Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL)

Frokosmøte om dialog mellom religiøse ledere og skeive: Hvordan klarte vi å snakke sammen?

Terrorangrepet rettet mot skeive i Oslo den 25. juni 2022 rystet Norge. Det ble besluttet at noe måtte gjøres for å bygge bro mellom religiøse ledere og det skeive miljøet. Løsningen ble en dialog som pågikk frem til sensommeren 2023 og resulterte i en historisk fellesuttalelse. Førstkommende tirsdag kan du få høre om hvordan dialogen artet seg fra dem som selv tok del i den.

Dato: 17. oktober Tid: 08.00-09.30 Sted: Kirkens hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

I synet på kjønn og seksualitet er avstanden svært stor mellom mange trossamfunn og skeive organisasjoner i Norge. Er det mulig å snakke sammen på tross av disse forskjellene og finne felles forståelse og utvikle gjensidig toleranse for hverandre?

Spørsmålet tvang seg frem etter angrepet i fjor sommeren, hvor ugjerningsmannen trolig hadde religiøse motiver. Dialogen innfridde forventningene, og mer til. Fellesuttalelsen, som inkluderer et felles mål om å stå opp for hverandre når man blir utsatt for angrep, kan du lese her

En anledning til å få innblikk i dialogen

Dialogmøtene, som har foregått over flere dager, har vært lukket for å skape et trygt rom for en åpen og ærlig samtale. På tirsdagens frokostmøte blir det endelig anledning til å få høre om erfaringene fra dem som selv tok del i dialogen.

Følgende dialogdeltakere vil du treffe på frokostmøtet:

• Faruk Terzic, Muslimsk dialognettverk
  • Marathugoda Maniratana, Buddhistforbundet
  • Hanne Lyseth, Skeiv verden
  • Omar Orhan Akhtar, Skeiv verden
  • Elisabeth Meling, Skeivt Kristent Nettverk

Det blir tilbudt lett servering.

Bilder

Fra venstre: Elisabeth Meling (Skeivt kristent nettverk) og Joav Melchior (Det mosaiske trossamfund)
Last ned bilde
Fra venstre: Anne Mari Schiager Topland (Frikirken), Elisabeth Meling (Skeivt kristent nettverk), Joav Melchior (Det mosaiske trossamfund)
Last ned bilde
Fra venstre: Omar Orhan Akhtar (Skeiv verden),  Wesam Almadani, Hanne Lyseth (Skeiv verden)
Fra venstre: Omar Orhan Akhtar (Skeiv verden), Wesam Almadani, Hanne Lyseth (Skeiv verden)

Om STL

Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL) er en paraplyorganisasjon for tros- og livssynssamfunn og sammenslutninger av disse.

Følg pressemeldinger fra Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL)

Justisministeren avviser behovet for mer tilpasset fengselsmat for innsatte fra minoritetsreligioner. Likestillings- og diskrimineringsombudet tar saken videre.6.6.2023 09:02:04 CEST | Pressemelding

To jødiske fanger, utlevert fra Israel, har kjempet en lang kamp for å få tilgang på kosher-mat i fengselet, tilsvarende den maten andre innsatte får servert. Justisministeren, Emilie Enger Mehl, mener norske fengsler ikke behøver å legge mer til rette for at minoriteter kan praktisere sin religion ved å følge sine tradisjoners diettkrav. Saken vil bli fulgt opp av Likestillings- og diskrimineringsombudet i samarbeid med Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL) og Det Mosaiske Trossamfund (DMT).