Kald bil? Bruk batteriet til oppvarming om morgenen
En varm bil er både tryggere og mer komfortabel, du unngår kalde fingre og dogg på ruta. Men hva er smart oppvarming av elbil?
Til nå har anbefalingen, fra blant andre bilprodusentene, vært å bruke strøm fra nettet til å forvarme elbilen. Begrunnelsen er å spare batteriet for å sikre maksimal rekkevidde.
Men det er ikke alltid nødvendig, eller lønnsomt.
- For de aller fleste kjøreturer trenger man ikke et fulladet batteri, og man belaster dermed både strømnettet og lommeboka unødvendig, sier Åse Lekang Sørensen i SINTEF.
Hun har regnet på hvor mye nettstrøm som brukes til å forvarme elbiler og hvordan det påvirker strømnettet.
Folk lader smart om natten
Når flere og flere av oss kjører elbil, blir den totale belastningen på strømnettet betydelig. Da er det viktig å vite hvordan bruk av elbiler påvirker den totale strømbruken og hvordan vi bør bruke strømmen smartest mulig.
Mange parkerer bilen sin hjemme på ettermiddagen, men utsetter selve ladingen til natten. Det er smart, for da er belastningen på nettet lavest og strømmen billigst.
Men oppvarming skjer som oftest om morgenen på de kaldeste vinterdagene, når den totale belastningen på strømnettet er aller høyest, og strømmen er dyrest.
- Strømmen som brukes til å forvarme elbiler utgjør lite i den store sammenhengen, men likevel påvirker det bruken når belastningen er størst, sier Sørensen.
For en enkelthusholdning vil dette ofte gi høyere kostnader til strøm, siden spotprisen vanligvis er høyest om morgenen. I noen tilfeller kan det også gi høyere nettleie, dersom strømbruken til forvarmingen fører til at man havner på et høyere fastledd. Fastleddet er en del av strømregningen som regnes ut etter de høyeste døgnmaksene hver måned.
Mange typer elbiler kan velge å bruke strøm fra batteriet til forvarmingen. Rådet fra forskeren er derfor å heller lade smart om natten, slik mange allerede gjør, og så forvarme bilen med batteriet, uten at bilen er koblet til nettet. Kun dersom man skal på langtur i kaldt vær anbefaler hun å bruke strøm fra nettet til forvarmingen.
Slik beregnet forskerne energibruken
Forskere i senteret Zero Emission Neighbourhoods in Smart Cities har testet oppvarming av vanlige elbiler i ulike værforhold.
Fem av de vanligste elbilene i Norge i 2022 var med i forsøket: BMW i3, Jaguar I-PACE, Nissan Leaf, Tesla Model 3 og VW eGolf. De utgjør til sammen 38 % av elbilene på norske veier.
I tillegg utviklet forskerne modeller for å undersøke forholdet mellom ulike variabler, for eksempel utetemperatur og energibruk under forvarmingen.
Til slutt ble timevise energibelastninger for forvarming av elbilkupeer sammenlignet med annen energibruk i leilighetsbygg.
Så mye kraft brukes til å varme opp bilene
Forskerne har regnet ut hvor mye kraft som brukes av ulike elbilmodeller ved ulike utetemperaturer.
- De fleste elbilene brukte mellom 3 og 8 kW effekt i starten, noe som ble redusert til omtrent 2 til 4 kW etter 10 til 20 minutter.
- Forvarmingen varte mellom 15 og 45 minutter.
- Energibruken under forvarmingen var opptil 2 kWh for de fleste elbilene, med en maksimal verdi i forsøkene på 5 kWh.
Kraft- og energibruken til forvarming av elbilkupeer påvirkes av selve bilen, ladepunktet, hvor lenge man forvarmer, temperaturen ute og inne i bilen og ladevaner, det vil si når, hvor lenge og ofte man kobler til laderen.
Les artikkelen: Grid-connected cabin preheating of Electric Vehicles in cold climates – A non-flexible share of the EV energy use
Nøkkelord
Kontakter
Åse Lekang SørensenForsker
Tel:452 68 682ase.sorensen@sintef.noIda RambækSenior kommunikasjonsrådgiverSINTEF Community
Tel:+47 99352912ida.rambak@sintef.noBilder
Lenker
Om oss
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Forskerens beste tips: Kjøl drikken perfekt til jul og nyttårsfeiring19.12.2024 11:00:39 CET | Pressemelding
Kristian Solheim Thinn, forsker i SINTEF Energi, har gått vitenskapelig til verks for å finne den mest effektive måten å kjøle ned favorittdrikken på, akkurat i tide før jul og nyttår.
Karbonfangst kan gi klimavennlig sement, avokado og øl til lav kostnad18.12.2024 11:45:48 CET | Pressemelding
Ville du betalt én prosent ekstra for en klimavennlig øl eller avokado? Hva med to prosent ekstra i bompenger for en bro der 70 prosent av utslippene er kuttet?
Ny studie avslører utfordringer med brannsikkerheten i rom for batterilagring18.12.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
For å hindre ulykker er det behov for nasjonale retningslinjer og konkrete sikkerhetskrav for batterirom, viser en studie.
Nye råd om brannteknisk oppgradering av gamle trefyllingsdører12.12.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Trapperomsdører i eldre bygårder kan oppgraderes når estetiske hensyn og antikvarisk verdi gjør det ønskelig å beholde eksisterende dørblad.
Knut Samdal blir en del av SINTEFs Brusselkontor11.12.2024 11:01:28 CET | Pressemelding
Etter 15 år som forskningssjef i SINTEF Energi går Knut Samdal videre til en ny og strategisk viktig rolle ved SINTEFs Brusselkontor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom