Geir Gulliksen slår til med niendeplass i verdenscup-åpningen

Hele verdenseliten var på plass  i Oslo for sesongens første verdenscup-stevne i sprangridning i Telenor Arena søndag ettermiddag under Agria Oslo Horse Show. Geir Gulliksen (63) slo like godt til med en råsterk niendeplass og tok dermed med seg viktige poeng fra start.

-Jeg er veldig fornøyd med resultatet, jeg red bra. Dette har jeg planlagt nøye, sier Geir Gulliksen etter å ha innledet verdenscupen med en sterk niendeplass.(Foto: Helene Gjerde Aamdal) Helene Gjerde Aamdal Helene Gjerde Aamdal

Geir Gulliksen hadde med seg sin faste partner på sprangbanen gjennom mange år, den nå 17 år gamle vallaken VDL Groep Quatro, til sesongens første verdenscup-klasse i den vest-europeiske ligaen søndag ettermiddag. Startlisten i Longines FEI Jumping World Cup™ rommet regjerende mestere fra alt av internasjonale mesterskap – Agria Oslo Horse Show er det verdenscupstevnet som samler flest toppryttere av alle.

Det faktum, samt det at de fleste rytterne er en generasjon yngre enn Geir, la ingen demper på Geirs tro på seg selv. Med klok og taktisk ridning der han hentet frem det beste i sin hest, ble det to nullrunder over de 1,60 m høye hinderne, og niende beste tid. Det ga rytteren fra Lier 8 viktige poeng i verdenscup-sammenheng.

-Jeg er veldig fornøyd med resultatet, jeg red bra. Dette har jeg planlagt nøye, jeg planlagt å være i rett form både for min egen del og for Quatros del. Å være nummer ni blant de beste i verden når man er 63 år - sammen med hesten min er vi 80 år – det er ikke helt normalt, jeg tror ikke så mange andre 63-åringer gjør sånt som dette, sa Geir og fortsatte om Quatro: - Hesten min hoppet utrolig bra, han er en sånn fighter, han går gjennom ild og vann. Jeg er så super happy med dette resultatet – og motivasjonen min er like sterk som den var for 25 år siden!

Allerede neste helg skal Geir igjen ut i Longines FEI World Cup – da i Helsinki.

Sesongens første verdenscup-vinner ble irske Richard Howley med hesten Consulent du Prelet Z. Det gjenstår nå 13 kvalifiseringer i den vest-europeiske ligaen frem mot finalen som går i Riyadh 16.-20. april.