandling som pasienter ikke har nytte av og i verste fall kan skade

• Følgende profesjoner er med i Kloke valg-kampanjen: Leger, helsesykepleiere, tannleger, kiropraktorer, optikere, jordmødre, radiografer og farmasøyter og fysioterapeuter

• kampanjen bygger på den internasjonale Choosing Wisely kampanjen

Anbefalingene fra Norsk Fysioterapeutforbund

1. Unngå opplæring i riktig løfteteknikk for å forebygge ryggplager hos arbeidstakere med manuell håndtering

1. Unngå manuell lymfedrenasje når det ikke gir dokumentert effekt

1. Unngå bekkenbunnstrening hos fysioterapeut hvis resultatene har uteblitt etter daglig styrketrening av bekkenbunnsmusklene i 4-6 måneder. Pasienten bør henvises til utredning i spesialisthelsetjenesten

1. Unngå å anbefale alternative, kommersielle og potensielt kostbare behandlingsalternativer uten dokumenter klinisk effekt for behandling av bekkenbunnsplager som urininkontinens og underlivsprolaps

1. Unngå unødvendig tidlig diagnostisering av rectus diastase (delte magemuskler) hos nybakte mødre

1. Unngå å fortelle nybakte mødre med mild og moderat rectus diastase (delta magemuskler) at det kan være årsaken til eventuelle plager i bekkenbunn og smerter i bekkenledd og korsrygg

1. Unngå å behandle normalvarianten av symptomfri myk/fleksibel plattfot hos barn

1. Unngå manipulering av spedbarns nakker ved torticollis (en medfødt eller ervervet feilstilling av hodet som følge av stram muskulatur)

1. Unngå kortvarig manuell passiv strekk av spastisk muskulatur uten tilleggsbehandling (som botox og kirurgi), herunder inngår ikke langvarig tøyning i for eksempel ståstativ

1. Unngå psykomotorisk fysioterapi hvis pasienten ikke vil ha nytte av behandlingen

1. Unngå sykemelding hvis det er mulig å opprettholde yrkesrettet aktivitet for pasienter med psykiske plager

1. Unngå å bruke begreper som kan gi uheldig sykdomsforståelse og føre til uhensiktsmessige helsevalg for pasienter med muskel- og skjelettplager

1. Unngå billeddiagnostikk for muskel- og skjelettplager når det ikke er mistanke om underliggende eller alvorlige sykdom

1. Unngå sykemelding hvis det er hensiktsmessig å opprettholde yrkesrettet aktivitet for pasienter med muskel- og skjelettplager

1. Unngå å henvise til kirurgi av muskel- og skjelettplager der rehabiliteringstiltak er sidestilt eller bedre enn operasjon

Bilder

Kjerstin F. Vindenes, leder i faggruppen for psykomotorisk fysioterapi i Norsk Fysioterapeutforbund. Foto Bo Mathisen.

Norsk Fysioterapeutforbund (NFF)

Norsk Fysioterapeutforbund (NFF) organiserer rundt 10 000 autoriserte fysioterapeuter og fysioterapistudenter. NFF varetar medlemmenes faglige og økonomiske interesser.

Følg pressemeldinger fra Norsk Fysioterapeutforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Fysioterapeutforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Fysioterapeutforbund