Slik får du oversikt over kjøp med mobilen
Mer enn en tredjedel av befolkningen har betalt ulike tjenester med SMS og mobilen. Svært få vet imidlertid hvordan de selv kan finne ut hva de har brukt pengene på når mobilregningen kommer.
Det kommer frem i en landsdekkende undersøkelse utført for Fjordkraft Mobil. I alt 36 prosent av befolkningen svarer at de har brukt mobilabonnementet til å betale for kinobilletter, parkering, aviser, TV-avstemninger eller donasjoner til veldedige organisasjoner.
Strex
Når vi handler med SMS eller en app fra mobilen er det betalingstjenesten Strex som holder orden på faktureringen. Bare 12 prosent av befolkningen vet hva Strex er.
Beløpene for innholdstjenester kan variere fra 1 krone og oppover. Den generelle beløpsgrensen for enkelttransaksjoner er 1000 kroner.
– Mange stusser når det dukker opp ekstrabeløp på mobilregningen og har glemt at de har brukt nummeropplysning, teletorg-tjenester, mottatt SMS-bekreftelser fra legekontor, taxi-bestillinger eller har deltatt i en TV-avstemning, forklarer Chris Næss, daglig leder for Fjordkraft Mobil.
Kan sjekke selv
Bare 9 prosent vet hvordan de skal finne ut hva Strex/innholdstjenestekjøpene deres omfatter. Fjordkraft Mobil får rundt 150 henvendelser om Strex hver måned.
– Vi som mobilleverandør og vårt kundesenter ønsker selvfølgelig hjelpe deg finne ut av hva du har kjøpt med mobilen. Det aller enkleste og mest effektive er likevel at du som kunde selv oppretter en bruker på Strex.no. Der finner du alle dine betalinger via Strex’ Min side, forklarer Næss.
41 prosent av de spurte svarer at de leser mobilregningen nøye. Til sammenligning oppgir 48 prosent av befolkningen at de leser strømregningen nøye.
– Det tenker jeg er naturlig med tanke på at det ofte er store forskjeller i kostnadene mellom mobil og strøm, og at strømutgiftene varierer mer, sier Chris Næss.
Hva er Strex?
Strex er en betalingsløsning eid av Telenor, Telia og Ice som brukes til å betale for varer og tjenester gjennom mobilabonnementet ved bruk av SMS/app. Kjøp av varer og innholdstjenester kommer som en egen linje på mobilregningen. Dette kan for eksempel være nummersøk, billettkjøp, parkering, bekreftelse fra legesenter, digitale aviser, teletorg-tjenester og TV-avstemninger.
På www.strex.no kan man logge seg inn på Min side og få oversikt over sine transaksjoner. Her vil man også blant annet kunne slette aktive betalingsavtaler og aktivere at man skal motta betalingsbekreftelse per e-post.
Om undersøkelsen
Respons Analyse har gjennomført en representativ landsdekkende undersøkelse på oppdrag fra Fjordkraft Mobil. Undersøkelsen er gjennomført i slutten av august i år.
Kontakter
Chris NæssDaglig lederFjordkraft Mobil
Tel:95 96 88 33chris.naess@fjordkraft.noBilder
Dokumenter
Lenker
Om Fjordkraft Mobil AS
Fjordkraft Mobil leverer mobiltelefoni til privatmarkedet og er den største av mobilleverandørene uten eget nett. Selskapet benytter Telias mobilnett og eies 61 prosent av Fjordkraft og 39 prosent av Telia. Fjordkraft gikk inn som en utfordrer i mobilmarkedet i 2017. Selskapet har sitt hovedkontor i Bergen.
Følg pressemeldinger fra Fjordkraft
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fjordkraft på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fjordkraft
Dette koster strømmen til julelysene20.12.2024 14:02:52 CET | Pressemelding
Julelys skaper en hyggelig atmosfære i vintermørket, men hvordan påvirker det egentlig strømregningen å lyse opp hus og hage?
Fjordkraft lanserer IoT-løsning for smartere strømforbruk i bedrifter9.10.2024 10:33:11 CEST | Pressemelding
I møte med økende strømpriser og krav til bærekraftige løsninger, lanserer Fjordkraft Bedrift løsningen Fjordkraft Live. Et verktøy som gir bedrifter sanntidsinnsikt i strømforbruket for å gjøre det enklere å redusere og optimalisere forbruket.
– Får ikke informasjon ved strømstans27.8.2024 13:33:41 CEST | Pressemelding
Strømkunder står i fare for å gå glipp av viktig informasjon fordi strømleverandør og netteier mangler kontaktinformasjon.
Ingrid Ryland signerer for Fjordkraft7.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Etter åtte år som konsulent har Ingrid Ryland (35) meldt overgang fra byråbransjen til kundesiden.
Fjordkraft-appen blant de beste i Europa15.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Appene til strømselskap over hele Europa er vurdert og rangert i en stor undersøkelse. Fjordkraft-appen havner på en sterk 3. plass. I tillegg er fem av de andre appene som Elmera-konsernet lager inne på topp 50-listen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom