Elkjøp Nordic

Én av fire unge får ikke nok egentid

Del

Så mange som 1 av 4 nordmenn under 35 år sier de ikke får nok egentid, og nesten halvparten innrømmer at de har løyet for å få mer av den. Sniker du deg unna på do for å få litt kvalitetstid er du ikke alene, 1 av 5 nordmenn låser nemlig dodøra for å få litt tid for seg selv.

De fleste av oss foretrekker å bruke egentiden vår på aktiviteter hvor teknologi har en rolle, enten det er å se på film, høre på musikk eller å game. Elkjøps kampanje har som mål å vise hvordan disse aktivitetene kan bidra positivt i hverdagen.
De fleste av oss foretrekker å bruke egentiden vår på aktiviteter hvor teknologi har en rolle, enten det er å se på film, høre på musikk eller å game. Elkjøps kampanje har som mål å vise hvordan disse aktivitetene kan bidra positivt i hverdagen.

En undersøkelse utført av Opinion på vegne av Elkjøp viser at 8 av 10 nordmenn mener tid for seg selv er viktig for å få mer energi og føle seg lykkeligere. Men det ser ut til at det er først når vi nærmer oss pensjonsalderen at vi får nok av det. For denne typen kvalitetstid er en luksus yngre aldersgrupper i mindre grad klarer eller ønsker å prioritere.   

Bare halvparten av alle under 60 år sier at de har nok egentid. 1 av 4 av de under 35 år sier eksplisitt at de ikke får nok egentid, mens mer enn 1 av 3 i 30-årene sier det samme. Knappheten øker ytterligere i slutten av 30-årene, med en topp hos 37-åringene hvor over halvparten sliter med å få den egentiden de trenger.

Skyldfølelse og egoisme
Forpliktelser tilknyttet jobb og familie er den største hindringen for å få nok egentid, men 1 av 3 opplever også dårlig samvittighet for å ta tid for seg selv. Av de som ikke får nok egentid sier mer enn 1 av 5 at de føler egoisme eller skyld.

- Det er et paradoks at folk generelt mener at egentid er bra for dem, men likevel ser det ut til at mange sliter med å prioritere den fordi vi får dårlig samvittighet, sier Marius Klemo, Brand- og digitalsjef i Elkjøp Norge.

Lyver og gjemmer seg på do
Ifølge Elkjøps undersøkelser foretrekker de fleste av oss å bruke egentiden vår på aktiviteter som inkluderer teknologi, enten det er å se på film, høre på musikk eller å game. Elkjøps nye merkevarekampanje har som mål å vise hvordan disse aktivitetene kan bidra positivt i hverdagen. Samtidig viser den tilknyttede undersøkelsen at mange strekker seg langt for å sikre seg litt egentid i en travel hverdag.

Nesten halvparten av nordmenn oppgir at de holder seg våkne lenger, mens 29 % lyver og 22 % gjemmer seg på toalettet for å sikre at de får nok egentid. Det samme gjelder i vår naboland og totalt oppgir rundt 5 millioner nordboere at de har låst seg inne på toalettet for å få den kvalitetstiden de trenger. 

Vil utfordre stigma
Selv om det er en viktig investering i eget velvære viser undersøkelsen at egentid ofte misforstås som en egoistisk handling – det stigmaet ønsker Elkjøp å utfordre.

- Vi skal først og fremst finne løsninger på folks teknologiutfordringer, men som et ansvarlig selskap ønsker vi også å bruke våre flater til å snakke om temaer som er relevant og gir folk verdi. Mental helse kan vi ikke snakke nok om, og med et økende stressnivå og psykiske problemer i samfunnet er det viktigere enn noensinne å finne måter å slappe av og lade batteriene på. Med kampanjen vår ønsker vi å belyse viktigheten av- og fjerne stigmaet rundt egentid, og oppmuntre alle til å omfavne den, avslutter Klemo. 
 

Flere funn

  • Over 33 % mener at vi trenger egentid for å opprettholde god psykisk helse.
  • 81 % av de spurte mener at egentid er viktig fordi det gir mer energi og gjør dem lykkeligere.
  • Blant de under 60 år er det godt over én av fem som sliter med å finne nok egentid. Blant dem under 50 år er det hele 30 % som ikke får nok egentid.
  • Nesten 60 % av dem som har tre barn eller flere får ikke nok egentid. Og vi ser at folk uten barn har mer enn dobbelt så mye egentid som de med barn.
  • Kjønnsfordelingen blant de som ikke får nok egentid er ganske jevn, men kvinnene er i en liten overvekt. Det som imidlertid skiller kjønnene fra hverandre i Norge, er årsakene til at man ikke tar seg nok egentid. Menn føler seg egoistiske, mens kvinner sier at de stadig blir avbrutt når de prøver å ta egentid.
  • Det er dobbelt så mange menn som kvinner som opplever skyldfølelse når de tar seg egentid, og det er dobbelt så mange kvinner som menn som opplever å bli avbrutt når de prøver å ta seg egentid.


Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av Opinion på oppdrag fra Elkjøp, hvor et representativt utvalg respondenter i samtlige nordiske land har svart på spørsmål i et digitalt spørreskjema i løpet av september 2023. Undersøkelsen er en del av Elkjøps merkevarekampanje.

Kontakter

Bilder

De fleste av oss foretrekker å bruke egentiden vår på aktiviteter hvor teknologi har en rolle, enten det er å se på film, høre på musikk eller å game. Elkjøps kampanje har som mål å vise hvordan disse aktivitetene kan bidra positivt i hverdagen.
De fleste av oss foretrekker å bruke egentiden vår på aktiviteter hvor teknologi har en rolle, enten det er å se på film, høre på musikk eller å game. Elkjøps kampanje har som mål å vise hvordan disse aktivitetene kan bidra positivt i hverdagen.
Last ned bilde

Lenker

Følg pressemeldinger fra Elkjøp Nordic

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elkjøp Nordic på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Elkjøp Nordic

Elkjøp Nordic viser tidlige tegn på bedring i fortsatt beintøft marked18.12.2023 08:09:35 CET | Pressemelding

Halvårsresultatet til den nordiske elektronikkgiganten viser en solid fremdrift på tross av all motvind. Med effektive kostnadstiltak motvirker Elkjøp en fortsatt nedgang i markedet og løfter marginene tilbake til samme nivå som for to år siden. Halvveis i finansåret 23/24 viser resultatene at EBIT økte med 138 millioner kroner – mer enn en seksdobling sammenlignet med første halvår i fjor - til tross for en reduksjon i omsetning på -5,8%.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye