Rambøll vinner flere store rammeavtaler med Statnett

Rambøll har blitt innstilt til flere rammeavtaler med Statnett til en kontraktsverdi opp mot 1,6 milliarder kroner i løpet av de neste åtte årene. Kontraktene innebærer at Rambøll skal bistå Statnett, med utvidelse og utbygging av det norske strømnettet for å realisere den grønne omstillingen.

Bygging av nytt fjordspenn over Lysefjorden i Rogaland. Prosjekt Lyse-Fagrafjell. Foto: Sverre Hjørnevik

Elektrifisering av det norske samfunnet krever en rask og massiv utbygging av strømnettet. Etablering av nye og lønnsomme virksomheter i Norge er avhengig av økt nettkapasitet og en betydelig økning i kraftproduksjonen i årene som kommer.

Eksisterende virksomheters ambisiøse planer om å avkarbonisere og elektrifisere, samt det faktum at 80 prosent av nye biler som selges i Norge er elbiler, innebærer at vi har et energisystem som må gjennomgå massive endringer i årene som kommer.  Ifølge Statnetts Langsiktige Markedsanalyse 2022-2050, forventes strømforbruket å øke med rundt 80 TWh innen 2050. Dette vil medfører store endringer i energimarkedene: med en økt etterspørsel etter ny fornybar kraft, utvidelse av nettkapasitet og et mer komplekst energisystem.

Rambøll har vunnet rammeavtale med Statnett, som er ansvarlig for å bygge, drifte og vedlikeholde det norske kraftsystemet, for å bistå i en omfattende opptrapping av utbyggingsaktivitetene av det norske strømnettet. Rambøll skal bistå med komplette byggherre- og prosjekteringstjenester på utbyggingsprosjekter for å støtte Statnetts ambisiøse planer om å forsterke og utvide dagens nett over hele landet.

Verdien av rammeavtalene Rambøll har vunnet er i gjennomsnitt i underkant av 200 millioner norske kroner per år de neste fire årene, med opsjon på fire års forlengelse (karensperioden utløper 19. oktober 2023).

–Som partner for bærekraftig endring med et sterkt fokus på å både utfordre og motiverer til løsninger som gir lavere klimafotavtrykk, er Rambøll stolte av å kunne støtte Statnett i å deres arbeid med å ruste det norske strømnettet.   Strømnettet er ryggraden i den grønne omstillingen ved å tilrettelegge for å sende den økende mengden uregulerbar fornybar kraft dit det behøves mest, sier John Ammentorp, ansvarlig for Power Systems globalt i Rambøll.

Ole-Petter Thunes, administrerende direktør i Rambøll i Norge, legger til: –Vi vant disse rammeavtalen takket være vår omfattende erfaring og kompetanse innen kraftsystemer, løsningene og prisen vi tilbød. Kontrakter med en verdi på opp til 1,6 milliarder kroner er stort for Rambøll i Norge, og viser også hvor slagkraftige vi er med en stor global organisasjon i ryggen. Vi vil bruke dette som en mulighet til å bygge videre opp vår energivirksomhet i Norge og sammen bidra til et mer bærekraftig samfunn.

Rambøll er en global samfunnsrådgiver innen bygg, transport, vann, miljø, energi og ledelseskonsultering. I Norge har vi 13 kontorer med om lag 1700 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter. Arkitektfirmaet Henning Larsen er en del av Rambøll Gruppen, og er et studio for arkitektur, landskap, urbanisme og interiør, grafikk og lysdesign.

Rambøll ble grunnlagt i Danmark i 1945. Rambølls 17.500 eksperter skaper inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er til det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.