Havnekassa- hvor er milliardene blitt av?
De siste ti-årene er store havnearealer utviklet til byformål og Oslo Havn har fått betydelige salgsinntekter. Hvor er det blitt av alle pengene? Ligger de i havnekassa som gullpenger i en kiste? Eller er de allerede brukt opp?
Tjuvholmen og Sørenga er ferdig utviklet. Bjørvika er kommet langt. Snart kommer Grønlia. Og så står Filipstad for tur. Havnevirksomheten flytter sørover og kulturinstitusjoner, boliger, kontorer, badeanlegg og badstuer overtar. Og, pengene renner inn i havnekassa? Den må jo snart begynne å bli full?
Da Tjuvholmen ble solgt gikk halvparten av pengene til å bygge bl.a. Astrup Fearnley-museet, park, strand og utsiktstårn. Resten gikk til å flytte havnevirksomheten til Sydhavna (området rundt Sjursøya). Bystyret har nemlig forutsatt at inntektene fra byutviklingen skal brukes til å flytte og modernisere havnedriften. Så da containerne måtte flytte fra Sørenga, gikk salgsinntektene til å bygge en ny, moderne containerterminal på Sjursøya.
Inntektene fra byutviklingen setter Oslo Havn i stand til å utvikle moderne infrastruktur med landstrøm til skip og ladning til lastebiler. Med mer transport på sjø kan byen utvikles og vokse samtidig som utslippene går ned. Ett containerskip som legger til kai erstatter 400 semitrailere på veiene fra Europa til Oslo. På den måten gir pengene trippel effekt. De sikrer forsyningen til byen, mindre kø på veiene og bidrar til det grønne skiftet.
Hurtigbåtene til Drøbak og Vollen elektrifiseres, mens Nesoddfergen og øyfergene seiler på strøm allerede. Det har krevd nye kaier i byen og på øyene. Oslo Havn har tatt ansvaret for dette. Bekkelagsbadet på Ormsund er blitt en stor suksess med badebrygger, stupetårn og store områder til rekreasjon og uteaktiviteter. Anlegget er bygget av Oslo Havn, som en grønn buffer mellom nabolaget og havna.
Langs Havnepromenadens 8,7 km gjør vi hvert år oppgraderinger med lekeplasser, nye sitteplasser, offentlige toaletter og flere gratis kvaliteter for byen. Den gir folket tilgang til fjorden og om noen år skal den forlenges helt ut til Grønlia. Nærmest Sydhavna skal Oslo Havn bygge enda en buffersone i skillet mellom by og havn. Ja, det er kommet og vil fortsatt komme mye penger inn i havnekassa. Alle midlene brukes til byens beste. Etter hvert som pengene kommer bygges ny, moderne havneinfrastruktur. Den sikrer oss bærekraftig forsyning av varer fra hele verden, for sjøveien er miljøveien.
Vår moderne bynære havn bidrar til at mer av alt vi trenger kan fraktes på skip, slik at veitrafikken reduseres. Kort vei fra havna til der varene skal brukes, gjør det mulig å elektrifisere tungtransporten raskere. Det gir mindre behov for veiutbygging og renere luft i byen.
Oslo Havn mottar ikke en eneste offentlig krone for å drive havnevirksomhet. Alle inntektene fra havnedrift og byutvikling pløyes inn i viktig infrastruktur. Dette sikrer Oslos innbyggere og næringsliv de varene som trengs, på en miljøvennlig måte.
Oslo Havn planlegger å investere for 2 milliarder de neste fem årene for å opprettholde en funksjonell havn til glede for Oslo by. Det høres mye ut. Men til sammenligning vil 2,3 km med vei i nytt Fornebukryss, koste norske skattebetalere 4,6 mrd.
Det er vårt ansvar som havnestyre å sørge for at havnekassa brukes på best mulig måte. Dette ansvaret tar vi på aller største alvor.
Av Oslo havnestyre ved:
Marianne Martinsen (Ap), styreleder, Erling Lae (H), nestleder, Merete Agerbak-Jensen (H), Hans Petter Aas (SV), Geir Elgvin (MDG), Pål Martin Sand (Ap), Siri Hov Eggen (Ap, Viken), Tom Haugvad, brukerrepresentant, Katrine Brede Didriksen og Kenneth Gromsrud, ansattes representanter.
Bilder
Om oss
Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. En vanlig uke kommer det mellom 50 og 70 skip med gods og passasjerer til havna.
Følg pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo Havn KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Åpnet landstrømanlegg for cruiseskip på Revierkaia24.9.2024 16:07:49 CEST | Pressemelding
Oslo Havn markerte tirsdag en viktig milepæl i havnas grønne omstilling, med offisiell åpning av det nye landstrømanlegget for cruiseskip.
Åpner landstrømanlegg for cruiseskip på Revierkaia24.9.2024 06:00:00 CEST | Presseinvitasjon
Oslo Havn markerer tirsdag 24.9 kl 13 en viktig milepæl for Oslo kommune og havnas grønne omstilling, med offisiell åpning av det nye landstrømanlegget for cruiseskip.
Folkefest på Oslo havnelangs1.9.2024 21:03:51 CEST | Pressemelding
Glade barn, spennende båter, musikk og morsomme aktiviteter: Stemningen var sydende på Oslo havnelangs søndag. Her kan du se noen av bildene.
Fotoutstilling: Drømmene i havna30.8.2024 15:02:22 CEST | Pressemelding
Nå kan du oppleve fotoutstillingen «Drømmene i havna» ved Akershusstranda 19. Den er Oslo Havns bidrag til Oslos byjubileum i 2024.
Oslo havnelangs– årets morsomste dag27.8.2024 17:05:37 CEST | Pressemelding
Søndag 1. september kl. 12-16 inviterer Oslo Havn til over 40 gratis opplevelser på havnepromenaden – fra Trettenparken på Filipstad til Bjørvika.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom